האינפלציה בספטמבר מפתיעה לטובה - קצב שנתי של 3.5%; עליית מחירי הדירות התמתנה

ירידות בולטות נרשמו בסעיפי תחבורה, תרבות ובידור, הלבשה והנעלה ופירות טריים • עליות נרשמו בסעיפי ירקות טריים, שירותי חינוך וריהוט וציוד לבית • מחירי הדירות באוגוסט עלו ב-0.3% בלבד, לאחר עליות חדות בחודשים הקודמים • בראייה שנתית מחירי הדירות זינקו ביותר מ-6% • מזרחי טפחות: "הנתון של היום רחוק מכזה שיצדיק העלאת ריבית בנובמבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן ירד בספטמבר ב-0.2% - כך פירסמה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). כתוצאה מכך, האינפלציה (השינוי במדד המחירים ב-12 החודשים האחרונים) היא בספטמבר 3.5%, זאת ירידה קטנה מהחודש שעבר (3.6%), אך הרבה מעל טווח היעד של בנק ישראל (1%-3%) זה כבר החודש השלישי ברציפות. 

הנגיד לא שולל העלאות ריבית בהמשך, ומה הוא חושב על שתי הורדת הדירוג 
הרפורמה החדשה במערכת הבנקאית: לפתוח פיקדון בחברת כרטיסי האשראי, וחברות הביטוח יהפכו גם לבנקאים 

אינפוגרפיקה: הלמ''ס
 אינפוגרפיקה: הלמ''ס

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: תחבורה שירד ב-2.6%, תרבות ובידור שירד ב-1.3%, הלבשה והנעלה שירד ב-1.2% ופירות טריים שירדו ב-1.1%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים שעלו ב-6.7%, שירותי חינוך שעלה ב-1.3% וריהוט וציוד לבית שעלה ב-0.6%.

יצוין כי בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.4% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.1%. יודגש כי שיעורי השינוי הללו משקפים קירוב לשיעור השינוי השנתי בשכר הדירה בקבוצות אלה. זאת מכיוון ששכר הדירה אינו משתנה עבור הרוב המוחלט של השוכרים במהלך השנה האחרונה בשל הימצאותם תחת חוזה שכירות שבו נקבע שכר-הדירה החודשי, לרוב ללא מנגנוני הצמדה.

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש ספטמבר 2024 ב-0.4% והגיע ל-132.5 נקודות לעומת 132.0 נקודות בחודש קודם. מתחילת השנה עלה מדד זה ב-2.1%. מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.1%.

בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2024 לעומת ספטמבר 2023) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-2.3% בשל העליה במחירי שכר העבודה ב-3.8% ושכירת ציוד ורכב ב-4.1%. מדד מחירי חומרים ומוצרים עלה בחודש ספטמבר 2024 ב-0.2% .

מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי ברזל לבנייה (ב-2.5%), מוצרים לכיבוי אש (ב-1.8%), חומרי מחצבה אחרים, כלים סניטרים ועץ לבנייה (ב-0.9% כל אחד) ואריחי קיר ורצפה, רשתות ברזל וברזים, סוללות ואביזרים שונים (ב-0.8% כל אחד). לעומת זאת, ירדו מחירי מוצרי מתכת אחרים ומתקני חוץ (ב-1.1% כל אחד).

מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.6% בחודש ספטמבר 2024. מדד המחירים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים ירד ב-0.2% בחודש ספטמבר 2024 והגיע לרמה של 122.7 נקודות לעומת 123.0 נקודות בחודש הקודם.

המדד ללא דלקים עלה ב-0.5% בחודש ספטמבר 2024 והגיע לרמה של 117.5 נקודות לעומת 116.9 נקודות בחודש הקודם. בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2024 לעומת ספטמבר 2023) ירד מדד מחירי תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים ב-1.5%, והמדד ללא דלקים עלה ב-1.8%.

החודש ירדו מחירי מוצרי נפט מזוקק (ב-6.2%), מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי (ב-1.2%) ומוצרי עץ, פרט לרהיטים (ב-1.0%). לעומת זאת, עלו מחירי מוצרי מתכת (ב-3.8%) ומוצרי הלבשה (ב-15.7%).

מחירי הדירות עלו במעל 6% השנה

שינוי במחירי שוק הדירות (אינו חלק ממדד המחירים לצרכן). מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי- אוגוסט 2024, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני- יולי 2024, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.3%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.5%-), צפון (0.4%), חיפה (1.6%), מרכז (0.4%), תל אביב (0.1%) ודרום (0.3%). מחירי הדירות החדשות עלו ב-1.3%.

אינפוגרפיקה: הלמ''ס
 אינפוגרפיקה: הלמ''ס

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי- אוגוסט 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים בחודשים יולי- אוגוסט 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-6.3%. בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות הבאים: חיפה (10.2%), מרכז (8.8%), צפון (6.3%), דרום (5.7%), ירושלים (5.1%) ותל-אביב (3.3%). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי עלה ב-3.2%.

מדד חודש ספטמבר נוטה להיות חלש עונתית, כאשר ב-4 מתוך 5 השנים האחרונות המדד הגיע שלילי (למעט שנת 2021). במבט קדימה, על פי תחזיות בנק ישראל האינפלציה צפויה להגיע לשיאה בתחילת 2025, לרמה שתהיה קרובה לריבית בנק ישראל, כאשר מגבלות ההיצע ועליית המיסים צפויים להמשיך ולהשפיע.

מזרחי טפחות: החששות האינפלציוניים עדיין קיימים

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות, מזרחי טפחות התייחס למדד: "ירידת מחירי הדלק, בכ-19 אג' במהלך החודש, יחד עם תיקון ראוי מאוד לציון במחירי הטיסות לחו"ל מסייעת לרכיבי התחבורה והתקשורת למשוך את המדד כלפי מטה. השפעות המלחמה בולטות מאוד גם במחירי המזון, שנותרו אמנם ללא שינוי, אבל הם עושים את זה מרמות גבוהות לכשעצמן. וגם פה נצפה להתמתנות בהמשך. אם לא בחגים, אז לפחות בנובמבר. דינמיקה דומה נצפית כנ"ל, בירקות, עם תוספת של קרוב ל-7%, בהמשך לרמות הגבוהות באופן חריג שהסדרה הזו נמצאת בהן. אבל שוב, התשומות לגידולים לא גבוהות באותה המידה, ונצפה לתיקון".

"במבט קדימה, למרות ההפתעה מטה היום, החששות האינפלציוניים ממשיכים להתבסס גם עבור אוקטובר, על רקע החגים. אם נחפש קצת אופטימיות, אז אפשר לציין שבתחילת אוקטובר, כזכור, מחירי הדלק ירדו בכ-13 אג' נוספים".

"מדד המחירים האחרון בארה"ב, נזכיר, הצביע על הרמת ראש קלה של האינפלציה. וחמור מזה לתפיסתנו, הוא עשה את זה בצורה בולטת במוצרים סחירים, ובמחירי ביטוח הרכב, אלה עשויים לרמז על בעיות 'כרוניות' יותר כמו פשיעה או השפעות אקלים, אשר עשויים לרמז על עליות נוספות בהמשך. בהודעות הריבית של השנים האחרונות, הפד נטה להזהיר מה-'סיכונים של הורדת ריבית מוקדמת מדי'. ובכן, הסיכונים האלה עדיין איתנו. אם לא מהסביבה המוניטרית לכשעצמה, אז כן משיקולים חברתיים ושיקולי סביבה".

"בשבועות האחרונים, ראינו את הציפיות מבנק ישראל מפעפעות לכיוון של העלאת ריבית מתי שהוא בהחלטת הקרובות. בהתחלה עוד ייחסנו את זה להיחלשות השקל. בכל זאת, זה גם מבטא את יציבות המשק, וגם משפיע ישירות על המחירים במדינה. אבל בשבוע האחרון, ניכר שהציפייה הזו תידלקה את עצמה, ככל שהנושא נעשה פופולרי יותר בשיח. לאחרונה, המשנה לנגיד הוסיף כי עד להודעת הריבית הקרובה יתפרסמו שני נתוני מדד מחירים וכי על שניהם יתבוננו מקרוב. להערכתנו, הנתון של היום רחוק מכזה שיצדיק העלאת ריבית בנובמבר. ונצפה שגם השני לא יהיה".