פרשת סלייס: המנהל המורשה מבקש למכור את הקופות המסלוליות לקבוצת הפניקס

העסקה נאמדת בכ-5 מיליון שקל • הקופות המסלוליות כוללות קופות גמל, קרנות השתלמות וקופות חסכון לכל ילד המנהלות נכסים בהיקף של כ-1.18 מיליארדי שקלים עבור יותר מ-90,000 עמיתים • מאות מיליוני שקלים של כספי חוסכים ב"קופות האדומות", שהועברו לקרנות בחו"ל, עדיין נעדרים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל
רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

בזמן שמאות מיליונים מכספי החוסכים בחברת הגמל סלייס טרם אותרו והושבו, המנהל המורשה שמינתה רשות שוק ההון לחברה, רו"ח אפי סנדרוב, מתקדם לעבר מכירת הקופות המסלוליות של סלייס - קופות הנחשבות לכאלה שכספי החוסכים בהן נשמרו. סנדרוב ביקש הבוקר (שלישי) מבית המשפט המחוזי בתל אביב אישור למכירת הקופות לחברת הפניקס פנסיה וגמל בע"מ, וזאת בהתאם להצעה חתומה שהגישה הפניקס.

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה
בעלות השליטה לשעבר בהפניקס מכרו עוד 4.4% ממניותיהן תמורת 440 מיליון שקל

לפי הודעתו של סנדרוב, השלמת העסקה מתאפשרת לאחר חודשים בהם פעל לאיתור ותיקון הליקויים שנמצאו בפעילות הקופות המסלוליות. בין היתר, בוצעו התאמת חשבונות ושיוך כספים לעמיתים, תיקון שווי נכסי השקעה ורישום שלהם במסלולי ההשקעה. בשבועות האחרונים, פורסמה לציבור הזמנה להציע הצעות ונעשתה גם פנייה ישירה לרוכשים פוטנציאליים. כעת, כאמור, הפניקס בדרכה לרכוש את הקופות.

הקופות המסלוליות של סלייס מנהלות נכסים עבור יותר מ-90,000 עמיתים, וסנדרוב מעריך כי תמורת העסקה עשויה להגיע לכ-5 מיליון שקל. העסקה כוללת את מיזוג הקופות של סלייס לתוך מסלולי השקעה של הפניקס, לצד הסבה תפעולית של זכויות העמיתים לתוך מערכות התפעול של הפניקס. המנהל המורשה מסביר כי מהלך זה יפתור את ריבוי הנכסים הלא סחירים, הצפויים במצב הנוכחי להיפדות רק החל מ-2028. לטענתו, ללא העסקה עם הפניקס, הדרך היחידה להנזיל את הנכסים הללו מיידית הייתה באמצעות מכירה בדיסקאונט של 5%-9%, תוך פגיעה בכספי החוסכים.

עוד עולה מהבקשה שהוגשה הבוקר לבית המשפט, כי השלמת העסקה תהיה כפופה להתקיימות תנאים מתלים, לרבות קבלת אישורים מבית המשפט ומרשות שוק ההון, וחתימת הסכם מפורט עם הפניקס.

"מאמינים שמיזוג הקופות יבטיח את זכויות העמיתים"

סלייס ניהלה עבור יותר מ-100 אלף חוסכים 3 מיליארדי שקל בקופות לניהול אישי (IRA). מתוך נכסים אלה, כ-890 מיליון שקל השייכים לכ-7,500 חוסכים הושקעו בקופות "אדומות", אשר הועברו, ככל הידוע, להשקעות באמצעות קרנות בחו"ל, וטרם הוברר מה עלה בגורל מאות מיליונים מתוכם. לפי דוח שהגישה באחרונה רשות שוק ההון לוועדת הכספים של הכנסת, כ-550 מיליון שקל מתוך הכספים בקרנות ה"אדומות" גויסו תמורת הלוואות בתנאים נוחים שהציעו סוכני ביטוח לעמיתים בסלייס. ועדת הכספים התחייבה לקיים דיון המשך בפרשה, אך דיון כזה טרם נקבע.

אסף גולדברג, שניהל את סלייס, טען מאז התפוצצות הפרשה כי הכספים הועברו לקרנות חוץ לאחר קבלת חוות־דעת מעורכי הדין של הקרנות שקבעו במפורש כי הן עומדות בדרישות החוק, וכי מרגע שרשות שוק ההון התערבה, עצרה החברה באופן מיידי את ניוד הכספים לקרנות הללו באמצעות הפלטפורמה של סלייס.

סנדרוב מסר הבוקר כי "אנו מאמינים שמיזוג הקופות שבניהול סלייס לתוך קופות הגמל שבניהול הפניקס יבטיח את זכויות העמיתים, יאפשר להם להנות מניהול איכותי ומקצועי ולחזור לפעילות סדירה בתוך תקופה קצרה. במקביל, התמורה שתתקבל תשמש להמשך מאמצי הניהול המורשה לשמור על זכויות עמיתי קופות הגמל בניהול אישי. אני מודה להנהלת קבוצת הפניקס על ניהול מו"מ קדחתני לביצוע העסקה בלוחות זמנים קצרים מאוד ובאופן ענייני ומקצועי".