{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: אמיר נחמיה, דניאל נוריאל, יונתן נוריאל
משקיעים: OG Tech, אינסייט
שנת הקמה 2013 עובדים 104 גיוסי הון 40 מיליון דולר
מנהלים בהייטק נוטים בדרך כלל להקים חברות ולפתח מוצרים עבור אנשים דומים להם. מאנדיי מפתחת מערכת לניהול פרויקטים עבור מתכנתים, מעצבים ומנהלי מוצר בחברות הייטק. למונייד השיקה חבילת ביטוח שפונה בעיקר להייטקיסטים צעירים המתגוררים בערים גדולות. הייבוב משרתת מנהלי משאבי אנוש בחברות טכנולוגיות. גם קונקטים (Connecteam) התחילה כך: היא הוקמה כאפליקציה המאפשרת לחברות להדריך את עובדיהן מרחוק באמצעות הטלפון הנייד. אלא שככל שעבר הזמן הבין אמיר נחמיה, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, כי הוא מפספס משהו. חברות לואו-טק, על אף התדמית הפחות זוהרת, מצאו דרך להשתמש באפליקציה ולהפוך אותה לשימושית בעבורן - הרבה יותר מאשר חברות ההייטק הנוצצות והחכמות.
מחוץ לבועת ההייטק קיים עולם אמיתי מאוד של מפעלי תעשייה, רשתות מרכולים, אתרי בנייה ובתי חולים - שמעסיק מיליוני עובדים שלא מקבלים מהעבודה מחשב או כרטיס תן ביס. הם לא זוכים לחשבון דוא"ל מהעבודה ועל מאנדיי רובם ככל הנראה לא ישמעו לעולם. תמצאו אותם בדרך כלל בשטח: על פסי ייצור, ליד קופות רושמות או על פיגומים - והמכשיר היחיד שמלווה אותם הוא הטלפון החכם האישי שלהם. עליו מותקנות כמעט תמיד אפליקציות כמו פייסבוק, וואטסאפ או אפליקציות תקשורת דומות.
עובדים אלה, שהיו עד כה שקופים לחברות ההייטק, הפכו להיות השגרירים הטובים ביותר של קונקטים - חברת סטארט-אפ אלמונית מתל אביב שחגגה לא מזמן את שנתה הרביעית. על אפליקציית ההדרכה שלה הוסיפה קונקטים גם יישום צ'ט פנים-ארגוני, שעון נוכחות, תוכנת ניהול משימות, ניהול משמרות וחופשות וממשק הודעות. בקצרה, מדובר בסופר-אפליקציה, כזו המציעה לעובד את כל מה שהוא זקוק לו כדי לתקשר מרחוק עם מקום העבודה שלו.
מגפת הקורונה הייתה ברכה משמים עבור החברה הקטנה, שמספר עובדיה מנה רק כמה עשרות בתחילת השנה שעברה. "נוצר צורך מיידי לוודא שהתקשורת בתוך ארגונים וחברות זורמת כמו שצריך", מספר נחמיה לגלובס. "בבת אחת, נכנסו גם נהלים ורגולציה לתוך התחום הזה, במיוחד בארה"ב. מנכ"לים התחילו לשאול את עצמם איך הם מוודאים שכל העובדים, עד האחרון שבהם, קראו את המייל המבקש מהם שלא להגיע לעבודה בגלל הידבקות עובדים; או למשל, כיצד אתה מגיע אך ורק לעובדים ששהו במחלקה מסוימת, פונה רק אליהם, ומוודא שהם קראו והפנימו את המסר?".
"לפתע פתאום, ארגונים נאלצים להכשיר מאות ואלפי עובדים בנהלים חדשים", אומר נחמיה. "הם מבינים שניתן לחסוך עלויות על הסעת כל עובדי החברה למרכז הדרכה, על שעות עבודה אבודות, ובמקום זאת פשוט לשלוח אליהם סרטון באפליקציה, לוודא שצפו בו ולאחר מכן לבחון עד כמה הפנימו את החומר באמצעות מספר שאלות".
בחודש אוקטובר הושבתה פעילות פייסבוק למשק חצי יממה. מי שכיכבה בפיד של פייסבוק מיד לאחר חזרתה לאוויר הייתה קונקטים, שבאמצעות קמפיין מפולח עם המסר האירוני: "אפליקציה שלא נופלת", הגיעה לעשרות אלפי מנהלי משאבי אנוש, מנהלי בטיחות, מנהלי תקשורת פנימית וממשל תאגידי בארגונים - קהלי היעד של שירות כמו זה של קונקטים.
ההצלחה של קונקטים כלל לא הייתה מובטחת בהתחלה. למעשה, בזמן שקונקטים גייסה את ההון הראשוני שלה, היא קיבלה תשובות שליליות מקרנות הון סיכון שראו קודם לכן כיצד אפליקציות הדרכה או תקשורת פנים ארגונית נטמנות בבית הקברות של הסטארט-אפים. עבור נחמיה, היו כמה תנאים בשוק שנדרשו להסתדר כדי שאפליקציה כמו קונקטים תצליח. לטענתו, היא פשוט הייתה שם בזמן הנכון.
"אנחנו מתפוצצים בשנתיים האחרונות, אבל לא בגלל משהו שעשינו", מודה נחמיה, שתולה את גורמי ההצלחה של קונקטים בתפוצה הרחבה של טלפונים חכמים, הנמצאים גם ברשותם של עובדים בעלי שכר נמוך; בירידה המתמשכת במחיר חבילות הגלישה; באוריינות הטכנולוגית של עובדים מהשורה, המורגלים בשימוש יומיומי באפליקציות כגון וואטסאפ, מסנג'ר, ג'ימייל ואפל פיי; בכניסה הולכת וגוברת של צעירים לתפקידי ניהול בארגונים; וכאמור, גם ברגולוציה החדשה המחייבת לוודא שמסרים מועברים לכל אורך שדרת הארגון, שצופים בהדרכות והתכנים שלהן מופנמים על ידי כלל העובדים, או לוודא שעובד נמצא במשמרת או במקום העבודה לפני ששולחים לו מסרון.
כל יזם מתחיל מקבל מהמשקיע שלו את אותו הטיפ: חברת סטארט-אפ צריכה מיקוד, ויעד אחד להתחיל בו. קונקטים, כפי שזה נראה כרגע, מנסה לפעול בכמה שווקים במקביל עם מספר פתרונות שאינו מבייש חברה כמו אמזון. האפלקיציה שלה מזכירה יותר את וויצ'ט הסינית - עם ריבוי השימושים שיש בתוכה, מאשר אפליקציה אחת הפותרת צורך של שוק אחד. קונקטים משרתת חברות בנייה, ענקיות גז ונפט, חברות חשמל, רשתות מרכולים, בתי ספר, ומפעלי תעשייה. לעובדיהם היא מאפשרת לשוחח עם המנהלים שלהם, לבקש חופשה, לצרוך קורסי הדרכה מקוונים, להתעדכן במבצעים ולמלא לוח משמרות.
נחמיה מסביר, כי הסיבה טמונה באסטרטגיית השיווק האגרסיבית של חברה: האפליקציה נדרשת להתאים לכל עובד, בכל ארגון ובכל תעשייה, ואם עלות הקמפיין המקוון בתעשייה מסוימת או לתפקיד מסוים עולה, היא מיד יכולה לדלג לענף אחר. "אם קמפיינים המכוונים למרכולים בשיקגו הופכים יקרים, אני אעביר את המיקוד למפעלים בדקוטה", הוא מסביר. לדבריו, זה הסוד ששמר על החברה בתקופת הקורונה: "התעוררנו מהסגר וראינו שיש ענפים שעלו, למרות הקורונה, אז עברנו אליהם. אם הייתי מתמקד בוורטיקל אחד מעולם לא הייתי יכול לשמר את הצמיחה".
סכומי הכסף שהחברה מוציאה על שיווק ברשתות החברתיות ובגוגל - 20 מיליון דולר השנה ו-40 מיליון דולר בשנה הבאה - לא היו מביישים חד קרן או חברה בורסאית. אחרי הכל, מדובר באפליקציה שמתחרה בוואטסאפ או בלינקדאין על תשומת הלב של עובדים ומנהלים, והיא אמורה לבלוט בחנויות ולהיות פשוטה לשימוש כדי להימנע מהסתמכות על מערך תמיכה אנושי.
קונקטים יכולה בהחלט לממן את תקציבי השיווק שלה, וזאת מפני שהכנסותיה גדלות במאות אחוזים משנה לשנה. כך, הכנסותיה בסוף 2021 צפויות לעמוד על כ-20-30 מיליון דולר על פי ההערכה, גידול של 400% ביחס לסוף 2020, אז הסתכמו ההכנסות בכמה מיליוני דולרים. מתחרות בה חברות כמו הומבייס ודפיוטי, אך נחמיה, שמסרב להתייחס לנתוני ההכנסות, סבור כי "התחרות האגרסיבית עדיין לא נראית בשוק. אנחנו מאמינים שבשנתיים הקרובות השוק יתבגר והוא ייצר לעצמו את הסיילספורס או הסלאק של התחום - חברה אחת שתיגע בכל התקשורת בפנים החברה, בכל אחד מתחומי החיים שלה - לנו יש פוטנציאל לא מבוטל לעשות זאת".