ביום חמישי הודיע בנק הפועלים כי אפליקציית התשלומים שלו, ביט, תתחיל לגבות בשנה הבאה עמלה על קבלת כספים. מינואר 2025, תיגבה עמלה מכל לקוח שיקבל מעל ל־25 אלף שקל בשנה. מדובר במהלך שמקדם בנק הפועלים מזה חודשים, והחל בפנייה לפיקוח על הבנקים, עוד בימי קדנציית המנכ"ל הקודם, דב קוטלר. ביולי האחרון פרסם המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי, טיוטה שתאפשר את גביית העמלות וכעת מחליפו של קוטלר בניהול הבנק, ידין ענתבי, ממשיך באותו הקו: גביית עמלה ממשתמשי האפליקציה.
● החל מ-2025: ביט תגבה עמלות ממי שיקבל מעל ל-25 אלף שקל בשנה
● מהפך אוקטובר: הגופים שזינקו לראש צמרת התשואות בגמל ובפנסיה
לאן הולכת ביט?
כיום, ביט היא השליטה הבלתי מעורערת של שוק העברות התשלומים, עם נתח שוק של 90% ו־3 מיליון משתמשים. ניתן לשער שירידה מסוימת בנתח השוק של ביט כתוצאה מגביית העמלות תהיה חלק מהמחיר שיישלם הפועלים בניסיון לצמצם את ההפסדים הכבדים שמייצרת לו האפליקציה. מאז ההשקה, לפי הערכות, ביט צברה הפסדים של כ־700 מיליון שקלים. בנקאים, כידוע, אינם אוהבים להפסיד ובוודאי לא לסבסד פעילויות כה משמעותיות בהיקפן ללקוחותיהם. לכן ניתן להסיק שהשנה הקרובה תהיה שנת מבחן שלאחריה יוחלט באשר לעתידה של ביט.
נזכיר כי לפני כמעט שלוש שנים, בפברואר 2022, החליט בנק לאומי, המתחרה העיקרי של בנק הפועלים, להפסיק את אפליקציית התשלום שלו: Pay לאחר כחמש שנות פעילות. ההפסקה הגיעה לאחר שהאפליקציה לא הצליחה בשיעור החדירה שלה שהוערך בסוף חייה בכ־1%.
במובנים רבים נראה כי ההצלחה הגדולה של ביט בקרב הלקוחות היא גם עקב אכילס שלה מבחינת הבנק, בשל הפסדים של מאות מיליוני שקלים שייצר לו המודל החינמי לפיו עבדה עד היום. לפי שעה נראה שבבנק עדיין ממשיכים להאמין בה ולקדם אותה, בתקווה שגביית העמלות מהלקוחות הכבדים של האפליקציה תשנה את המצב.
זאת לצד מקור הכנסות נוסף שעשוי לנבוע לה ממהלך עליו הוכרז בספטמבר, לפיו יתאפשר לצבור עד 5,000 שקל בביט, סכום שלא אמור להיות לגביו תשלום של ריבית. היות ולביט יש כ־3 מיליון משתמשים, ניתן להניח שעל פני זמן יצטבר שם סכום משמעותי. הפועלים יוכל לגבות ריבית יומית מבנק ישראל לגבי אותו סכום, שעשוי לסייע להכנסותיו מהיישומון. ריבית הבנק המרכזי עומדת נכון להיום על 4.5%.
מה גובה העמלה שתיגבה וממי?
ביום חמישי הודיע הבנק כי ביט תגבה, החל מתחילת 2025, עמלה בגובה של 0.6% בעבור כל סכום כסף המתקבל באפליקציה העולה על תקרת ה־25 שקל השנתית. מדובר בעמלה נמוכה יותר מהערכות שפורסמו במהלך השנה שעברה (1%). במקביל, הורחבה התקרה השנתית להעברות כספיות ביישומון, כך שמעתה עד לסיומה של שנת 2024, כל המשתמשים בביט יוכלו ליהנות מתקרת קבלת כספים שנתית של 100 אלף שקל, ללא תשלום עמלה. כאמור תשלום העמלה יתבצע רק בשנה הבאה.
מנכ''ל בנק הפועלים, ידין ענתבי / צילום: ענבל מרמרי
בבנק מציינים כי העמלה מיועדת להיגבות ממשתמשים בביט בהיקף פעילות שהוא מסחרי בעיקרו. הללו מהווים כ־6% מהמשתמשים ביישומון. לפי הפועלים, העמלה אינה רלוונטית ליותר מ־90% מתוך 3 מיליון משתמשי הביט. ועדיין, גם 350 אלף לקוחות הם שיעור לא זניח בכלל.
מכיוון שלא ניתן יהיה לקבל מעל 100 אלף שקל בשנה, חישוב מהיר מלמד שמי שיקבל כספים לפי התקרה בשנת 2025, ישלם עמלה של עד 450 שקל בשנה (שיעור העמלה של 0.6% מקבלה מירבית של 75 אלף שקל).
כיצד תיגבה העמלה?
העמלה תיגבה ב־5 לחודש, אך ורק על קבלת הכספים בביט (כלומר מהצד שמקבל אותם) וזאת לאחר חציית התקרה. החיוב יתבצע עבור כל הכספים שקיבל המשתמש בשירות בחודש הקודם (כאמור, מעבר לתקרה האמורה), וזאת באמצעות חיוב כרטיס החיוב שהזין המשתמש בביט. משתמשי ביט עם פעילות בהיקף מסחרי יקבלו על כך מסרון (SMS) בימים אלה.
הגבייה של העמלה מבחינת הבנק לא צפויה "להתפרס" על פני השנה. זאת, היות ורבים מבעלי המקצוע שמשתמשים בביט לקבלת כספים מלקוחותיהם במהלך השנה הקלנדרית, מודעים להיקפים הכספיים שהעבירו ומשתדלים לנהל זאת. ההערכה היא שבפועל, רף קבלת הכספים אצל הלקוחות, יוביל לגבייה של העמלות ככל שמתקרבים לסופה של השנה הקלנדרית. הנתונים הכספיים על פעילות ביט מצומצמים מאוד, ובוודאי על היקפי השימוש המצטברים במהלך השנה, ולכן קשה להעריך כיצד ישפיעו על הדוחות הכספיים. ככל שחלק נכבד מהעמלות ייגבו בסיומה של השנה הקלנדרית, הרי שלצורך העניין הגביה של העמלה בגין אותו חודש תחול ב־5 בינואר 2026. כך שעיקר ההשפעה שלהם תירשם בדוחות הרבעון הראשון של 2026 שידווחו רק בחודש מאי באותה שנה.
השינוי העתידי של אפליקציית ביט / הדמיה: יח''צ
מדוע ביט מתחילה לגבות עמלות?
ליישומון ביט יש כאמור 3 מיליון משתמשים וכאמור הוא חולש על מרבית השוק. אלא שבשל גודלה ומודל הפעילות החינמי שלה היא הסבה הפסדים כבדים לבנק הפועלים לאורך השנים. לפי ההערכות מוקדם יותר השנה, מדובר בסכום מצטבר של קרוב ל־700 מיליון שקל מאז הושקה ב־2016.
ההפסדים הנערמים בביט הובילו עוד את המנכ"ל הקודם קוטלר, לשנות כיוון ולקדם את גביית העמלות. הסיבה לעלויות הכבדות היא שכיום חלק נכבד מלקוחות ביט מתחברים ליישומון דרך הזנת פרטי כרטיס אשראי. היות והבנק לא גובה עמלה על קבלת הכספים דרכה, מדובר בסבסוד למעשה של הפעילות בביט ע"יהבנק מול חברות כרטיסי האשראי כאל, מקס וישראכרט, שגובות מצידן מהפועלים עמלות הצלבה על השימוש בכרטיסים לצורך העברות הכספים.
במקביל מקודם מהלך שיאפשר לאנשים להתחבר באמצעות חשבון הבנק לביט, אבל זה צפוי להימשך עוד שנים עד שיושלם, ויישפר אף הוא את הרווחיות מביט. בבנק הפועלים, כך נראה, לא מחכים לכך ורוצים לראות את הפעילות עוברת לפסים של רווחיות עוד לפני שחיובים דרך החשבון יוזילו את תשלומי העמלות לחברות כרטיסי האשראי.
מה תעשה המתחרה פייבוקס?
המהלך של בנק הפועלים בכל הנוגע לביט, מעלה את השאלה באיזה צעד ינקוט היישומון המתחרה פייבוקס של בנק דיסקונט המחחזיק ביתרת שוק העברות הכספים בין פרטיים (כ-10%) . לפי שעה בפייבוקס לא הודיעו על שום מהלך דומה בנוגע לגביית עמלות, וככל הידוע אין שם כוונה לשנות מדיניות בטווח הזמן הנראה לעין.
התוצאה עשויה להיות נגיסה של נתח שוק משמעותי יותר על ידי פייבוקס בהמשך. כמו כן, תקרת ההעברות השנתית של פייבוקס, שעומדת על הרף שאליו עולה זו של ביט (100 אלף שקל) גם כן לא אמורה להשתנות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.