ה-AI שינתה את המשחק: החידושים בחיפוש באינטרנט שכדאי להכיר

תהליך החיפוש העצמאי בגוגל משתנה לנגד עינינו, בעזרת עוד ועוד כלים של בינה מלאכותית • מה כבר קיים בשוק, איך אפשר לנצל את הטכנולוגיה לטובתנו, וממה כדאי להיזהר

חיפוש באמצעות AI Overviews של גוגל / צילום: יח''צ
חיפוש באמצעות AI Overviews של גוגל / צילום: יח''צ

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

כלי הבינה המלאכותית החדשים שנכנסנו לחיינו יכולים להפוך אותנו לפרודוקטיביים יותר - מעוזרים אישיים, דרך כותבי טקסטים ועד מייצרי תמונות. בתוך כל זה, שוק מנועי החיפוש משתנה מקצה לקצה.

בדיקה טכנולוגית | האייפון הכי לא "מוכן" שאפל השיקה אי-פעם 
בדיקה טכנולוגית | מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בשני העשורים האחרונים גוגל תופסת נתח שוק של 90% משוק החיפוש העולמי. אך מומחים רבים מצביעים על כך שהנגשת המידע על ידי צ'אטבוטים כמו ChatGPT וג'מיני מחליפה את תהליך החיפוש העצמאי. איך נרתום את הטכנולוגיה בתחום הזה לטובתנו? הנה כמה אפשרויות.

החידוש העיקרי לנהל שיחה עם צ'אטבוט

השינוי המרכזי בתחום החיפוש קשור לשילוב יכולות הבינה המלאכותית בתוצאות. גוגל כבר הראתה כיצד זה עובד - בעת חיפוש שאילתה נפתח חלון מיוחד שבו מקבלים תשובות מבוססות AI - והציגה את השלב הבא: שאילתות ויזואליות.

איך זה עובד? אפשר לחפש תמונה של נעלי ספורט אדומות עם מצלמת הטלפון, ולכתוב את המילה כחול כדי למצוא אותן בצבע אחר. אפשר גם לצלם משחק לוח לא מוכר (לא את הקופסה), ולקבלת תוצאות שונות שמגלות במה מדובר (או לפחות קרובות לזה).

הראשונה שאפשרה שימוש בכלי בינה מלאכותית לצד התוצאות המסורתיות הייתה מיקרוסופט עם OpenAI. בחודשים האחרונים השיקה גוגל את AI Overviews, שמאפשר לקבל לצד רשימת התוצאות המסורתית, גם סקירה מהירה של המידע עם פירוט לפי נושאים ואפשרויות שונות. במילים אחרות, במקום ללכת לצ'אטבוט, כל היכולות יהיו זמינות ישירות בתוך מנועי החיפוש. זה כמובן יכול לאיים על שוק הפרסום הממומן, אבל ניתן להעריך שגוגל כבר עובדת על פתרון לעניין.

"ככל הנראה, גם שנה מהיום עדיין לא נהיה רגילים לקבל את המידע הישיר שלנו דרך צ'אטים עם מנועי למידה עמוקה, אבל כן יהיו יישומים שונים", ד"ר גל יעבץ, חוקר במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר אילן. "יש פה חינוך שוק, גם אם ייקח זמן. השאלה היא לא האם מנועי החיפוש יוחלפו, אלא מתי זה יקרה - כשיהיה מספיק נוח למשתמש הממוצע, והתוצאות שהוא יקבל יהיו טובות יותר וביעילות רבה יותר".

אורי אליאבייב, יועץ בתחום ה-AI ומייסד קהילת MDLI, מסביר כי "השינוי האמיתי שמאתגר את גוגל זה לא לספק מידע מוויקיפדיה בקצרה, אלא העובדה שצעירים פונים לטיקטוק כשהם רוצים להבין דברים איך דברים עובדים, או לקבל חוות דעת אישית על משהו.

"אבל הבינה המלאכותית מאפשרת לשנות את האופן שבו אנחנו מחפשים. אם עד עכשיו זה היה בטקסט, היום אני יכול לצלם את מה שאני צריך, ולתת למודלים לנתח את התשובה בשבילי. הם מבינים בשבילי את המורכבות, ואני רק פתחתי מצלמה כדי להבין אם הסיר הזה יכול לשרוד אש חיה".

היתרון הבולט החיבוריות והמיידיות

שני שינויים מרכזיים נכנסים כעת לחיים שלנו: המיידיות והחיבוריות. מבחינת המיידיות - התשובות מתקבלות 'על המקום', ואין צורך לבצע את הליך החיפוש בעצמכם. במקום שורת התוצאות המסורתית ואז חיפוש באתרים השונים, כעת מקבלים את התוצאות מחוץ לאתרים.

הדבר השני, וזה משהו שגוגל תוכל להפיק ממנו תועלת רחבה, הוא חיבור ליתר המידע שלכם על גבי האפליקציות שלה. לדוגמה, אם תרצו לחפש טיסה למשפחה שלכם, ותתנו מספיק פרטים על הכיוון שאתם מעוניינים בו - ג'מיני תוכל להתחבר לגוגל טיסות כדי למצוא את הטיסה המתאימה, ללוח השנה כדי לקבוע את זה בלו"ז, למייל כדי להשאיר הודעת "מחוץ למשרד" ועוד. הכול בלחיצת כפתור אחת. אין ספק שזה משפיע על כל התעשייה.

זמינות הכלים הקיימים בשוק

האפשרויות שתוארו עד כה נמצאות בשלבים שונים של פיתוח. בין אלה שכבר קיימות כיום, גוגל מאפשרת לסמן אזור במסך, לחפש לפי התמונה המתקבלת, ולקבל תוצאות דומות. השלב הבא יהיה להוסיף שאילתות כמו "אני רוצה את הנעליים האלו, אבל בצבע אחר".

לצד מנוע החיפוש המסורתי בינג, במיקרוסופט השיקו את BingAI - צ'אט שממוקם בסמוך לתוצאות המסורתיות. גוגל כבר בוחנת בארה"ב את קבלת התשובות מג'מיני מעל לתוצאות החיפוש המסורתיות, כדי לראות כיצד המשתמשים מגיבים לכך.

עם זאת, שימוש ב-ChatGPT או בג'מיני בתור מנועי חיפוש הוא טעות. עדיף להשתמש בכלים ייעודיים כמו Perplexity - מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית, שמעבר למענה על שאילתות (שנכתבות כמו ב-ChatGPT) גם מאפשר לשאול שאלות המשך, כדי לכוון אתכם למידע נוסף - אם כי זה לא תמיד יש לו תשובות לשאלות האלו. בראשית כל חיפוש, ניתן לראות מהם המקורות ששימשו את המודל כדי לספק את התשובות. מודל בתשלום יספק לכם יכולות רחבות יותר.

תובנות וטיפים איך כדאי לדבר עם ה-AI

הדבר הבסיסי ביותר בחיפוש באמצעות AI הוא לפרט כמה שיותר על מה שאתם צריכים. "אם בעבר היינו כותבים בקצרה כדי שהמודל יבין, כיום צריך ממש לפרט מי אתם, מה האילוצים שלכם או מה אהבתם בעבר", מסביר אליאבייב. "המודלים רוצים להבין את המורכבות האלו, כי זה יעזור להם לספק מענה מדויק".

בנוסף, "המודל יכול לשנות את הפלט בהתאם לבקשה שלכם. אתם יכולים לבקש תשובה קצרה או ארוכה, תשובה בצורה של טבלה או להפנות למקורות אחרים. במודל בתשלום אפשר גם לבקש מהמודל לייצר עבורכם קובץ PDF או טבלה באקסל".

אליאבייב מדגיש כי רוב המוצרים שמביאים מידע מהאינטרנט, מספקים מראה מקום לאתר או לבלוג שממנו נשאב המידע. "כדאי להיכנס ללינקים האלה כדי לבדוק שהמידע עדכני, ושהטקסט נמצא בכתבה. אפשר להריץ חיפוש, וממש לראות את התוצאות הרלוונטיות. טיפ נוסף הוא שאפשר לבקש מהמודל לבדוק את עצמו, ולתקף את התשובה שלו. זה עוזר לוודא את התשובות שאנו מקבלים".

עם זאת, עדיין צריך להיזהר. הכלים הקיימים רחוקים מלהיות מדויקים. "אמנם הכלי Claude כולל בתוכו הרבה פחות הזיות ממה שהיה בעבר", אומר ד"ר יעבץ, "אך המודלים פחות טובים כשמדובר במקורות אקדמיים, למשל. לפעמים אתה מקבל פריט שלא קיים בכלל, או שם של כותב אמיתי אבל הפריט עצמו לא קיים. בעתיד, ככל שזה יהיה יותר נאמן ואמין, יותר ויותר אנשים יפנו לדברים הללו".

השורה התחתונה לאמץ טכנולוגיה חדשה

כמו כל טכנולוגיה שנכנסת לחיינו, כדאי ללמוד ולהכיר מקרוב גם את כלי החיפוש החדשים, כדי להפוך ליעילים יותר ולצרכנים חכמים יותר. אליאבייב סבור שמוקדם מדי להספיד את גוגל, אבל "היא חייבת לשנס מותניים, ויש לה איומים מהרבה חזיתות".

ד"ר יעבץ מפנה את תשומת הלב לנושא הפרסום: "יהיה תהליך מסוים שבו מפרסמים ילמדו איך להתנהג בהתאם למצב החדש. אם בעבר הייתה בריחה של מפרסמים מאתרי האינטרנט לרשתות החברתיות, ואז ברחו מהרשתות כי הן מנעו חשיפה, אז עכשיו הם חוזרים לרשתות, כי האתרים הפכו למורכבים יותר. אין פה קניבליזציה, אלא אימוץ של טכנולוגיה חדשה".