תא"ל דן גולדפוס חשף בחו"ל: כך אילצה ישראל את סינוואר לצאת מהמנהרה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל סימנה את מנהרות חמאס כמטרה, וזה הוביל לחיסול סינוואר; בעולם מתקיים קרב נרטיבים סביב רב-המרצחים, וישראל מפסידה; בדאחיה עדיין שומרים על נאמנות לחיזבאללה; ומטולה הפכה למקום הכי מסוכן בישראל • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

בעולם מתפעלים: כך הפכה ישראל את המלחמה לאירוע הרסני ומסוכן עבור אויביה המושבעים
●  מי היא עמותת "קרד אל-חסן" שצה"ל תקף בביירות 

1ההסתערות של ישראל על מנהרות חמאס הכריעה את סינוואר

"במצוד אחר מחבלי חמאס במנהרות שמתחת לדרום עזה, אוגדת 98 שהינה אוגדה סדירה של הקומנדו וחטיבת הצנחנים בצה"ל, מצאה בפברואר מתחם הכולל מטבח, חדרי שינה וחדר רחצה עם קיר אריחים ועליו ציור שקיעה", נכתב בוול סטריט ג'ורנל בכתבה שכותרתה "ישראל הרגה את סינוואר על ידי דחיקתו מחוץ למנהרות". מי ששהה שם נמלט לאחרונה, באחת מכמה הפעמים שחיילים ישראלים הגיעו למרחק נגיעה ממנהיגי חמאס, נכתב. "אני לא במצור, אני על אדמת פלסטין", אמר סינוואר למתווכים ערבים שניסו לשכנע אותו לברוח למצרים. נכתב כי "בדצמבר, חיילים ישראלים אבטחו את שטח ביתו של סינוואר בחאן יונס. חמישה חיילים, אוחזים ברובים, צילמו את עצמם על ספה בחוץ, לועגים לתמונה של סינוואר מ-2021. מתחת לפני הקרקע, סינוואר נשאר נחוש. 'הלוחמים שלנו ניפצו את צבא הכיבוש', אמר בהודעה לזרוע הפוליטית של חמאס בבירת קטאר דוחא".

בינואר, "סינוואר החל לשנות את הדרך שבה הוא מתקשר. הוא השתמש בשמות בדויים והעביר הערות רק דרך קומץ עוזרים ובאמצעות קודים, תוך מעבר בין הודעות שמע למתווכים לבין הודעות כתובות. השב"כ עצר קרובי משפחה של מפקדי חמאס בעזה, והם סיפקו מידע מודיעיני על סינוואר. עד מהרה ירדו כוחות ישראליים מתחת לפני הקרקע בחאן יונס, ופשטו על רשת המנהרות של חמאס". נכתב כי "בחודשים שלאחר מכן, צה"ל תקף במבוך התת-קרקעי של חמאס והרס מתחמי מנהרות אסטרטגיות". צוין כי "כוחות הגיעו למתחם תת-קרקעי רגעים ספורים לאחר שסינוואר ברח. הוא השאיר אחריו כוס קפה שהייתה עדיין חמה. בפשיטות נמצאו כספות בהם היה סכום של כמיליון דולר".

ישראל החלה להבין שחלק מהמנהרות חשובות יותר לחמאס, אמר תא"ל דן גולדפוס, שהוביל את המתקפה על המנהרות בחאן יונס, "בין אם בגלל שהן היוו קישורים מכריעים לחלקים אחרים של המבוך או בגלל שהן החזיקו מתחמים תת-קרקעיים". אם חיילים יגיעו למנהרות המסוימות האלה, הוא אמר, הם ימצאו את סינוואר ואת החטופים. "הם חשבו שלא יהיו לנו את האמצעים, היכולת או החוצפה להיכנס למנהרות האלה", אמר, "אבל יש לנו". עוד נכתב כי "טקטיקה זו אילצה את סינוואר לעלות מעל פני הקרקע, בייחוד באזור תל אל-סולטן ברפיח שבדרום עזה, מכיוון שהיו לו פחות מקומות מסתור, לפי גורמים ישראלים ומתווכים ערבים". למרות שישראל לא ידעה את מיקומו המדויק, "היא שלחה כוחות לחפש אותו באזור זה. ב-16 באוקטובר, האסטרטגיה הצליחה, וסינוואר חוסל בשילוב של פעולה צבאית ומקריות".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת רורי ג'ונס, דב ליבר, סאמר סד, ענת פלד. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ישראל הצליחה לחסל את סינוואר, אבל הפסידה בקרב הנרטיבים

"קדוש מעונה או פחדן? ישראל וחמאס מציעים נרטיב מתחרה על מותו של סינוואר", נכתב בכותרת של כתבה שפורסמה ב-CNN. "סרטון מתאר אדם נואש ונטוש מנסה לתקוף מזל"ט צבאי מתוחכם במקל עץ. או אולי מדובר בגיבור נועז שמסתכל לאויב בעיניים בזמן שנלחם עד הסוף המר. תלוי במתבונן", כך נכתב. "כאשר הודיע ​​צה"ל על הריגתו של יחיא סינוואר בשבוע שעבר, הם פרסמו מספר תמונות וסרטון המראה את מנהיג חמאס ברגעיו האחרונים בחיים ולאחר מותו". זאת "כדי לאשר את מותו ולשלוח אזהרה לאויבי ישראל". אך "להפצה הזו היו גם השלכות אחרות, מכיוון שחלק רואים כעת בסינוואר קדוש מעונה ולוחם ההתנגדות. כעת, ישראל מוצאת את עצמה במצב בקרת נזקים, ומפרסמת תמונות וסרטונים ישנים יותר של סינוואר מתחבא במנהרות עם מחסניות של כסף בניסיון להציג את מנהיג חמאס כאדם אנוכי שדאג רק לעצמו", נכתב.

גרשון בסקין, מומחה למזרח התיכון, פעיל שלום ומי שניהל משא-ומתן להשבת גלעד שליט, שנהג לדבר עם חמאס דרך ערוצים חשאיים, אמר כי פרסום הצילומים היה מוטעה וכנראה מונע על ידי הפוליטיקה הישראלית. "זה הכל על שליטה בנרטיב מהצד של נתניהו - הוא צריך את זה בתור תמונות הניצחון שלו", אמר בסקין ל-CNN. "אין להם מושג ש(על ידי פרסום הסרטון) הם מחזקים את מורשתו של סינוואר בפלסטין ובעולם הערבי כסוג חדש של צלאח א-דין, גיבור שלחם עד הסוף".

בינתיים, בוושינגטון פוסט נכתב כי ב"קרב להגדרת מותו של סינוואר", ישראל ובעלות בריתה "ממהרות לתאר את מותו של כמי שנמלט וניצוד במחבואו התת-קרקעי ונורה במנוסה. 'סופו של פחדן', 'עכברוש שיצא מהחור' ו'תולעת' היו חלק מהביטויים שבהם השתמשו פרשנים ישראלים". אך "תומכיו של סינוואר השתמשו בתמונות כדי לפאר אותו כלוחם שנפל בעת לחימה. הסרטון, לדבריהם, מראה לא תבוסה אלא התרסה, לוחם פצוע אנושות שמוצא את הכוח להיאבק, גם אם לשווא, עם פיסת עץ ברחפן, בזרועו האחת". 

עוד נכתב כי "לפחות בחלק גדול מהעולם הערבי ישראל מפסידה במלחמת התעמולה, לפי מומחים באזור". נכתב כי "תוך שעות, התמונות שפרסם צה"ל הופצו בפוסטרים והודבקו על קירות בג'נין ובמעוזים מיליטנטיים אחרים באיו"ש. משתמשים ברשתות החברתיות הערביות הפכו אותם לממים כדי לחגוג את מה שהם ראו כסוף הירואי".

צוין גם כי "הנציגות של איראן באו"ם פרסמה הצהרה על הניגוד בין מעשיו הסופיים של סינוואר לאלה של הרודן העיראקי סדאם חוסיין, אותו תיארה כמי שבגד בתומכיו בכך ש'התחנן' על חייו כאשר נשלף מבור על ידי כוחות אמריקאים ב-2003. הם כנראה צודקים, אמרה בוורלי מילטון-אדוארדס, עמיתה בכירה במועצת המזרח התיכון לעניינים גלובליים, שרואה באירוע את ניצחון חמאס 'בקרב הנרטיבים'". 

מתוך ה-CNN, מאת איבנה קוטסובה. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך הוושינגטון פוסט, מאת סטיב הנדריקס. לקריאת הכתבה המלאה. 

3איך נראים החיים בדאחיה אחרי התקיפות הישראליות?

"התקיפה האווירית שהרגה את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הרעידה את האדמה למרחק של מאות מטרים לכל עבר", נכתב ב-BBC. "כמה רחובות משם, בפרבר ביירות הידוע כדאחיה, מהדי מוסאווי חשב שהבניין שלו קורס. מהמרפסת שלהם צפו נהג המונית בן ה-45 ואשתו זהרה - שביקשו להשתמש בשמות בדויים - עשן סמיך ואבק מכסים הכל, עם פסולת נופלת וצליל מוכר של מזל"ט ישראלי ממעל". נכתב כי "הרחפנים הפכו כל כך נפוצים מעל דאחיה, פרבר שיעי ברובו בדרום ביירות, שהתושבים בקושי הבחינו בהם. שוב, האזור היה במעקב ישראלי, ולמעלה מחצי מיליון תושביו חיו תחת סיכון מתמיד לתקיפות אוויריות. 'הטילים נופלים מהשמיים', אמר מהדי, ומראה כיצד הם נופלים, 'ופתאום הכל נעלם'". כעת, מהדי, אשתו ובניהם המתבגרים "מתגוררים בכיכר השהידים במרכז ביירות, יחד עם מאות אחרים שנמלטו מדאחיה לאחר שספגה הפצצות ישראליות כבדות שאילצו כמעט את כולם לעזוב.

נכתב כי דאחיה נשלטת ברובה על ידי חיזבאללה, ומתוארת לעתים כמעוז הארגון. חיזבאללה דחה את בקשת ה-BBC לבקר בפרבר ולראות את נזקי הפצצה. "עם זאת, ניתוח של ה-BBC של סרטונים, אזהרות פינוי ישראליות ותמונות לוויין חשפו לפחות 65 תקיפות אוויריות שגרמו נזק חמור למבנים או הרסו אותם".

נכתב כי על אף שליטת חיזבאללה, "הפרבר הוא אזור מגורים צפוף שבו פועלות מפלגות פוליטיות אחרות ולא כולם תומכים בחיזבאללה. אבל הארגון הוא ללא ספק הכוח החזק ביותר שם. מעל פני הקרקע, הוא שזור במרקם החברתי והפוליטי של הפרבר, ומספק שירותים כמו רווחה וחינוך. למטה יש לו בונקרים ומנהרות שמהם הוא יכול לפעול". עוד נכתב כי בניגוד לחלקים אחרים של ביירות, "לדאחיה אין שם משלו - משמעות המילה היא פשוט 'פרבר'. זהו אחד מאזורי המגורים הצפופים ביותר בלבנון כולה - עם רחובות וסמטאות צרים, שבו נראה שהבניינים דחוקים זה לצד זה. האזור הופצץ בכבדות במלחמה הקודמת, עוד ב-2006, ועדיין נושא ממנו צלקות". 

"דאחיה במקור היה מקום יפה מאוד, אבל כל המלחמות עשו את שלהן", אמרה ראשה אל-עמיר, סופרת ומוציאה לאור שנולדה וגדלה בפרבר ועדיין חיה שם. אחיה, מבקר בולט של חיזבאללה, נרצח בלבנון ב-2021. נכתב כי נוסף לבתים, התקיפות האוויריות הישראליות הרסו או גרמו נזק לחנויות, עסקים, מסעדות ומרפאות. עוד צוין כי לעומת אחרים, המוסלמים השיעים, "בסיס התמיכה הטבעי יותר של חיזבאללה, תומכים במאבק, אפילו אלה שחייהם נהפכו לחלוטין על ידי הסכסוך. חברי חיזבאללה חילקו מזון ושטרות של 100 דולר למשפחות שיעיות עקורות ברחובות במרכז ביירות, וסייעו במקומות מקלט. 'פעם תמכנו בחיזבאללה ואנחנו עדיין תומכים בחיזבאללה', אמר ע'ריב עלי, שוער בן 61 שנמלט מהפרבר. סביבו הנהנה משפחתו בהסכמה. השפעת המלחמה על חייהם 'לא משנה דבר עבור הקהילה השיעית', אמר. 'אם כבר, זה רק מגביר את התמיכה שלנו'".

מתוך ה-BBC, מאת ג'ואל גאנתר. לקריאת הכתבה המלאה. 

4המקום הכי מסוכן בישראל

"מטולה ידועה בשלושה דברים. זה המקום הצפוני, המופגז והמסוכן ביותר בישראל", נכתב בטיימס הבריטי. "מטולה מוקפת בגבעות סלעיות תלולות, מה שמאפשר לחיזבאללה להטיל רקטות, טילים ומזל"טים לעבר הבניינים של העיר. במטולה יש לאנשים רק חמש שניות לתפוס מחסה כאשר רקטה או טיל משוגרים".

בשבוע שעבר צה"ל ליווה עיתונאים למטולה. "ביקרנו בבית שנפגע שלושה שבועות קודם לכן מטיל פלק-1 מתוצרת איראן", נכתב. "הפיצוץ היה כה חזק עד שגרם נזק לקירות אבן סמוכים". נכתב כי ראש עיריית מטולה, דוד אזולאי, עם 25 שנות שירות בצה"ל, חזר לשרת במילואים. "אנחנו מחוץ לבתים שלנו כבר שנה. אף אחד לא מנצח כאן", אמר וכינה את מטולה קהילת הגבול המותקפת ביותר. "אזולאי מעריך שייקחו שנתיים עד ארבע שנים לבנות את העיר מחדש. הוא תיאר את הפינוי של 700 משפחות כ'קורע לב'. ריקה מאדם, רחובותיה התמלאו חולדות, זבובים וצמחיה", נכתב.

מתוך הטיימ' הבריטי, מאת וויל לויד. לקריאת הכתבה המלאה.