טבע נקנסה בכחצי מיליארד דולר בארה"ב. עכשיו מגיעה התביעה בישראל

בסוף השבוע הודיעה טבע כי חתמה על הסכם פשרה עם משרד המשפטים האמריקאי, לפיו תשלם 450 מיליון דולר לסגירת תביעות נגדה בארה"ב בגין תיאום מחירים והונאה סביב מכירת הקופקסון לטרשת נפוצה ותרופות גנריות • הבוקר הוגשה תביעה בישראל נגד טבע, בטענה כי דירקטוריון החברה היה מעורב במעשים ובהסתרה שלהם

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: דוברות טבע
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: דוברות טבע

אחרי הקנס בארה"ב מגיעה התביעה בישראל. בסוף השבוע הודיעה חברת התרופות טבע  כי הגיעה לפשרה עם משרד המשפטים האמריקאי ותשלם קנס בגובה מצטבר של 450 מיליון דולר, מבלי להודות באשמה, זאת כדי לסגור תביעות שהגישו נגדה הרשויות בארה"ב בגין תיאום מחירים והונאה. בעקבות הקנס, הבוקר (א') הוגשה בבית המשפט הכלכלי בתל אביב תביעה נגזרת נגד הדירקטורים ונושאי המשרה בטבע, בטענה כי אישרו והסתירו את המעשים. 

טבע תשלם 450 מיליון דולר בארה"ב כדי לסגור תביעות על תיאום מחירים
מי ירפא את ענקית התרופות? זריקת האקטיביזם שעשויה לנער את פייזר

במרכז התביעה עומדות שתי פרשות אשר הובילו לתשלום הקנס בארה"ב. בפרשה הראשונה נטען כי טבע פעלה במרמה כדי להגביר את השימוש בתרופת הדגל של החברה לטיפול בטרשת נפוצה, הקופקסון.

לפי התביעה בארה"ב, טבע השתמשה בקרנות צדקה כצינור שדרכו העבירה תשלומים בהיקף של כ-300 מיליון דולר, ואלה נועדו לכסות את רכיב ההשתתפות העצמית של מטופלים בתביעות לקבלת התרופה מהתוכנית לביטוח בריאות פדרלי, מדיקר.

במקביל ייקרה טבע באופן ניכר את מחיר הקופקסון, מ-17 אלף דולר ב-2006 ל-85 אלף דולר ב-2017. כתוצאה ממהלכים אלה הוגשו תביעות כוזבות למדיקר, מחירי התרופות עלו בחדות, וטבע שילשלה לכיסה מיליונים תוך גרימת נזק לצרכנים. בפרשה זו צפויה טבע לשלם קנס בגובה 425 מיליון דולר. 

"פעילות מירמתית" 

בהליך שנפתח הבוקר במחלקה הכלכלית שבבית המשפט המחוזי בתל אביב, טוענים אברהם ברק וחברת לייטקום שבשליטתו, המחזיקים במניות טבע, כי דירקטוריון החברה היה מעורב בפרשה, קיבל החלטות כיצד לקדם את המהלך וסביר שגם החליט כיצד להסתיר את המעשים.

"פעילות מירמתית זו של טבע לא הייתה דבר שולי או זניח שביצע איזה גורם נמוך בחברה, אלא פעילות משמעותית ארוכה ומתמשכת אשר לא ניתן היה לבצע אותה ללא ידיעה ותכנון ושיתוף של הגורמים הבכירים ביותר בטבע", נכתב בתביעה שהוגשה על-ידי עורכי הדין שחר בן מאיר, יצחק אבירם, רנן גרשט, אופיר נאור ועדי גרנות.

עוד נכתב כי "אין ולא יכול להיות ספק כי מכירות הקופקסון הוא הנתון העסקי המשמעותי ביותר, נוכח ההיקף המשמעותי והמהותי של תרופה זו לכלל ההכנסות של טבע". 

הפרשה השנייה, שעמדה במרכז ההליכים בארה"ב והובילה כעת לתביעה בישראל, נגעה לתיאומי מחירים עם חברות תרופות נוספות לגבי מכירתן של תרופות גנריות, ובהן פרבסטטין להפחתת כולסטרול. טבע תשלם קנס של 25 מיליון דולר בפרשה זו, וזאת בהמשך להסדר קודם שבו התחייבה כבר לשלם 225 מיליון דולר בפרשה.

בסך-הכול מסתכם הקנס החדש של טבע בשתי הפרשות ב-450 מיליון דולר, וטבע התחייבה לשלמם תוך 6 שנים. גם לגבי פרשה זו טוענים כעת התובעים בישראל כי המעשים בוצעו בידיעה מלאה ובאישור של המנהלים הבכירים בטבע. 

תשלומי עתק בקנסות 

בתביעה נכתב כי בשנים האחרונות נחשפו שורה של פרשות פליליות, אשר הובילו, לדברי התובעים, לפגיעה ברווחי טבע ובמוניטין שלה, כמו גם לתשלום סכומי עתק בקנסות.

כידוע, לפני כשנה הסכימה טבע לשלם פיצויי עתק בגובה 4.3 מיליארד דולר לסגירת התביעות שהוגשו נגדה בארה"ב סביב מעורבותה בפרשת משככי הכאבים (האופיואידים), אשר לפי הערכות הובילה להתמכרות ולמוות של מאות אלפי בני אדם.

באחרונה פורסם בגלובס כי בעקבות פרשה זו הגישו ברק ולייטקום, לצד תובעים נוספים, תביעה בבית המשפט הכלכלי, ובהסכם הפשרה לגביה הסכימו חברות הביטוח של טבע לשלם לה 40 מיליון דולר - הסכום הגבוה ביותר בתביעה נגזרת בישראל עד היום. מדובר בהליך שבו בעל מניות או דירקטור יוזם תביעה בשם החברה, לרוב נגד המנהלים שלה, בגין נזק שגרמו לה ולאחר שהחברה נמנעה מלתבוע אותם.

בתביעה הנגזרת שהוגשה כעת סביב פרשת הקופקסון ותיאום המחירים בארה"ב טוענים התובעים כי "שיטה זו של ביצוע עבירות פליליות ביודעין אינה יכולה להיות חלק מקרי ממעשי חברה, וברור כי כלל המעשים היו ביודעין תחת בדיקה והחלטה של הדירקטוריון".

ההליך הבוקר נפתח במסגרת בקשה לקבל מסמכים, שבאמצעותם ניתן יהיה לראות מי מקרב הדירקטורים ונושאי המשרה היה מעורב לכאורה בפרשה, ולהגיש נגדם תביעה נגזרת.

בקשה דומה סביב פרשת הקופקסון הוגשה לפני מספר שנים על-ידי בעלי מניות שיוצגו, בין היתר, על-ידי עורכי הדין רוברט אפשטיין ותומר ברם, והדיון בה צפוי להתחדש בעקבות הפשרה בארה"ב.

מטבע נמסר בתגובה: "התביעה טרם הוגשה לטבע, ולכשתתקבל, טבע תגיב בערוצים המשפטיים המתאימים".