מטוס בואינג C-17 גלובמאסטר אמריקאי המריא אתמול (ה') מבסיס רמשטיין בגרמניה לבסיס נבטים, שהה שם שלוש שעות - ולאחר מכן המריא לנמל התעופה ז'שוב בפולין. כך מצא עמוד הטוויטר OSINTtechnical, שעוסק באיסוף מודיעין. אותו אתר בז'שוב שממוקמת פחות מ־200 ק"מ מאוקראינה, הפך בשנים האחרונות לבסיס קדמי לקבלת משלוחי אמל"ח לאוקראינה. לגלובס נודע כי מדובר בפעילות צבאית אמריקאית.
● טראמפ בדאבוס: מחיר הנפט צריך לרדת, אפגוש את פוטין ונסיים את המלחמה באוקראינה
● "משבר קיומי": הפחד מטראמפ נמצא במרכז הכנס הכלכלי הגדול בעולם
שלושה תרחישים מרכזיים לסיבה שבגינה אותו מטוס שהה במשך שלוש שעות בנבטים: הראשון, סיוע הומניטרי שגרתי למדי, כפי שישראל כבר עשתה לא פעם במלחמה. האפשרות השנייה היא היענות לקבלת סוללות פטריוט ישנות, שישראל החלה להוציא משירות בחודש מאי. האפשרות השלישית שרק השבוע עלתה לכותרות בשתי המדינות ביתר שאת הוא אספקת אמל"ח מתוצרת רוסית, שצה"ל החרים במהלך המלחמה.
הטיסה האמריקאית התבצעה יומיים לאחר שבתקשורת האוקראינית נטען, כי סגנית שר החוץ שרן השכל הציעה במהלך פגישה עם שגריר אוקראינה יבגן קורניצ'וק לספק לקייב אמל"ח רוסי שישראל השיגה במהלך התמרון בלבנון, ושימש קודם לכן את חיזבאללה. מנגד, בישראל הבהירו כי לא הייתה שום הצעה מצד סגנית השר להעביר אמל"ח, ואף הבהירה לו שיש מדיניות ממשלתית. הפגישה התקיימה על רקע החתימה ב־17 בינואר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן מסעוד פזשכיאן על שיתוף פעולה אסטרטגי , ותוך שידוע כי בעת תקופתה באופוזיציה - השכל הגישה הצעת חוק שתואמת את אותו קו: העברת האמל"ח שנלכד בחיזבאללה ובחמאס לאוקראינים. מאז, השכל הסירה את שמה מאותה הצעה.
"השגריר האוקראיני הודה להשכל על ההצעה, והדגיש את חשיבות ההכרה באיומים המשותפים של אוקראינה וישראל", דווח בתקשורת האוקראינית. "שגרירות אוקראינה הביעה תקווה לפתרון חיובי ליוזמה, שעשויה להוות צעד חשוב בחיזוק שיתוף הפעולה". לאחר הפגישה של השכל וקורניצ'וק, נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד עם מקבילו האוקראיני וולודימיר זלנסקי, בשולי הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.
ממשרד הביטחון נמסר כי הם לא מכירים את אותו משלוח אמריקאי בין נבטים לבין ז'שוב, ומצה"ל לא נמסרה תגובה. תגובות דובר צה"ל ושגרירות אוקראינה בישראל יובאו לכשיתקבלו.
איראן הייתה שמחה לקבל מטוסים רוסיים מתקדמים
עוד בטרם החתימה של פוטין ופזשכיאן, בשנים האחרונות התהדק מאוד שיתוף הפעולה הביטחוני בין רוסיה לבין איראן. במהלך מלחמת רוסיה־אוקראינה, האיראנים סיפקו לפוטין אינספור מל"טים מתוצרתם, ובעיקרם אלפים מסדרת שאהד, וכן טילים בליסטיים לטווח קצר. כלומר, כאלו שמועילים מאוד לרוסיה במתווה הלחימה באוקראינה, אבל לא רלוונטיים לאיום הטילים האיראני על ישראל. מנגד, איראן מקווה לקבל מפוטין סיוע משמעותי בשדרוג חיל האוויר שלה, שמתבסס על אמצעים שקיבל משטר השאה כבר בשנות ה־70.
ברמת הראש בראש עם ישראל, שמפעילה מטוסי F-35 מהדור החמישי, לצד מטוסי F-16 ו־ F-15, איראן הייתה שמחה לקבל מטוסים רוסיים מתקדמים, כדוגמת סוחוי 35. בפועל, לפי מכון המחקר IISS, לאיראן יש טייסת של תשעה מטוסי פנטום ו־ F-5. אלו מטוסים שביצעו את טיסות הבכורה שלהם בארה"ב בשלהי שנות ה־50, ואת הפנטום הפרישו האמריקאים משירות ב־1996 ובצה"ל ב־2004.
בד בבד, מפעילים האיראנים טייסת של מיג 29, שרוסיה הכניסה לשירות מבצעי ב־1977, וסוחוי 24, שרוסיה החלה להפעיל שנתיים קודם לכן. את 30 מטוסי סוחוי 24 איראן רכשה מסדאם חוסיין במהלך מלחמת המפרץ ב־1991, וכן ממדינות פוסט־סובייטיות. לבסוף, נמצאים שם מטוסי F-14 טומקט. אלו מטוסים אמריקאיים משנות ה־70, שהצי של ארה"ב הפסיק להשתמש בהם לפני 18 שנה.
על אף שהם מיושנים מאוד, איראן נאלצת לראות בהם כמטוסי הקרב הבכירים שלהם. בצל הסנקציות שמנעו מהם לאורך השנים לבצע רכש מטוסים משמעותי, הם פנו לתעשיות הביטחוניות המקומיות ולשוק השחור הבינלאומי כדי לבצע שדרוגים. עם זאת, מומחים בעולם עדיין רואים במטוסים אלו מיושנים מאוד ביחס לשדה הקרב המודרני. בסך הכך, אתר WDMMA העריך כי נכון לשנת 2021 החזיק חיל האוויר האיראני ב־343 מטוסים, 183 מתוכם מטוסי קרב, תוך שבמכון המחקר MEI העריכו לפני כעשור כי הוא מונה 37 אלף חיילים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.