"הרבה יותר מסתם הכנסה": כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה

בזמן שרבים מהישראלים תופסים את הניסיון התעסוקתי הראשון כהזדמנות להכניס כמה שקלים לכיס, יש מי שסבור שהוא דווקא עשוי להיות המפתח להצלחה ולבניית רשת קשרים • מנגד, בעולם שבו אנשים מחליפים מקצועות בקצב תדיר, אולי לא כדאי להפריז בחשיבותו • במה להתמקד בזמן הבחירה ואיך אפשר למקסם את החוויה? • המומחים מסבירים

כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה / צילום: Shutterstock
כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה / צילום: Shutterstock

טבילת האש הראשונה בעולם העבודה עשויה להיות סתמית. לרוב היא נעשית בעבודות מזדמנות, וגם אם התחלתם לעבוד בתחום שלכם - סביר להניח שנקודת הפתיחה היא לא בדיוק החזון שלכם, יותר כמו סתימת חורים למעסיק. ובכל זאת, יש מי שרואה את השלב הזה כנקודת מפתח להמשך הקריירה.

בכירי המשק מספרים: זו הייתה העבודה הראשונה שלי
WSJ | כך טיגון המבורגרים הפך לשורה נחשקת בקורות החיים

"העבודה הראשונה שלנו היא הרבה יותר מסתם הכנסה ראשונה", מסביר דרור ליטבק, מנכ"ל חברת ניהול משאבי האנוש ManpowerGroup ישראל. "היא מהווה את הבסיס שעליו נבנית הקריירה המקצועית שלנו ובהחלט עשויה להשפיע על החלטותינו ודרכנו בהמשך".

תסביר.
"בעבודה הראשונה אנו מקבלים הזדמנות ללמוד מיומנויות פרקטיות, כגון תקשורת בין אישית, עבודה בצוות, פתרון בעיות ועוד. כישורים אלה מהווים את הבסיס לקידום בקריירה. גם אם את חלקן כבר פיתחנו בצבא למשל, יש המון התאמות ב'עולם האמיתי'. בנוסף, הקשרים המקצועיים הראשונים שנרכשים בעבודה הראשונה יכולים להוות בסיס לרשת קשרים חשובה לאורך כל הקריירה.

"אבל יותר מכל מדובר בדרך היחידה להבין האם התחום שבחרתם הוא הנכון עבורכם. העבודה הראשונה עוזרת לנו להבין במה אנחנו טובים, מה אנחנו נהנים לעשות ומהן החוזקות והחולשות שלנו. כתוצאה מכך היא גם עוזרת לנו לעצב את הציפיות שלנו מעולם העבודה, כגון שכר, תנאים, סביבת עבודה ועוד".

"בסוף, זה המפתח להצלחה בקריירה", מוסיפה ד"ר רוית כהן מיתר, חברת סגל, מרצה וחוקרת בתחום ההתנהגות הארגונית באוניברסיטת תל אביב. לדבריה, מחקרים עדכניים מדגישים את ההשפעה המכרעת של חוויות חיוביות בעבודה הראשונה על התפתחות הקריירה. כך למשל - ממחקר שנעשה ב־2022 עולה כי עובדים שהחלו בתפקידים "אחראיים" הרוויחו בממוצע 27% יותר בגיל 50, כאשר איכות העבודה הראשונה ניבאה 38% מהצלחת הקריירה לאחר רבע מאה.

"חשוב במיוחד לפתח רשת קשרים מקצועית כבר מההתחלה", היא אומרת. "מחקרים גם מראים את חשיבות הקשרים החברתיים הנרכשים בעבודה הראשונה, המובילים להצלחה לא פחות מהכישורים הטכניים עצמם".

מהצד השני, כהן מיתר מסבירה שבחירה לא נכונה בתחילת הדרך עשויה להשפיע על הדרך כולה. "כ־42% מהבוגרים מתחילים את דרכם בתת-תעסוקה, כלומר בתפקידים מתחת לרמת השכלתם. המדאיג הוא ש־73% מהם נשארו במצב זה במשך עשור או יותר, עם השלכות ארוכות טווח על שכרם ושביעות רצונם בעבודה".

אם היית צריכה להמליץ לצעירים איך להתחיל, מה היית אומרת?
"חפשו תפקידים מאתגרים המציעים הזדמנויות ללמידה וצמיחה. התמקדו לא רק בשכר ההתחלתי, אלא גם בפוטנציאל הצמיחה והפיתוח המקצועי. העבודה הראשונה היא הרבה יותר מאשר רק צעד ראשון - היא מהווה את אבן הפינה לקריירה מצליחה. בחירה נבונה מניחה את היסודות האיתנים לעתידכם המקצועי".

במאה ה-21 דברים נראים אחרים

ולמרות המשמעות של בחירת העבודה הראשונה, יש גם מי שחושב שבמציאות הנוכחית לא צריך להפריז בחשיבותה. "במאה העשרים שוק העבודה היה מסודר יחסית", מסביר ד"ר אבי שניידר, חוקר ארגונים ושוק העבודה בבית הספר למדעני ההתנהגות במכללה למינהל. "שם הייתה חלוקה ברורה בין שני פלחי תעסוקה - שוק העבודה התאגידי עם אלפי עובדים ושוק העבודה המשני (כלומר חברות קטנות עד משפחתיות, ס"ל) המעסיק מספר מצומצם של עובדים. לכל פלח שוק היה את המאפיינים שלו כאשר בדרך כלל פלח השוק הטוב ביותר היה התאגידי, בו היו תנאי השכר ואפשרויות הקידום הטובות ביותר.

"בעולם ההוא באמת ידענו להגיד שהצעד הראשון בעולם התעסוקה יקבע את מיקומך בעתיד. כמעט שלא היה מעבר בין שוק העבודה התאגידי למשני אחרי גיל 30. גם הקריירות היו אז לינאריות - אדם נכנס למקום עבודה ומקצוע ובמרוצת השנים הוא התקדם בו במעלה השכר, הוותק והיוקרה.

"אבל במאה ה־21 גם פלחי השוק וגם הקריירות שונות לחלוטין. כך למשל כאשר וואטסאפ נמכרה לפייסבוק, זאת הייתה עסקת המכירה הגדולה ביותר עד אותו היום - בזמן שבחברת וואטסאפ עבדו אז פחות מ־‏50 עובדים. כלומר, במאה ה־21 הגודל לא קובע - הענף אולי כן. גם מבנה הקריירה הוא כבר לא לינארי - אנחנו רואים רופאים שהופכים להיות יזמי הייטק, עורכי דין שהם גם שפים פרטיים, ואנשי אקדמיה שהם גם יועצים. אנשים גם עוברים מקומות עבודות, תוך שהם יורדים בשכר, כדי לקבל ניסיון וגיוון".

ובכל זאת, מה המשמעות של העבודה הראשונה לשיטתך?
"אנשים נעים לכיוונים שונים במהלך הקריירה שלהם. כלומר, הבחירה של מקום עבודה ראשון אינה דטרמיניסטית ואינה עשויה בהכרח להשפיע על הקריירה של האדם לשנים רבות. ולמרות זאת, אנו רואים שלבחירה של הענף, ולבחירה של הסקטור יש קורלציה להמשך הקריירה".

לסיכום, ליטבק מציע להפיק את המירב מחווית העבודה הראשונה ולהתייחס אליה כעל הזדמנות לצמוח. "אם תשאלו מנכ"לים או מנהלים בכירים הם תמיד יזכרו את העבודה הראשונה שלהם וכמה היא השפיעה על הבנייה שלהם כמנהלים.

"מומלץ לקחת על עצמכם משימות חדשות, להתנסות בתחומים שונים ככל הניתן, לבנות קשרים מקצועיים, להציב לעצמך יעדים ולתכנן את הצעדים הדרושים להשגתן. חשוב לזכור לבקש משוב ממנהלים ועמיתים על הביצועים שלכם כדי לקבל מושג על איפה אתם חזקים ואיפה ניתן ורצוי להשתפר".