בלי חגים ומבצעים עמוקים, רוב הענפים הבולטים במשק מתקשים במכירות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי בענף המחשבים והסלולר נרשמה הירידה המשמעותית ביותר בגובה הקנייה הממוצעת

הירידה הגדולה ביותר השבוע היא בענף האופנה / צילום: טלי בוגדנובסקי
הירידה הגדולה ביותר השבוע היא בענף האופנה / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעוד שבשבוע שעבר נרשמו ירידות בענפי הצריכה העיקריים במשק, השבוע ניכרת מגמה מעורבת בקניות בכרטיסי אשראי - אם כי השינויים הם בשיעורים נמוכים יחסית. כך, לפי מדד הפניקס גמא, הירידה הגדולה ביותר השבוע היא בענף האופנה, בהיקף של 5%. זאת לאחר שבשבועות האחרונים ירד ב-8% וב-31%. 

ייתכן שמזג האוויר מבלבל את הצרכנים, שזוכרים חודשי ינואר קרים וגשומים יותר, ולכן נמנעים מרכישות אופנה - מה גם שעדיין אין מבצעי עומק בענף. מערכת חורפית, אם תגיע בקרוב, עשויה להשפיע גם על היקף העסקאות בשבוע הנוכחי. 

מה מלמדים נתוני הוצאות כרטיסי האשראי של ינואר?
כל השיטות של חברות הצריכה לגרום לנו להמשיך לקנות גם כשהמחירים עולים

ענפים נוספים שרשמו ירידה במחזור הקניות השבוע הם המחשבים והסלולר (4%) והתיירות והנסיעות (2%). ענף החשמל והאלקטרוניקה, שירד בשבוע שעבר ב-15% במחזור הקניות, מתקן השבוע ועולה ב-4%. 

עלייה קלה בבתי הקפה

ענף המסעדות ובתי הקפה, שרשם ירידה מינורית של 1% בשבוע שעבר, מתאושש קצת ועולה ב-2% - מה שאולי משקף כמעט איזון בין מצב-הרוח הלאומי ומזג האוויר השמשי לבין עליות המחירים של החודש האחרון, כולל ברשתות המזון המהיר.

"ינואר נחתם במגמה מעורבת, כיאה לחודש שהוא באופן קבוע פחות חזק בענף הקמעונאות", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

"מעניין יהיה לראות כיצד הציבור יגיב לאחר קבלת המשכורת הראשונה לשנת 2025, המושפעת מהגזירות הכלכליות, וכיצד הדבר ישפיע על הרגלי הצריכה. בהמשך החודש יצוין הוולנטיינ'ס דיי (14.2), מועד שבכל שנה משפיע לטובה על הרכישות בענפי המותרות, וביניהם מתנות לבית, תכשיטים וקוסמטיקה".