סיוון ראושר (מנכ"לית), שמואל חפץ ואילון לוטם
אינטל, בלאמברג קפיטל
"בבית ישראלי יש בממוצע 14 מכשירים שמחוברים לרשת, כולל מכשירים שאנשים אפילו לא יודעים שמחוברים, כמו טלוויזיות וממירים", אומרת סיוון ראושר, מנכ"לית הסטארט-אפ SAM , "כל מכשירי האינטרנט של הדברים ( IoT ) מאוד מסוכנים, ואף אחד לא מגן עליהם".
זו הסיבה, אומרת ראושר, שהסטארט-אפ בהובלתה פיתח פתרון הגנה על מכשירי IoT דרך הרשת הביתית. "אי אפשר לשלוט במכשירים שכל אחד מביא הביתה, אז בחרנו לשבת על הרשת, המכנה המשותף הנמוך ביותר. אנחנו מעניקים הגנה לכל המכשירים, ולא צריך להתקין שום דבר. גם אם מחליפים ראוטרים ההתקנה אוטומטית".
לפני שהקימה את SAM הייתה ראושר קצינה ביחידת 8200, עבדה בשני סטארט-אפים ובחברת ייעוץ אבטחת המידע Comsec בלונדון. היא ייסדה את החברה עם שמואל חפץ, סגן היו"ר, ואילון לוטם, סמנכ"ל הטכנולוגיה. "הוא רק בן 27, והחברה בנויה על הבחור הזה, שבתחום למעלה מעשור. הייתה לו חברה משלו עוד בגיל 16 והוא עסק בזה בצבא", אומרת ראושר על לוטם.
ראושר מספרת כי כשהשלושה יצאו לדרך, "בחרנו בעולם ה- WiFi הביתי כי חיפשנו מקום שלא נגעו בו. בתחום אבטחת הסייבר לארגונים יש אינפלציה, אפילו רק סביב רחוב רוטשילד. לעומת זאת, אנשים פרטיים קונים היום מוצר וחושבים שהוא מאובטח, אבל מבחינת היצרנית זו בעיה של המשתמש. לי למשל יש שואב אבק שמחובר לרשת, ואני מצפה שהוא יהיה מוגן - אבל הוא לא".
למה מכשיר כמו שואב אבק בכלל צריך הגנה? איזה מידע אפשר לחלץ ממנו?
"משואב האבק עצמו אפשר לחלץ לכל היותר את מיפוי הבית, אבל ברגע שמכשיר ברשת נפגע, קל לחלץ מידע ממכשירים אחרים בבית - לגשת למחשב, לתמונות, לחשבון הבנק".
נכון להיום, הלקוחות של SAM הן ספקיות האינטרנט הביתי. "בעבר גם הספקיות לא חשבו שהאחריות להגנה נופלת עליהן", מסבירה ראושר, "אבל היום הן מוכרות מוצרי בית חכם, והאחריות שלהן מתרחבת מקישוריות לאבטחת מוצרים. כולן רוצות שליטה בעולם הזה, כי כולן מעוניינות בדאטה. אם ספקית תיתן ללקוח ראוטר לא מוגן היא בבעיה, כי לקוחות מצפים לזה. בשנתיים שאנחנו קיימים התרחשו 5-6 תקיפות שקשורות לספקיות, וזה פוגע במותג".
לפני שנה החלה בזק לשתף פעולה עם SAM. "בזק נותנת לכל הלקוחות שלה את טכנולוגיית ההגנה שלנו לראוטר, ומציעה לקנות בנוסף הגנה לכל המכשירים, ש-35% מהלקוחות שלה בוחרים להתקין. שכפלנו את המודל הזה ללקוחות בבריטניה, הולנד, גרמניה וארה"ב", אומרת ראושר.
"אני שומע עשרות אנשים מתלוננים שהאינטרנט שלהם איטי, מתנתק", אומר לוטם, "אנחנו נעלים הרבה מהבעיות האלה, כי הרבה מהתעבורה הולכת לאיבוד על וירוסים, תולעים, או תוכנות רוגלה שמותקנות על הרשת".
אתם חושבים להציע בהמשך את המוצר ישירות לצרכנים?
ראושר: "יש לנו כמה שיתופי פעולה בחו"ל שיאפשרו לרכוש ראוטר עם הטכנולוגיה של SAM , אבל צריך לבנות אופרציה גדולה כדי לפנות לצרכנים, וזה פחות מתאים לסטארט-אפ. ההתפשטות שלנו בשנים הקרובות תהיה לרשתות WiFi מחוץ לבית, לנקודות חמות של מקומות גדולים. יש לנו סניפים בניו יורק ובגרמניה והמטרה היא להתפשט שם, ובהמשך אנחנו בוחנים את השוק האסייתי, כי קוריאה היא מעצמה טכנולוגית".
אתם מתמקדים במרחב הביתי, אבל אם מה יצאתי עם שעון חכם מהבית והתחברתי ל- WiFi לא מוגן?
לוטם: "ברגע שתחזרי הביתה נזהה שהשעון הודבק, נבודד אותו כדי שלא ידביק את שאר המכשירים וניתן פתרון לבעיה".
ראושר: "זו הסיבה שהגדילה הטבעית שלנו היא לרשתות של בתי קפה, שדות תעופה, אוניברסיטאות - אלה המקומות הקלאסיים להתלכלך בכל הבקטריות האפשריות, כמו בבית חולים".
ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ואמזון נכנסות היום לבית החכם, אין חשש שיפתחו בעצמן טכנולוגיה כזו?
ראושר: "לראוטר של גוגל הייתה חולשה לאחרונה, למרות שהגנה על ראוטר אמורה להיות דבר פשוט. גם לאלקסה היה פגם אבטחה לפני חצי שנה שעוד לא תוקן. הדברים האלה לא מקבלים את מלוא תשומת הלב של חברות כאלה, כי הן פועלות בסקייל ענק".
ענקית טכנולוגיה אחרת, אינטל, הובילה לאחרונה גיוס הון של 12 מיליון דולר ל- SAM והכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עמה, שבמסגרתו תשולב הטכנולוגיה הישראלית בשבבי החברה. "אינטל היא יצרנית מובילה של שבבים שמתחברים ל- WiFi , ושולטת בעולם הממירים המחוברים", מסבירה ראושר, "היא ראתה ערך בהגנה על הלקוחות שלה, ספקיות האינטרנט או הכבלים. זו עוד דרך להפיץ את הטכנולוגיה שלנו".
לוטם: "אנחנו רוצים להרחיב את ההתפשטות שלנו ליותר פלטפורמות, כי לכל אחד יש סוג אחר של ראוטר, ולתמוך בעשרות מיליוני משתמשים. אנחנו מפתחים גם את טכנולוגית ה- AI שלנו. היום, כשהאיום מורכב, לפעמים הלקוח הראשון יותקף לפני שהאלגוריתם יזהה אותו, ואז נטפל בלקוח ונחסום את האיום ללקוחות הבאים. בסקייל של מיליוני לקוחות זה סביר, אבל אנחנו רוצים שהאיום ייחסם עוד לפני שהוא התממש".
רכישה זה משהו שאתם חושבים עליו?
ראושר: "כרגע אנחנו נהנים ממה שאנחנו עושים. אנחנו משתפים פעולה עם חברות גדולות, אבל כרגע רוצים לבנות חברה צומחת".
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות