אלעד וולך (מנכ"ל), מיכאל ברגינסקי, גיא ריינר
מגמה, TLV Partners ואימרג'
חברת Aidoc היא שחקנית חדשה ובולטת בתחום הבינה המלאכותית לניתוח תמונות רדיולוגיה, שעשוי לחולל מהפכה משמעותית באופן שבו בתי החולים מטפלים בהן.
התחום הזה החל לצבור תאוצה בהייטק הישראלי בשנים האחרונות, ומי שנחשבת לחלוצתו היא זברה מדיקל, אחד הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" ב-2015. כשזברה התברגה לדירוג, AiDoc עוד לא ממש הייתה קיימת. "אנחנו שלושה שותפים בוגרי תלפיות", מספר מנכ"ל החברה אלעד וולך. "כולנו עסקנו בצה"ל בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה, אבל שאפנו לפעול בתחום הבריאות, בגלל חשיבותו והשינוי שאפשר לחולל בו".
הקבוצה פיתחה אלגוריתם שמזהה בתמונות הדמיה מצבים הדורשים התערבות מיידית, ומתריע על כך בפני הצוות הרפואי – למשל בחדרי מיון. הפיתוח החל מתחום סריקות הראש אך כיום הוא רלוונטי לכל הגוף, ועוזר בין היתר בזיהוי אירועים מוחיים, דימומים פנימיים, שברים מורכבים ובעיות אחרות שבהן פרק הזמן שעובר עד הטיפול הוא קריטי.
ב-2016 הציגה החברה את האלגוריתם הבסיסי שלה למספר בתי חולים בישראל ובעולם, שהתרשמו מהפיתוח ופעלו יחד עם Aidoc כדי להפוך אותו למוצר של ממש. רק לאחר שהחל שיתוף הפעולה, נכנסו משקיעים ראשונים לחברה. "התפתחנו מהר כי הייתה דרישה גבוהה למוצר כזה בשוק", אומר וולך, "כיום הרדיולוגים עוברים ידנית על מאות סקירות ביום. הנהלות בתי החולים קיבלו אותנו בשמחה ואפשרו לנו לעשות ולידציה וטיוב לאלגוריתם שלנו על כ-50 אלף סריקות עד ההתקנה המסחרית הראשונה, שהתבצעה שנה לאחר מכן.
כדי לצאת לדרך, הוא אומר, "היינו צריכים להבין מתי ואיך להשתמש במערכת כך כדי שבאמת תניב ערך למטופל, וגם לכמת את התועלת שלה – כמה זמן חסכת? כמה חיים הצלת? בנוסף היינו צריכים לעבוד על ממשק המשתמש. אנחנו משתדלים להביא חויית משתמש דומה לזו שבמוצר צריכה אלקטרוני, ואין לתאר כמה זה חשוב בהטמעה של הפתרון".
כיום, קצת יותר משנה אחרי ההתקנה המסחרית הראשונה, המוצר כבר מוטמע ב-50 בתי חולים שכולם לקוחות משלמים, ומאות אלפי סריקות כבר נבחנו.
אתם שלושה יזמים צעירים, במשרות ניהול ראשונות וללא רקע בתחום הטכנלוגיה הרפואית. איך השלמתם את החסר?
"נכון, שלושתנו בני 30, ללא רקע רפואי, אבל היום הלקוחות שלנו בטוחים שאנחנו רופאים. בילינו שעות רבות מאוד בתוך בתי החולים, כדי להבין איך נראה השימוש היומיומי במוצר ומהם הצרכים. ויש לנו גם רופאים בצוות הייעוץ".
השנה קיבלה החברה אישור FDA ראשון וחלוצי לאחד המוצרים הרדיולוגיים שלה, כך שהוא יכול היום להיות בסיס להחלטה רפואית. "אנחנו עובדים בצורה צמודה מאוד עם ה- FDA , כדי שהחדשנות של הטכנולוגיה הזו לא תיצור חסם רגולטורי להבאתה לציבור".
נשמע שבתי החולים קיבלו אתכם בחיבוק. הרדיולוגים לא חששו שמערכת כזו מסכנת את מעמדם?
"להיפך. הרדיולוגים שדיברנו איתם רוצים להיות חלק מהמהפכה בתחום. המוצר שלנו לא יחליף רדיולוג: יש החלטות שבינה מלאכותית לא יכולה לקבל, ותמיד נבחן את הסריקות לצדם. אנחנו נסייע להם, תחילה בקבלת החלטות שתלויות בזמן תגובה מהיר, ובהמשך בהאצת תהליכים שדורשים הרבה זמן".
מה ההבדל העיקרי ביניכם לבין זברה מדיקל?
"אנחנו עוסקים רק בשיפור העבודה של הרדיולוגים. זברה גם במודלים נוספים: הם עושים עבודה מצוינת באיתור ממצאים לא צפויים, כלומר מעבר על סריקות כדי לאתר בעיות שהן כלל לא נועדו למצוא, אך קיימות וחבל לפספס אותן. בעיקרון הלקוחות והמודל העסקי שונים".
אתם מנסים לגייס השקעות כיום?
"גייסנו 13 מיליון דולר מהקרנות עד כה, ולמרות שיש לנו הכנסות כיום, נשמח להשקעה נוספת כדי להאיץ את הפיתוח. נשקול השקעה מגורם שמגיע מן התחום הרפואי, אבל הכי חשובה לנו הכימיה האישית עם המשקיעים".
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות