אופנועים בשווי מעל 300 מיליון שקל: האקזיט הענק של חן למדן וגדי אבירם

מייסדי מטרו מוכרים את מניות השליטה ביבואנית הרכב הדו־גלגלי לידי קרסו מוטורס תמורת 210 מיליון שקל • מניית הרוכשת יותר מהכפילה את שווייה בשנה האחרונה

חן למדן, מנכ''ל אוריין שילוח / צילום: אביב חופי
חן למדן, מנכ''ל אוריין שילוח / צילום: אביב חופי

יבואנית הרכב קרסו מוטורס , שבשליטת משפחת קרסו, חתמה על הסכם מותנה לרכישת יתרת המניות של יבואנית הרכב הדו־גלגלי מטרו מוטור (כ-66%), תמורת כ-210 מיליון שקל - סכום המשקף שווי חברה של מעל 300 מיליון שקל. קרסו החזיקה עד כה בשליש ממניות מטרו, שנרכשו בשנת 2011 תמורת 66 מיליון שקל, והשאר מוחזקות בידי צמד המייסדים גדי אבירם וחן למדן (בעלי חברת השילוח אוריין), בחלקים שווים.

ניתוח גלובס | הנתונים מגלים: מי היבואנית שמרוויחה הכי הרבה על כל מכונית?
התשובה לשאלה שרבים מבעלי הרכב החשמלי שואלים את עצמם
בשל רגולציה אירופית: דגמי מאזדה וסוזוקי עשויים להיעלם מישראל

המהלך הנוכחי הוא שלב נוסף ב"מכירת החיסול" של מטרו, לאחר שבסוף דצמבר, הושלמה המכירה של פעילות יבוא הרכב הסיני "דונגפנג" של מטרו לדלק רכב, תמורת כ-110 מיליון שקל; זאת, לצד התחייבות דלק לרכוש את המלאי וההתחייבויות של פעילות הרכב, תמורת כ-275 מיליון שקל. על־פי הודעת קרסו מוטורס, הצדדים לעסקה הסכימו כי מטרו תהיה רשאית לחלק כדיבידנד את כל רווחיה לשנת 2024, כאשר בסמוך לחתימה על ההסכם, יחולק דיבידנד של כ-30 מיליון שקל על חשבון אותה חלוקה לשלושת בעלי המניות הנוכחיים (חלקה של קרסו מוטורס - שליש).

השלמת ההסכם כפופה להתקיימות התנאים המתלים שלהלן עד ל-30 באפריל 2025: אישור הממונה על התחרות שאינו מותנה בתנאים מגבילים כלשהם; קבלת הסכמת הגופים המממנים של מטרו מוטור וקבלת הסכמת כל יצרני הרכב עמם החברה קשורה בהסכם ליבוא ושיווק, ככל שנדרש; חן למדן וגדי אבירם התחייבו לאי־תחרות כלפי מטרו מוטור למשך תקופה שנקבעה בהסכם.

מייסד מטרו, גדי אבירם / צילום: רונן טופלברג
 מייסד מטרו, גדי אבירם / צילום: רונן טופלברג

סטגנציה בשוק הדו־גלגלי בשנתיים האחרונות

שוק הרכב הדו־גלגלי בישראל נמצא בסטגנציה בשנתיים האחרונות, אחרי כמה שנים רצופות של עליות. זו מיוחסת, בין השאר, למלחמת "חרבות ברזל", למצוקת כוח אדם, לירידה בהיקפי השליחויות ולעליית מס הקנייה על קטנועים. ב-2023, התכווץ השוק בכ-9.3% לעומת שנה קודם לכן, ואילו ב-2024, רשם השוק צמיחה סמלית של כ-2.4%, לקצת יותר מ-20 אלף מסירות. מטרו מוטור סיימה את 2024 עם נתח של כ-40% מכלל מסירות הדו-גלגלי, בהובלת המותג סאן יאנג ,ולאחריו ימאהה וקוואסקי. באירוע השנתי שלה לתקשורת, שנערך בינואר השנה, העריכה מטרו כי שנת 2025 תהיה שנת צמיחה בענף, עם עלייה של כ-5% במסירות, וזאת בשל "הכשל התחבורתי בישראל, עם מערכת כבישים בקצה גבול הקיבולת וצפיפות גבוהה, לצד הזינוק החד ביוקר המחיה, המשפיע גם על קנייה והחזקה של רכב פרטי".

עלייה במסירות קרסו בהובלת מותג צ'רי הסיני

קרסו מוטורס, בניהולו של איציק וייץ', היא אחת הקבוצות המבוזרות ביותר בשוק יבוא הרכב בישראל. כך, מלבד מותגי רכב מאירופה, מיפן ומסין (בהם רנו, ניסאן, דאצ'יה וצ'רי), היא פעילה גם ביבוא של ציוד מכאני והנדסי, ציוד חקלאי ופתרונות טעינה לרכב (לאחר שרכשה את פעילות ג'ינרג'י).

לחברה גם זרוע ליסינג מהגדולות בארץ, עם צי של כ-37 אלף כלי רכב, ובנוסף, יש לה חברה בבעלות מלאה שעוסקת בשירותי מימון לרכב, ומנהלת תיק בהיקף של מעל מיליארד שקל, בעיקר בהלוואות רכב ללקוחות פרטיים.

קרסו מוטורס נסחרת בשווי של כ-2.6 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 118% במחיר המניה ב-12 החודשים האחרונים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024, החברה רשמה הכנסות של 4.65 מיליארד שקל - צמיחה של 22% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023, המוסברת בעלייה במכירות רכב חדש ובפעילות הליסינג.

הרווח מפעולות רגילות צמח בתקופה זו ב-20.6% והסתכם ב-447 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 200 מיליון שקל - עלייה של 5.1%. בסוף הרבעון השלישי, היו בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים בסך 114 מיליון שקל, והחברה ציינה שמקורות המימון שלה מתבססים בעיקר על מקורות עצמיים, איגרות חוב, ניירות ערך מסחריים ומקורות בנקאיים.

בינואר-ספטמבר 2024, קרסו מוטורס מכרה 21,612 כלי רכב חדשים שייבאה - עלייה של 26.3%, לעומת התקופה המקבילה. הרכב הנמכר ביותר שלה היה צ'רי הסיני, עם 10,373 כלי רכב שנמכרו. בסוף התקופה נתח השוק שלה עמד על 9.4%.