בהתחלה סיפרו לנו, שרק גורמים פרטיים משקיעים בסלילת כביש חוצה ישראל, ולא יפה להגיד "לא" למתנה. כעת מתברר, שלא רק שבתקציב 2003 מוקצים יותר מ-350 מיליון שקל בסעיף ישיר לטובת סלילת חוצה ישראל, אלא שעכשיו גם רוצים להיכנס לכיס של כל אחד ואחת מאיתנו, ולקחת ממנו דרך קרנות הפנסיה. חברת דרך ארץ מנסה לגייס את כספי הציבור דרך הנפקת אגרות חוב לקרנות הפנסיה, כדי לממן את סלילת קטע 18 של כביש חוצה ישראל (החברה עומדת לזכות בביצוע הפרויקט ללא מכרז, כמובן).
לאחרונה שיגר ח"כ מוסי רז מכתב לכל ראשי הבנקים וקרנות הפנסיה, הקורא שלא להשקיע בחברת דרך ארץ, ולא לשים את כספי הציבור על קרן הצבי.
ח"כ רז, רו"ח במקצועו, לא נימק נימוקים אידיאולוגיים בפנייתו זו, אלא את מכלול הסיבות הכלכליות. עלות הסלילה של קטע 18 בכביש: קטע כביש זה, העובר ברמת מנשה, הוא אחד הקטעים הבעייתיים ביותר של הסלילה - השטח הררי, ותוואי הכביש חוצה שטחים ירוקים רבים. כתוצאה מכך, התכנון כיום הוא לבנות גשרים רבים, לחצוב חציבות עמוקות בתוך הסלע ולהקים לפחות מנהרה אחת. תסקיר ההשפעה עדיין לא הושלם, ולא ברור כיצד הוא ישפיע על עלות הסלילה.
בנוסף, אם לא ייענו דרישותיהם של התושבים, המכוונות לצמצם בצורה משמעותית את פגיעתו הצפויה של הכביש בסביבת חייהם עלולה החברה למצוא את עצמה נתבעת, במסגרת תביעה רגילה או תביעה ייצוגית, בגין נזקים שיגרום הכביש. להצלחתה של תביעה כזאת יש כבר תקדימים בישראל: כך, תושבי אזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, שהתריעו בפני הרשויות על הנזק הסביבתי שייגרם, ושישפיע באופן מיידי על איכות חייהם ומצב בריאותם, תבעו את יזמי הפרויקט ואת רשויות התכנון, ונפסקו לטובתם פיצויים בסכום של כ-22 מיליוני שקלים.
גורמים שונים כבר הודיעו, כי לא ישתמשו בכביש, בפרט ארגון נהגי המוניות וחברות הליסינג והשכרת הרכב. גם מידת נכונותם של מעסיקים אחרים, לממן את נסיעות העובדים בכביש האגרה, אינה ברורה כל צרכה. יש לזכור, כי עלויות ההטבה של מימון הנסיעה בכביש הן כפולות לערך, בחישובן למס הכנסה. משמעות הדבר היא נטל כבד על מעסיקים.
בעיות במערכת החיוב והגביה של האגרה ותעריפיה: לא ברור אם החברה הצליחה להשתלט על מלוא ההיבטים הטכניים הכרוכים בהפעלתה של מערכת החיוב והגביה של אגרת השימוש בכביש. לכל ספק בדבר אמינות פעולתה של מערכת זו תהיה השפעה לרעה על תזרים הכנסותיה של החברה ועל סרבני תשלום בגין חיובים שגויים, או חיובי יתר. ראוי לציין, כי רשת הביטחון שנתנה המדינה לחברת דרך ארץ אינה מתייחסת כלל להצלחת הגביה, והסיכון כולו, בנושא הגביה, נופל על דרך ארץ.
הסיכון הכלכלי הגלום בפרויקט: דירוג החברות השותפות הן בחברת הזכיין והן בחברת המפעיל ירד בשנת 2001. לדוגמה, דירוגה של סולל בונה בניין ותשתיות ירד מ-A ב-1997 ל-A ב-2001, דירוגה של שיכון ובינוי החזקות ירד מ-AA- בשנת 2000 ל-A ב-2001, ואילו דירוגה של מלונות אפריקה ישראל ירד מ-A ב-1997 ל-A- במארס 2001 ושוב ל-BBB- בשנת 2002.
חשוב לזכור, כי קרנות הפנסיה נמצאות בגירעונות כבדים כבר עתה. השקעה לא נבונה בחברה בעלת עתיד כלכלי לא ברור עלולה לגרום בטווח הארוך לנזק כבד ביותר למשק.
הכותבת היא מעמותת ידידי כדור הארץ המזה"ת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.