המל"ט ההודי "דרישטי 10 סטרליינר", שאותו מייצרת זרוע הביטחון של תאגיד אדאני בתור גרסה מקומית של הרמס 900 מתוצרת אלביט, התרסק בסמוך לחוף פורבאנדר שבמדינת גוג'ראט, לא הרחק מהגבול עם פקיסטן. כך מדווח ב"הינדוסטן טיימס". בניגוד לדיווח, לגלובס נודע כי המל"ט הונחת בשליטה מלאה לאחר שהתגלתה בו תקלה והוא לא התרסק.
● התקציב שמסבך את שתי הכלכלות הגדולות באירופה
● המדינה שביטלה הסכם עם רוסיה ועשויה לרכוש נשק דווקא מישראל
● "החוליה החלשה בשרשרת": כבר 30 שנה לא ראו בבריטניה נתון כזה
המל"ט, המגיע לגובה בינוני ופעילות ממושכת (MALE) נכנס לשירות בצי ההודי בשנה שעברה, המל"ט הספציפי שהתרסק נפל בשלב של בחינות סופיות בטרם אספקתו לצי. בה בעת, אותו מל"ט משמש גם את צבא הודו, לטובת משימות איסוף ומודיעין. לפי "אינדיי טודיי", דרישטי 10 איבד שליטה במהלך הטיסה והתרסק, במה שמעלה תהיות על אמינות המוצר. באירוע לא נרשמו פצועים, וחברת אדאני אספה את המל"ט.
דרישטי 10 הוא אחד המוצרים המרכזיים במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין הודו, שדורשת מחברות לפעול בהתאם לחזון Made in India. על כן, במסגרת שיתוף הפעולה, אלביט משתפים את הידע עם תאגיד אדאני, וכך יכולים לפנות לשוק הביטחוני הצומח במדינה. הרמס 900 הוא מוצר יקר, שעשוי להגיע ל־6.85 מיליון דולר ליחידה ומחיר הרמס 450 ל־2 מיליון דולר.
לפי דיווחים בתקשורת המקומית, הצי ההודי הזמין שני מל"טים במסגרת רכש חירום, ושניים נוספים במסגרת שגרתית. במסגרת הגרסה ההודית, 70% מהמוצר מיוצר בהודו. בדומה להרמס 900, סטארליינר מסוגל לפעול בכל מזג האוויר. משך פעילותו המקסימלי 36 שעות, וכושר הנשיאה 450 ק"ג שמאפשר לו להשתמש בחימושים.
גם בשווייץ לא היו מרוצים
זו הפעם השנייה בתקופה האחרונה שאירוע לא מחמיא נקשר להרמס 900 של אלביט. לפני כשבועיים, פורסם ב-Schweizer Radio und Fernsehen, כי לאחר ששווייץ הזמינה מאלביט שישה מל"טים מהדגם, הם הופתעו לגלות כי חסרה מערכת חשובה וקריטית לתפעולם במרחב האווירי השוויצרי. משלחת הכספים השוויצרית, הגוף הממונה על פיקוח תקציבי המדינה, שלחה מכתב לשרת ההגנה, ויולה אמהרד, בו הוא מזהיר כי המל"טים של אלביט אינם מתקדמים וחסרה טכנולוגיה מהותית. המכתב מוסיף כי תאגיד הנשק הממשלתי Ruag נדרש כעת לתכנת אותם בהתאם.
המשלחת ביקרה את "הפיתוח האיטי" וכותבת שמערכת ה-"Detect and Avoid" כוללת "סיכונים משמעותיים מבחינת ההיתכנות הטכנית, הרישוי והעלויות". ללא המערכת, "השימוש האוטונומי של המל"טים יהיה מוגבל והעלויות התפעוליות יעלו משמעותית". אותה מערכת נועדה להימנע מפגיעה במכשולים, שבשווייץ בצל הטופוגרפיה שלה זה חשוב אף יותר מבמקומות אחרים.
את רכש המל"טים אישר הפרלמנט המקומי כבר ב־2015, אולם הבעיה הטכנית צפויה לגרום לכך שגם בשנה הקרובה לא כל ההזמנה תסופק, שהרי עד עתה קיבלו כוחות הביטחון המקומיים ארבעה מל"טים מתוך השישה שהוזמנו. "סביר להניח שהם יהיו שמישים לחלוטין רק ב-2029 במקום 2019 כפי שתוכנן", נכתב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.