הנתונים שמראים: גניבות הרכב זינקו, והחדשות הרעות באמת עוד לא הגיעו

רשות המסים מפרסמת נתונים על שוק הרכב ב-2023: מחירי המשומשות הפגינו ירידה, שוק הליסינג שמר על יציבות • הנסועה הפרטית הממוצעת נעה סביב 14.7 אלף ק"מ בשנה • כמו כן צוין כי קיימת תופעה מדאיגה של גידול בגניבות כלי רכב

נתוני שוק הרכב החדש והמשומש / צילום: Shutterstock, alexfan32
נתוני שוק הרכב החדש והמשומש / צילום: Shutterstock, alexfan32

רשות המסים פרסמה היום (ב') ניתוח של שוק הרכב החדש והמשומש בשנים 2022 ו-2023. הרשות מציינת כי קיימת תופעה מדאיגה של גידול בגניבות כלי רכב, ובשנת 2023 נגנבו קרוב ל-15 אלף כלי רכב, כאשר רק בשנת 2020 עמד מספר הגניבות על כ-6.4 אלף. גנבי רכב נוטים לגנוב יותר רכב חדש ויקר יחסית, במיוחד היברידי וחשמלי. יצוין כי הנתון לשנת 2024, שאליה לא מתייחס הדוח, הוא גבוה בהרבה. 

בלעדי | המועמדת של מירי רגב ליו"ר חברת נתיבי איילון נפסלה
הדגמים שהתייקרו והמלאים החריגים: היום שאחרי הגזירות בשוק הרכב כבר כאן

בנוסף מצביע הניתוח על כך שבשנת 2023 חלה עלייה מתונה בשיעור הרכישות של כלי רכב חדשים בידי ציי רכב וחברות ליסינג לכ-40% מכלל הרכישות. על פי הנתונים, כמות כלי הרכב הצמודים בישראל שומרת על יציבות לאורך זמן ונעה סביב כ-318 אלף כלי רכב. פילוח סוציו-אקונומי של מקבלי הרכב הצמוד בשנים האמורות מגלה כי הפרופיל הטיפוסי הוא גבר (כשלושה רבעים ממקבלי הרכב הצמוד בישראל) שקיבל שכר גבוה ונהנה מיציבות תעסוקתית. 

הנסועה הפרטית עומדת על 14.7 אלף ק"מ בשנה

ביחס לשוק המשומשות מציינת הרשות כי החל מאמצע שנת 2023 קיימת מגמת ירידה במחירים הממוצעים של כלי רכב משומשים, וזאת לאחר שהיו בעלייה בשנים 2022-2019 על רקע מחסור זמני באספקת כלי רכב חדשים. מחירי כלי הרכב חדש עלו בשנים האחרונות אך בקצב נמוך או דומה לקצב עליית מדד המחירים הכללי. 

על פי נתוני רשות המסים, רכב נוסעים ממוצע בישראל נסע כ-14.7 אלף ק"מ בשנה בשנים האמורות. על פי הנתונים, לא נמצא קשר בין דרגת הזיהום של הרכב לכמות הקילומטרים השנתית הממוצעת, אך ניתן לראות כי הנסועה של כלי רכב חסכוניים בדלק גבוהה יחסית בהשוואה לרכב בעל צריכת דלק גבוהה. יצוין כי נתונים אלה סותרים קביעות קודמות של האוצר, ולפיהן כלי רכב חשמליים מתאפיינים בנסועה גבוהה הרבה יותר מזו של רכבי בנזין, ולפיכך יש צידוק להטיל עליהם מס נסועה. 

בשוק המוניות, על פי הנתונים, חל שינוי דרמטי בפילוח סוג ההנעה. בניגוד לעבר, שבו הייתה דומיננטיות מוחלטת למוניות דיזל, בשנים אליהן מתייחסת העבודה למעלה מ-40% מהמוניות היו מונעות במנועי בנזין, כאשר הרכב המבוקש ביותר כיום לרכישת מונית מצויד בהנעה היברידית. במקביל ניכרת ניסה גם של מוניות חשמליות לשוק. 

הרישום לתנועה של רכב דו-גלגלי בשנת 2023 עמד על 19.3 אלף כלים לשנה, נתון נמוך ביחס לשנים 2021-2022 אך גבוה יחסית בהשוואה לשנים קודמות. לא יהיה שינוי משמעותי בהרכב הרישום לפי קבוצות נפח מנוע, ולא הייתה עלייה משמעותית בהימצאות מערכות הבטיחות.