ב-200 אלף שקל: המכונית שתדרוש מכם חלוקת קשב של טייס

עם מחיר של 200 אלף שקל, ממדים של טסלה Y, תא נוסעים מרווח ואיכותי ואבזור תקני מרשים, המצטרף החדש של שנגאן הסינית מדורג גבוה בסולם התמורה • חבל רק שהנדסת האנוש דורשת מהנהג חלוקת קשב של טייס • מבחן דרכים

Changan Deepal 07 / צילום: יח''צ
Changan Deepal 07 / צילום: יח''צ

שנת 2025 נפתחת עם צפיפות חסרת תקדים של דגמי ומותגי רכב חדשים, שמאתגרת את מערכי השיווק והלוגיסטיקה של יבואני הרכב, את חברות הליסינג ואפילו את יצרני הרכב עצמם. אבל את הבעיה העיקרית חווים הצרכנים עצמם, בעיקר בפלח הרכב החשמלי.

בלעדי | לא רק גזירות: רשות המסים תאריך הטבה לחלק מהרכבים הצמודים 
ארה"ב הוסיפה חברות סיניות לרשימה שתקשה עליהן בביצוע עסקאות. איך יושפע שוק הרכב? 

רוכשי רכב חשמלי חדש בטווח המחיר של 150-250 אלף שקל רואים לפניהם כיום בישראל קרוב ל-30 דגמים. חלקם של מותגים שעליהם הם מעודם לא שמעו. לצרכנים אין מידע על פוטנציאל שמירת הערך של רבים מהדגמים, ואם לא די בכך, רובם מציגים מפרטים דומים של ממדים, מערכות הינע ואבזור. הוסיפו לכך תמחור קרוב עד זהה, וקמפיינים פרסומיים ש"דורסים" זה את זה, וקיבלתם מהומה שיווקית, שיכולה לבלבל גם צרכנים מנוסים.

למרות זאת ממשיכים לזרום לשוק עוד ועוד דגמים ומותגים, שמנסים לפלס דרך לנישת מכירות משלהם בין המותגים "הוותיקים" (כולל "ותיקים" שנמצאים כאן רק שנה-שנתיים). למועדון הזה שייך המותג Deepal מבית יצרנית הרכב הממשלתית Changan. החברה תפסה ב-2024 את הדירוג השלישי במכירות מבין היצרניות הסיניות עם ייצור של כ-3 מיליון כלי רכב, מתוכם כמיליון כלי רכב של המותגים העצמאיים שלה.

עיצוב חיצוני

המותג Deepal מכוון לשוק ה-MASS החשמלי הגלובלי ודגם היצוא הראשון שלו למערב, הקרוס-אובר S07, מציב על הכוונת שלו את טסלה Y. ניתן ללמוד על כך מהממדים החיצוניים הכמעט זהים של שני הדגמים, אם כי הפרופורציות ושפת העיצוב שונות מאוד. בעוד שלטסלה Y יש עיצוב עגלגל ודמוי קליע, ה-S07 נראה הרבה יותר זוויתי ו"טכני".

תא המנוע "נחתך" על ידי חרטום ייחודי ואנכי, שבתוכו שקועים הפגוש, פתחי האוויר הצדדיים ומערך הפנסים. פרופיל הצד עתיר זוויות ומשטחים מורכבים, שפוגשים בקו חלונות צד יחסית ובעמודי גג אחוריים שמשתפלים בזווית חדה לאחור, נוסח לקסוס. הזנב הבולט לאחור נראה כבר יותר גנרי, ומזכיר קצת את MG4, עם בליטה לאחור של מכסה תא המטען וספוילר עילי גדול. בסך הכול זה עיצוב רענן ושובר שגרה, שמצליח להתבלט.

פנים הרכב

למרות אורך די שגרתי של כ-4.75 מ', הכניסה לתא מגלה מרחב נוסעים מרשים מאוד ביחס לקטגוריה. מלפנים ממוקם צמד מושבים ענקיים בעיצוב ספורטיבי, שיכולים להכיל ללא קושי גם שחקני פוטבול אמריקאים, שרוחבם די קרוב לגובהם. גם הספסל מאחור הוא מהרחבים בפלח, ושלושה מבוגרים ממוצעים ימצאו בו מקום מלי להשיק מרפקים. מרחב הרגליים ענק ועל הרצפה השטוחה יש מספיק מקום אפילו להדום רגליים מאולתר.

גם תא המטען רחב, אם כי אינו עמוק במיוחד, ועם נפח של 435 ליטר הוא לא בר-תחרות לתא העצום של טסלה Y ושל כמה מהמתחרים הסיניים בפלח. להשלמה יש חלל בנפח של כמה עשרות ליטרים בחרטום, ולא מעט חללי אחסון די שימושיים בתוך הרכב, בעיקר בקונסול המרכזי.

עיצוב הפנים מינימליסטי וכמעט נטול מתגים, נוסח טסלה ושלל החיקויים שלה, אם כי יש הקפדה על מראה ותחושת "פרימיום". הריפוד דמוי העור התפור מכסה בנדיבות לא רק את המושבים אלא גם חלקים גדולים מהקונסול המרכזי, ויש עיטור וגימור עץ ומתכת. איכות ההרכבה משדרת תחושה סולידית ובידוד הרעשים מספק בידוד אקוסטי הולם למערכת הקול המצוינת ועתירת הרמקולים.

האבזור התקני מרשים ביחס למחיר, ומלבד אותה מערכת קול עילית, ריפוד משודרג וחשמל-עם-הכול, יש גם פריטים לא נפוצים, כמו שליטה נפרדת במערכת האקלים ליושבים מאחור, שקשה להיתקל בה גם במכוניות שעולות פי שניים.

תנוחת הישיבה מלפנים די גבוהה, ומעניקה תצפית מוקדמת וחיונית לפנים, אך הראות לאחור מוגבלת בשל השמשה האחורית הקטנה וחלונות חרך צדדיים קטנים מעל תא המטען. עדיף לסמוך על מערכת המצלמות ההיקפית המצוינת.

הנדסת אנוש נוסח טסלה (בלי מתגים, הכול במסך) היא די מקובלת כיום בסיניות חשמליות, אך זו של ה-07 מאתגרת במיוחד. מוט ההילוכים ממוקם על ההגה ונוח לתפעול, ויש גם מסך ענק, שטוח וחד, עם גימיק חביב של ציר ממונע, שמטה אותו אוטומטית לעבר הנהג. אבל ממשק המשתמש (UI) מסובך ומסיח תשומת לב. כבר התרגלנו (בלית ברירה) להשתמש בתפריטי מגע כדי לשלוט בכיוון זרימת האוויר, מערכת הקול, המראות וכו'. אבל לחפש סמלילים קטנים רק כדי להפעיל את המגב האחורי ולנבור בתפריטים קטנים וצפופים זה מטרד.

הרכב מצויד בסייען קולי עם בינה מלאכותית, שאמור לחסוך שיטוט על המסך. אבל לפחות ברכב שלנו הוא היה חסר תוחלת, למרות הכרזות חגיגיות בלתי פוסקות שהוא "עומד לשירותנו". עדכוני תוכנה עתידיים אמורים לפתור את הבעיות הללו, ועל הדרך לספק גם ממשק עברי.

באותה הזדמנות נמליץ ליצרן להקטין את רגישות ההתראות של חבילת הבטיחות, ובמיוחד של המערכת לזיהוי ערנות הנהג, שמקפיצה עם התראה קולנית וממושכת אפילו אם הנהג רק ממקד מבט במסך המרכזי. אפשר לבטל את רוב ההתראות ידנית, אבל צריך לעשות זאת מחדש לפני כל נסיעה.

לרכב גם אין מסך נפרד ללוח המחוונים, אבל יש לו תצוגה עילית גדולה וברורה, שמציגה את נתוני הנהיגה החיוניים מול הנהג. אפשר להתרגל לזה.

מנוע וטווח חשמלי

מערכת ההנעה של גרסת היצוא מיישרת קו עם הרף התחתון בפלח הזה, וכוללת מנוע אחורי בהספק צנוע יחסית של 218 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות, וסוללה בקיבולת מכובדת של 80 קילוואט-שעה, שמספקת טווח מוצהר של עד 475 ק"מ ב-WLTP. קצב הטעינה המהירה די צנוע יחסית למקובל כיום, כ-90 קילוואט.

יש בפלח המחיר הזה דגמים חזקים יותר, אבל הביצועים יספקו נהגים ממוצעים, ואין מחסור בכוח בעליות ועל הכביש המהיר. מצב ברירת המחדל האוטומטי בהתנעה כאן הוא מצב "חיסכון", שתגובת הדוושה שלו די עצלה, אבל מעבר לתוכנית הספורטיבית מחדד משמעותית את התגובה. נסיעה בינואר האביבי של ישראל מחמיאה מאוד לטווחי הנסיעה המוצהרים של כלי רכב חשמליים, אבל המבחן האמיתי יהיה בקיץ, עם מזגן מסביב לשעון. ההתרשמות הראשונית היא, שמערכת החימום/מיזוג היא לא מהמהירות והחזקות בפלח.

על הכביש

על הכביש שלדת ה-07 מתאפיינת בכיול טיפוסי לרוב בנות מינה. היא פותרת את בעיית עודף המשקל באמצעות מתלים רכים וארוכי מהלך יחסית, שמספקים נוחות נסיעה טובה על רוב סוגי הכביש. ההיגוי מספק היזון חוזר מתקבל על הדעת, אם כי הוא לא חד ומדויק, והצמיגים הגדולים שומרים על אחיזת כביש טובה כל עוד לא מנסים לאתגר אותם בתרגילים שאפתניים כמו כניסה מהירה מאוד לסיבוב. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה, ובסך הכול זה רכב די ידידותי לנהגים נטולי שאיפות.

מחיר

דיפאל 07 עולה 200 אלף שקל, ונותן חבילה מרשימה של אבזור, טכנולוגיה, מרחב פנים ואיכות גימור מוקפדת. גם הביצועים והטווח תואמים את הממוצע בפלח הזה, ובסך הכול המכונית ממוקמת גבוה בסולם התמורה ביחס לקבוצה. אבל הנדסת האנוש המבולגנת וחבילת הבטיחות הטורדנית פוגמות בתחושה הכוללת ובמסר של המותג, וכדאי שהיצרן ישלים את עדכוני התוכנה בהקדם. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

BYD SEAL U טווח ארוך

214 אלף שקל עולה מודל 2025 של Seal U החשמלית. נפח תא המטען 522 ליטר, ובסיס הגלגלים מסתפק ב-2.76 מ'. למנוע 218 כ"ס וסוללה של 87 קילוואט מספקת עד 500 ק"מ.

BYD SEAL U טווח ארוך / צילום: יח''צ
 BYD SEAL U טווח ארוך / צילום: יח''צ

יונדאי איוניק 5 2025

215 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של יונדאי איוניק 5 המחודשת. הרכב גדול, מרווח ומתוכנן היטב, ולגרסה זו מנוע 170 כ"ס וסוללה 63 קילוואט עם טווח עד 440 ק"מ.

איוניק 5 2025 / צילום: יח''צ
 איוניק 5 2025 / צילום: יח''צ