דוח חדש: ב-2025 המחירים יעלו, והרווחיות של קמעונאיות המזון תרד

שנת 2024 הייתה טובה מאוד לקמעונאיות המזון, אבל בשנה הקרובה המצב צפוי להשתנות • מדוח של בית ההשקעות IBI עולה כי המותג הפרטי ישמור על סטגנציה, בסביבת הביקושים תירשם התמתנות, והעלאות המחירים אומנם יימשכו אך יהיו מוגבלות - מה שיפגע ברווחיות

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום
שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

השנה החולפת היטיבה עם רשתות שיווק המזון. המלחמה והשמיים הסגורים השאירו את הישראלים בבית, כשסגירת מסעדות, מצב־הרוח הלאומי והירידה במספר הטיסות לחו"ל לצד עליות המחירים תמכו בתוצאות הענף באופן רוחבי. התוצאות הטובות התבטאו גם בעלייה בשווי המניה של הרשתות בטווח של 133%-28% מתחילת השנה. עם זאת, התייקרות בקשת רחבה של תשומות קיזזה חלק מהשיפור בשולי הרווח.

ללמוד מרפורמת הסלולר: כך אפשר להוריד את יוקר המחיה
איך מעלים מע"מ על אלפי מוצרים בבת־אחת? ההיערכות של רשתות השיווק

מסקירה מקיפה שערכה שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות IBI, עולה כצפוי כי האירוע המשמעותי של השנה הוא כניסת בעלי הבית החדשים לשופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל, לפי שווי חברה של 6 מיליארד שקל. זאת לאחר ששלוש קבוצות עיקריות התעניינו ברכישה, מה שתמך בעליית מחיר מניית שופרסל . מאז כניסתם לחברה נקטו האחים יוסי ושלומי אמיר במהלכי התייעלות רבים לצד טיוב בתנאי הסחר, מה שהוביל לשיפור משמעותי בתוצאות.

"כחלק מהמהלכים שבוצעו בשופרסל, הופסקה העברת הנתונים לחברת סטורנקסט, כאשר גם רשת רמי לוי הצטרפה והפסיקה לשדר את נתוני המכירות. וכך, החל מהמחצית השנייה של 2024 סטורנקסט אינה מפרסמת נתוני שוק ברמה החודשית", מציינת אחיעז.

מנתוני סטורנקסט למחצית הראשונה של השנה עולה כי היקף המכר הכספי של שוק מוצרי הצריכה בישראל גדל ב־5.8% בהשוואה למחצית הראשונה של 2023, אך מתוך זה עליית המחירים בשוק מהווה 4.3%. כלומר, מדובר בצמיחה ריאלית של 1.5% בלבד, הנמוכה מקצב גידול האוכלוסייה. עוד עולה מהנתונים כי תחום המזון הציג את עליית המחירים המשמעותית ביותר, שעמדה על 5.7%. בתחום טיפוח הפרט נרשמה עלייה של 1.2%, ובתחום המשקאות עלייה של 0.9%.

חוזרים לשרינקפלציה

בשלוש השנים האחרונות היינו עדים לעליות מחיר שנתיות בהיקף של 4%־5% בשוק מוצרי הצריכה בישראל. עד כמה עליות המחירים יימשכו גם ב־2025? התשובה מתחלקת לשניים: האם יש סיבה להעלאות מחירים, ויותר חשוב, האם אפשר להעלות אותם?

אחיעז צופה כי מגמת העלייה תימשך, אולם לא באותה רמה. "בכל הנוגע לסיבות להעלאות מחירים, יש מגוון של סיבות, הכוללות את עליית המע"מ ב־1% בתחילת 2025, המשך התייקרות בקשת רחבה של תשומות דוגמת שכר דירה, חשמל, ארנונה וכו', ועלייה במחירי חומרי גלם מרכזיים דוגמת קקאו וקפה. להערכתנו, העלייה בהוצאות מכבידה על מבנה ההוצאות של החברות ומבססת את הצורך בהעלאות מחירים.

"שנית, מאז אירועי ה־7 באוקטובר, אנו סבורים כי הקשב של הציבור, הממשלה והתקשורת התמקד בנושאים הקשורים למלחמה, כאשר מצב זה היווה כר פורה לעליות המחירים שנרשמו בסופרמרקטים. עם זאת, בתקופה האחרונה, עם התמתנות בעוצמת הלחימה בגזרת הדרום לצד הפסקת האש בגזרת הצפון, מהדורות החדשות החלו להחזיר את הנושא של יוקר המחיה בענף לשיח".

למרות כל האמור לעיל, העלאות המחירים צפויות להיות בהיקף מוגבל, כאשר חלק מהספקיות יחזרו לשרינקפלציה - הקטנת אריזות, השקולה להעלאות מחיר רשמיות.

ואיך תשפיע רפורמת היבוא "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שצפויה לצאת לפועל במהלך 2025? "להערכתנו יישום הרפורמה באופן מלא ייקח עוד זמן, ובשנה הקרובה אין לצפות לירידת מחירים בשוק מוצרי הצריכה בישראל", מציינת אחיעז.

הימור על טיב טעם

מהדוח של אחיעז עולות עוד שלוש מגמות בולטות ב־2025. הראשונה - המותג הפרטי ישמור על סטגנציה. למרות שבתקופת העלאות מחירים האטרקטיביות שלו אמורה לגדול, בישראל הוא דווקא הציג ירידה במחצית הראשונה של 2024, וזאת לאחר שמ־2001 נרשמה עלייה עקבית, והוא עומד על 7.1% בלבד. גם ב־2025 הוא עמד על שיעור דומה.

מדוע? בין היתר מפני ששופרסל, המובילה והחלוצה בתחום המותג הפרטי, צפויה להמשיך בצמצום הפעילות הזו בהתאם לאסטרטגיה של ההנהלה החדשה. מנגד, המתחרות צפויות להמשיך ולפתח את הפעילות ולנקוט מהלכי התרחבות.

מגמה שנייה נוגעת להתמתנות בסביבת הביקושים בענף, וזאת על רקע היחלשות עוצמת הלחימה שמובילה לעלייה במספר הטסים לחו"ל. "עליות המחירים אומנם יתמכו במכר, אך מנגד יובילו להערכתנו להתמתנות מסוימת בביקושים וצמצום בסל הצריכה, כך שרשתות שיווק המזון יתמודדו בתקופה הקרובה עם צרכן יותר סלקטיבי ברכישות בסופר", אומרת אחיעז.

מגמה שלישית היא ירידה בשיעור הרווחיות לעומת 2024, שנה שכאמור היטיבה עם הרשתות. אם בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2024 הרווחיות הגולמית המצרפית של שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף וטיב טעם עלתה לרמה של כ־27% (לעומת 26.1% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023), בשנת 2025 נהיה עדים לירידה ברווחיות ברמה הענפית. הירידה תנבע בעיקרה מהתמתנות בסביבת הביקושים ומהמשך ההתייקרות במגוון תשומות.

"על רקע העליות החדות במחירי המניות בשנה האחרונה, לצד הצפי להתמתנות במרווחים בהמשך, אנו סבורים כי הסקטור מתומחר כמעט באופן מלא", מסכמת אחיעז. "נכון לכתיבת שורות אלה, החברה המועדפת עלינו לשנת 2025 היא טיב טעם , שהציגה את העלייה המתונה ביותר במחיר המניה מתחילת השנה.

"להערכתנו, תוכנית הנאמנות החדשה של הרשת מבססת את היסודות לצמיחת הפעילות הקמעונאית בהמשך, וזאת בנוסף לפתיחת סניפים חדשים לצד עלייה בפעילות האונליין. כמו כן, אנו מעריכים כי מיצוי סינרגיות עם חברת זילבר והעלאה נוספת של מחירים יתמכו בפעילות".