כמה יחסוך לכם קונקשן בדרך לניו יורק והאתגר החדש של אייר חיפה

חברת התעופה שתחזור לישראל בפברואר יכולה לחסוך לא מעט לטסים לניו יורק, אבל יש גם קאצ' • בריטיש איירווייז עמדה בחזית המאבק לתיקון חוק טיבי, אך למרות האיתות החיובי מצד הממשלה, לא נראה שהחברה ממהרת לחזור • וגם: אייר חיפה נאלצת לבטל טיסות, ולא בגלל המצב הביטחוני • חדשות התעופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock

הקונקשן לניו יורק יכול להוזיל לכם את הטיסה בחצי, אבל תשלמו בזמן

חברת התעופה אייר פראנס, שהייתה אמורה לחדש את טיסותיה בסוף השבוע הקרוב, הודיעה על הארכת הביטולים בשבוע נוסף, עד ל-24 בינואר. בכך היא מצטרפת לאייר בלטיק, שהודיעה בתחילת השבוע על הארכת הביטולים עד סוף פברואר. במקביל, חברות התעופה האמריקאיות עדיין אינן מראות סימני חזרה לישראל.

עם זאת, בענף התעופה הישראלי יש גם חדשות חיוביות. חברת התעופה האיטלקית ITA הודיעה על חידוש טיסותיה לישראל החל מ-1 בפברואר, והיא מצטרפת ל-LOT הפולנית ולאייר אירופה, שכבר חזרו לפעילות. 

1,200 דולר, בלי ביזנס: מה תקבלו בטיסה החדשה לניו יורק?
חברות הלואו קוסט חוזרות, ומחירי הטיסות צפויים לרדת דרמטית
אם חברת התעופה הזו אכן תחזור לנתב"ג, כל מה שהכרנו עומד להשתנות

חידוש זה מוסיף לטסים ליעדי המשך לארה"ב אפשרויות עם עצירות ביניים, שאומנם פחות נוחות ולעתים מאלצות תשלום נוסף על לינה בבירה אירופית, אך עשויות להוריד משמעותית את עלות הטיסה והנסיעה הכוללת.

נזכיר כי תוספת הטיסות מצטרפת לזו של ארקיע, שיחד עם מטה ההייטק הביאה להפעלת "טק אייר", במסגרתה יופעלו 3 טיסות שבועיות לניו יורק באמצעות מטוסים חכורים.

הטיסות של ההייטקיסטים, למרבה האירוניה, יהיו ללא מחלקת עסקים וללא אפשרות לניצול נקודות כחברים במועדוני נאמנות של חברות תעופה, אך הן מהוות אלטרנטיבה חשובה לטיסות הישירות. באל על, למשל, אזלו המקומות במחלקת התיירים לחודש פברואר, ומחירי הכרטיסים שנותרו מתאימים למחלקות הפרימיום והביזנס.

מחירים לדוגמה בחודש פברואר לכרטיס הלוך ושוב לניו יורק:

ITA - החל מ-637 דולר (קונקשן ארוך של 17 שעות ברומא)

LOT - החל מ-687 דולר (קונקשן של 8 וחצי שעות בוורשה)

ארקיע - החל מ-1,199 דולר (ישיר)

אל על - החל מ-2,863 דולר (ישיר, נשארו כרטיסים רק במחלקת הפרימיום והעסקים)

* מקור: "טיסות סודיות", סקיי סקנר, אתרי ITA, LOT, ארקיע, אל על

"אנחנו רואים ביקוש גבוה לארה"ב, אבל ירידה בכמות הנוסעים בהשוואה לשנים קודמות, וזאת כמובן תולדה של הירידה בכמות הטיסות", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "מאחר שחברות התעופה האמריקאיות מתכננות את לוחות הזמנים שלהן זמן מראש קדימה מבחינת מטוסים וסלוטים, ההערכה היא שיהיה להן מאתגר להחזיר את כמות הטיסות שהיו להן בשנים קודמות, ולכן יש יתרון לכניסת של עוד שחקניות ישראליות, בוודאי לקראת חופשות פסח והקיץ. גם חזרתן של החברות האירופיות, עם קונקשנים יעילים וסדירים, ישפיע על התחרות ועל המחירים, הן בחופשות הפנאי והן בנסיעות העסקית".

סימן השאלה סביב החזרה של בריטיש איירווייז

בריטיש איירווייז הצהירה באופן גלוי על כוונתה לשוב לפעילות בישראל, בכפוף לתיקון חוק טיבי - חוק שירותי תעופה, שמטרתו להשהות חלק מהזכויות הצרכניות במקרה של ביטול טיסה, כולל תשלום פיצויים. המהלך נועד לעודד את חזרת חברות התעופה הזרות לישראל.

נכון לעכשיו, על אף שוועדת הכלכלה הצביעה בעד התיקון, החוק עדיין לא הגיע לשלב הקריאה השנייה והשלישית. ההצעה נמצאת בשלבים מתקדמים לאחר דיונים והצבעות בוועדה, אך יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, הודיע כי יגיש בקשה לדיון מחדש אם הממשלה לא תאשר את המתווה הכלכלי הנוגע לשיפוי חברות תעופה בטיסות לצפון אמריקה. משמעות הדבר היא שהחוק יקודם לאישור במליאה רק לאחר שהממשלה תאשר את ההחלטות הנלוות.

עו"ד שירלי קציר, המייצגת חברות תעופה זרות, כולל בריטיש איירווייז, מסרה כי כבר בינואר ניתן יהיה להוסיף 50 אלף מושבים לטיסות, ובאפריל אף יותר. לדבריה, "נוסיף את המושבים גם אם ההצעה תעבור כפי שהיא, ואם ייכנסו התיקונים שביקשנו - יתווספו עוד יותר מושבים".

למרות האיתותים החיוביים לקראת קידום החקיקה לקריאה שנייה ושלישית, בריטיש איירווייז נוקטת זהירות. החברה, שהודיעה תחילה על דחיית טיסותיה לישראל עד 31 במרץ, הסירה מהאתר את האפשרות להזמין טיסות לתאריכים הקרובים יותר. כעת, באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים לפני 6 באפריל, אם כי סוכני נסיעות מעידים כי במערכת ההזמנות עדיין מופיעות טיסות בתאריך 31 במרץ.

גם אם יהיה עיכוב נוסף, הוא ככל הנראה לא יהיה משמעותי, אך לא נראה כי החברה מתכננת להקדים את חזרתה לישראל כל עוד תיקון החוק לא אושר סופית. למעשה, הממשלה הייתה אמורה לדון ביום ראשון האחרון במתווה לשיפוי חברות הטסות לצפון אמריקה - תנאי שהציב ביטן לאישור החוק - אך הדיון נדחה בשל היעדרותם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב, יוזמי המתווה.

אייר חיפה נאלצת לתכנן לוח זמנים בהתאם לאילוצי שדה התעופה בחיפה וצוותי אוויר

חברת התעופה אייר חיפה, שעברה לאחרונה לפעול משדה הבית שלה בחיפה, הודיעה השבוע על ביטול של אחת מתוך שלוש הטיסות היומיות בקו חיפה-לרנקה, החל מסוף ינואר ולמשך חודשיים. לדברי החברה, הביטול נובע מקשיים תפעוליים הנגרמים מעיכובים בהכשרת אנשי צוות.

בנוסף, החברה הודיעה כי לא תפעיל טיסות במוצאי שבתות במהלך הרבעון הראשון של השנה, בשל ההחלטה של רשות שדות התעופה לסגור את שדה התעופה בחיפה בשעה 20:00 בימי שבת. מגבלה זו הובילה לביטול הטיסות, ובאייר חיפה יחזירו אותן ברבעון השני של השנה, אם יגיעו להסכמות על הארכת שעות הפעילות בשדה.

מרשות שדות התעופה נמסר כי "רש"ת פועלת לפיתוחו של נמל תעופה חיפה. בכלל זה נבחנות שעות הפעילות". 

בתגובה לפוסט של לקוח מאוכזב שפורסם בפייסבוק, מיקי שטרסבורגר, ממייסדי אייר חיפה, בחר להתייחס ולהגיב: "לצערנו, נאלצנו לבטל מראש אחת משלוש הטיסות היומיות לקפריסין בימים שני, שלישי ורביעי, החל מסוף ינואר למשך חודשיים, עקב צפי לקושי תפעולי שמקורו בעיכובים בהכשרת אנשי צוות. אותנו בחברה זה מבאס".

מנכ"ל "רד ווינגס" מבקר בישראל: בוחן הפעלת טיסות ממוסקבה לשדה התעופה רמון

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר בגלובס, חברת התעופה הרוסית "רד ווינגס", שפעלה ברציפות בישראל לאורך המלחמה, שוקלת להפעיל קו נוסף לשדה התעופה רמון כבר בחודשים הקרובים.

מנכ"ל "רד ווינגס", ולדימיר קמינין, מבקר בימים אלה בישראל במטרה לבחון פרטים לפתיחת קו תעופה חדש לחברה, ממוסקבה לשדה התעופה רמון באילת, כבר בחודשים הקרובים. כעת הוא נמצא בעיצומן של פגישות עם בכירי הגופים הרלוונטיים - משרד התיירות, רשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית, התאחדות מלונות אילת, עיריית אילת וגורמים נוספים בתעשייה. 

עוד 3 דברים שקרו בענף:

● וויזאייר, שפעלה בחודש האחרון בקו ללרנקה בלבד, תרחיב היום את פעילותה ל-14 יעדים נוספים.

● לפי נתוני lastminute.co.il, הזמן הממוצע בין הזמנת כרטיס לטיסה עלה השנה ל-45 ימים, לעומת 35 ימים אשתקד - נתון המעיד על ביטחון גובר של הנוסעים לתכנן מראש.

● רשות שדות התעופה הכריזה על תוכנית להרחבת טרמינל 3, שתכלול שדרוגים במתחמי הבידוק, יצירת שערים חדשים והרחבת מתחם הדיוטי פרי - מהלך שנועד לשפר את חוויית הנוסעים ולהיערך לצמיחה עתידית.