תום ליבנה, אריק שלף וקובי בן צבי
ויולה ונצ'רס, כללטק, וינטג', ורטקס, Oryzn Capital ו-HV Ventures
"זה התחיל כמו סיפור אהבה", כך מתאר תום ליבנה (34), מנכ"ל הסטארט-אפ ורביט (Verbit), את הקליק שהוביל אותו יחד עם שני שותפיו להקים מיזם שיצמח בתוך שלוש שנים לחברה של מאה עובדים שמעסיקה אלפי פרילנסרים ברחבי העולם. "אנחנו חברת תמלול טכנולוגית שמשלבת תמלול אוטומטי עם אינטליגנציה אנושית במודל היברידי, על מנת לספק את אותו תמלול למגוון רחב של תחומים - משפט, חינוך, מדיה, עיתונות וכו'.
"את אריק שלף (43), סמנכ"ל הטכנולוגיות שלנו, הכרתי דרך חבר משותף. בידיעה ששנינו חולמים להקים מיזם יחד וכמו בסיפורי האהבה הגדולים ביותר, טסתי עם כרטיס לכיוון אחד לסיליקון ואלי, שם אריק התגורר באותה התקופה. חודש שלם ישנתי אצלו על הספה, לא הייתה אפילו פעם אחת של אי הסכמה, וככה התחלנו לעבוד יחד". שלף, בוגר תואר בהנדסת מחשבים ודוקטור למתמטיקה, הוביל באותה תקופה את תחום זיהוי הדיבור בחטיבת המחשוב הלביש של אינטל, לאחר שרכשו את הסטארט-אפ שבו עבד. הביקור של תום הגיע לו בדיוק בתקופה שהוא תהה מה הלאה.
השניים חברו לקובי בן צבי (39), שהיה באותם ימים בין עבודות והתלבט בין כמה הצעות, והחליט להצטרף אליהם. "הבנו שחסרה לנו צלע שלישית - אריק יודע לבנות אלגוריתמים לזיהוי דיבור, אבל צריך גם ראייה מוצרית - עיניים של מהנדס - על מנת שנוכל להשלים את המעגל. ואז אריק העלה את השם של קובי, עימו הוא עבד במקום עבודה קודם". בן צבי מספר כי הוא עוסק בפיתוח מגיל שש, ובגיל 18 כבר נכנס לתעשייה. במהלך השנים עבד בכמה סטארט-אפים, וכן בחברת M-Systems שנמכרה לחברת סאנדיסק.
איך הגעתם לרעיון הזה?
ליבנה: "למעשה, הייתי אז במקום קצת עצוב. ורביט היא הסטארט-אפ השני שלי. הקודם נסגר, והחלטתי להחזיר את כל הכסף שגייסנו למשקיעים, אבל הבנתי שיש לי עדיין מה לתת ולא מיציתי את עצמי. החלטתי להקים משהו שיש לי תשוקה אליו, לאחר שלא באמת הייתה לי תשוקה לסטארט-אפ הקודם שלי שהיה בתחום של מובייל סקיורטי.
לרעיון התמלול הגעתי מניסיוני האישי. בתקופה בה עוד עבדתי כעורך דין ראיתי כמה זמן וכסף נוהגים להוציא על הדבר הזה. כשהצעתי את זה לאריק הוא אמר לי 'גם אני בדיוק נתקלתי באותה הבעיה – כשאני מגיע לפגישות ורוצים להקליט, לתעד ולתמלל אותן, אני רואה שעדיין מחפשים פתרון יעיל. ככה גילינו חיבור של כמה זוויות לאותה הבעיה".
מי המתחרים הבולטים שלכם?
ליבנה: "יש שתי חברות שמזכירות את מה שאנחנו עושים, הבולטת בהן היא REV.COM. היא פועלת כבר תשע שנים והפוזיציה שלה היא של פתרון זול ופשוט. יש לה שלושה עקרונות שמבוססים על 'No' - אין התחייבות, אין חוזה, אין הנחה. זה מתאים בדרך כלל ללקוחות מסוג אחד, אבל כשאתה בא ללקוח שרוצה שיהיה לו נציג שירות, שיהיו לו התאמות לצרכים, שהוא יוכל לתת הנחיות לתמלול ושהטמפלייט יהיה מותאם לו - אז REV לא יוכלו לתמוך בזה. גם מבנה העלויות שלהם בעייתי יחסית. הם משלמים 60-70 סנט למתמלל האנושי, וזה אומר ששולי הרווח שלהם נמוכים. כך או כך, הפוקוס שלהם שונה משלנו. אנחנו מתמקדים בסגמנט אחר בשוק. המודל העסקי שלנו הוא לקוח שקונה חבילה של שעות תמלול".
מי הלקוחות שלכם ואיך המוצר עובד?
"אנחנו חברת B2B (שמוכרת לעסקים). בין הלקוחות הגדולים נמצאות אוניברסיטאות כמו סטנפורד, לונדון ביזנס סקול, הרווארד וקורסרה. הרגולציה האמריקאית מחייבת הנגשה של התכנים וההרצאות לחירשים וללקויי שמיעה. לכן יש הקלטה של ההרצאה והיא עולה לפלטפורמה שלנו בכל מיני דרכים שמאפשרות כניסה למערכות ושליחה אוטומטית של התמלול".
תוך כמה זמן נעשה התמלול?
"תלוי, יש לנו שני מוצרים: יש תמלול בזמן אמת ויש פוסט פרודקשן (עריכה) שנעשה בהתאם למה שנקבע עם הלקוח - זה נע בין כמה שעות לבין ימי עבודה ספורים. לפעמים צריך להציג את התמלול מיידית בזמן אמת כי יש סטודנט חירש בכיתה, וגם את זה אנחנו יודעים לספק".
אתם משלבים בינה מלאכותית עם אנושית. איך זה מתבצע?
"אנחנו מתחייבים בפני הלקוחות שלנו לדיוק של יותר מ-99%. היום שום בינה מלאכותית לא מגיעה לאחוז דיוק כזה, והוא נע סביב ה-90%, ואת החלק האחרון הפרילנסרים שלנו מתקנים. יש שלב של תמלול אוטומטי ויש פלטפורמה של עריכה. הודות לפרילנסרים, אותם תיקונים משכללים את המנוע שלנו שלומד אותם ומיישם בהמשך. תחשבי על ורביט כמו אובר לתמלול - הם גם מעסיקים פרילנסרים בכל העולם. נכון להיום יש לנו 15 אלף עובדי פרילנס כאלה.
"זה כמובן מייצר הרבה מאוד עבודה: צריך לגייס אותם, להכשיר אותם לעבודה עם המערכת, לבדוק שהם עושים את העבודה כמו שצריך, לשלם להם ובכלל לנהל אותם. נכון להיום אנחנו מתרגמים בחמש שפות - עברית, אנגלית, ספרדית, גרמנית ופרסית - כן, יש לנו לקוח שביקש בשפה הזו - ואנחנו מתכוונים להתרחב לשפות נוספות".
מה התוכניות שלכם לשלב הבא? איפה תהיו בעוד שנה-שנתיים?
"יש לנו תוכנית רב שנתית כדי להצליח להפוך לחברה של 100 מיליון דולר במכירות. אחד הדברים שאנחנו מתרכזים בו עכשיו הוא צמיחה בהכנסות, דרך שפות ו-ורטיקלים נוספים. קיבלנו בעבר כמה הצעות רכישה, אבל אף אחת מהן לא הייתה מספיק אטרקטיבית. השאיפה שלנו היא להיות חברה גדולה ומשמעותית".
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות