טיסות הצ'רטר חוזרות, והשת"פ שמקרב את הישראלים למזרח אסיה

שיתוף הפעולה החדש שיקרב את הישראלים למזרח ומרכז אסיה וחברות התיירות שמגדילות את היצע טיסות הצ'רטר • וגם: בכמה זינקו מספרי הנוסעים בין ינואר 2025 לתקופה המקבילה אשתקד, והאם הישראלים חוזרים לתכנן חופשות מראש? • חדשות התעופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: דני שדה, Shutterstock

השבוע אל על הכריזה על הסכם קוד שייר (Code Share) חדש עם חברת התעופה אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), שיאפשר ללקוחות אל על  להזמין כרטיסים לבאקו דרך מערכת ההזמנות של החברה ולטוס בפועל עם AZAL ולהפך. במסגרת ההסכם, יופעלו שתי טיסות יומיות בין תל אביב לבאקו, ממנה ניתן להמשיך ליעדים כמו דלהי, מומביי וסין. יעדים נוספים שמציעה ארזבייג'ן איירלינס הם: רוסיה, קזחסטן, אוזבקיסטן , בלארוס, לטביה וגיאורגיה. 

חברת התעופה שכבר מחממת מנועים כדי להשתלט על הטיסות הרווחיות לישראל
שש חברות תעופה זרות חזרו לישראל בשבוע שעבר. אלה המחירים החדשים

כאשר חברת תעופה ישראלית כמו אל על חותמת על הסכם קוד שייר עם חברה זרה כמו AZAL, הנוסעים יכולים להמשיך מהיעד הראשוני ליעדים נוספים ברחבי העולם, מבלי שיצטרכו להזמין טיסות בנפרד ולדאוג לכבודה בכל קטע טיסה. במקום לשלם על שתי טיסות נפרדות עם כל המורכבויות הכרוכות בכך, קוד שייר מאפשר לנוסעים לקבל מחירים תחרותיים יותר כאשר הם מזמינים את כל המסלול דרך חברת תעופה אחת.

כמו כן, ההסכם יאפשר לנוסעים ישראלים שחברים במועדון הנוסע המתמיד לצבור ולממש נקודות גם בטיסות המופעלות על ידי AZAL. 

שיתוף הפעולה בין שתי החברות אינו מפתיע, על רקע היחסים ההולכים ומתהדקים בין ישראל לאזרבייג'ן, וכן לאור היציבות שהפגינה AZAL בפעילותה בישראל, גם במהלך המלחמה. חברת התעופה האזרית השהתה את טיסותיה לישראל לפרק זמן של כחודשיים במהלך ההסלמה בצפון בחודש אוקטובר, אך הייתה הראשונה לחדש את טיסותיה עם כניסת הפסקת האש לתוקף בסוף נובמבר.

שובן של טיסות הצ'רטר

אחרי חודשים של פעילות מצומצמת, חברות התיירות הישראליות מרחיבות את היצע טיסות הצ’רטר. השבוע אשת טורס והשטיח המעופף הכריזו על הגדלת היקף טיסות הצ’רטר שלהן. בשטיח המעופף ציינו כי בקיץ הקרוב, כמות טיסות הצ’רטר שהם יפעילו תגדל פי שלושה בהשוואה לשנה האחרונה. 

אשת טורס הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות צ’רטר ל-12 יעדים בשנת 2025, בשיתוף פעולה עם חברת התעופה הרומנית FlyLili. בין היעדים: לרנקה, סלוניקי, מילאנו, סיציליה, פראג, וינה, קראקוב, זאגרב ובזל, לצד יעדים שלא היו זמינים לישראלים בחודשים האחרונים, כמו מלטה, בראשוב ומאמאיה.

הטיסות יופעלו במטוסי איירבוס A319 של FlyLili, שמתכננת להפעיל ארבעה מטוסים מישראל בשנת 2025. אחד מהם יוקצה לטיסות של אשת טורס, בעוד השאר ישרתו חברות תעופה ישראליות נוספות.

גם השטיח המעופף מצטרפת למגמה ומרחיבה משמעותית את היצע טיסות הצ’רטר שלה לקיץ הקרוב. החברה מתכננת להפעיל יותר מ-10 טיסות שבועיות למילאנו ולורונה, ובסך הכול כ-20 יעדים שונים בקיץ הקרוב.

החברות נאוס, אג’יאן, אלקטרה, FlyYo וקורנדון יורופ יפעילו את הטיסות במסגרת שיתוף הפעולה עם השטיח המעופף. בנוסף, חלק מהטיסות יופעלו בתנאי צ’רטר באמצעות חברות תעופה כמו: פליי דובאי, ארקיע, ישראייר וסאנדור.

מה ההבדל בין חברת צ’רטר לחברה שפועלת בתנאי צ’רטר? חברת צ’רטר מפעילה רק טיסות מוזמנות מראש עבור סוכנויות תיירות או מארגני נופש, ללא לוח טיסות סדיר. חברה שפועלת בתנאי צ’רטר היא חברה מסחרית שיש לה טיסות סדירות אך מפעילה חלק מהטיסות שלה במודל צ’רטר בהתאם להזמנות מצד גורמים חיצוניים. לדוגמה, נאוה ו-FlyYo הן חברות צ’רטר, בעוד  ישראייר  וארקיע מפעילות טיסות בתנאי צ’רטר לצד טיסותיהן הסדירות. 

טיסות הצ’רטר מציעות לנוסעים הישראלים יתרונות, בראשם מחירים נוחים יותר בהשוואה לטיסות הסדירות, במיוחד כחלק מחבילות נופש. הן מאפשרות גישה ליעדים שאינם מחזיקים קו טיסה ישיר לאורך כל השנה, כמו בראשוב ומאמאיה, ומהוות פתרון גמיש בתקופות עומס, כאשר טיסות סדירות מתמלאות במהירות. עם זאת, הן תלויות בביקוש ואם לא נמכרת כמות מספקת של כרטיסים, הטיסה עלולה להתבטל. בנוסף, תנאי הגמישות נוקשים יותר, ושינוי מועד טיסה עשוי לחייב הזמנה מחדש. בהשוואה לטיסות סדירות, האפשרויות במקרה של ביטול או שינוי מוגבלות יותר ולעיתים אין חלופות זמינות.

עוד 3 דברים שקרו בענף

● לפי נתוני חברת הביטוח AIG , חל זינוק של 240% במספר הנוסעים בינואר 2025 בהשוואה לינואר 2024.

● רשות התעופה האזרחית החלה בתחקיר על תפקוד התעופה האזרחית בזמן המלחמה.

● לפי נתוני איסתא ספורט, חלה עלייה של כ-30% בהזמנות כחצי שנה ומעלה לפני הטיסה. עדו ווג, מנכ"ל איסתא ספורט: ״ניתן לראות חזרה להתנהגות צרכנית הדומה לתקופה שלפני המלחמה, אם בשנת 2024 הזמנות של הרגע האחרון היו חלק בלתי נפרד מהתנהגות הצרכנים בשל חוסר הוודאות והמלחמה, אני שמח שכעת המגמה מתחילה להשתנות״.