{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: אור פרי, דורון ניר, ראם שרמן, גיל הירש
משקיעים: סופטבנק, פיטנגו, פייפאל, מבטח שמיר, מנורה מבטחים, SOMV
שנת הקמה: 2017 עובדים: 220 גיוסי הון: 116 מיליון דולר
כשמייסדי הסטארט-אפ סטרים אלמנטס - דורון ניר, אור פרי, ראם שרמן וגיל הירש - צפו במארק צוקרברג מציג בחודש שעבר בפני 3 מיליארד משתמשי פייסבוק את חזון המטא-וורס, העולם הווירטואלי התלת-ממדי שבתוכו נחיה ונעבוד בתוך אי אילו שנים, המחשבה המרכזית שחלפה במוחם הייתה: עכשיו באים?
כבר שנים שצוות היזמים של סטרים אלמנטס (StreamElements) רואה את המתרחש מתחת לאפן של הרשתות החברתיות וחברות הכבלים והסטרימינג הגדולות: יותר צעירים בוחרים להתנתק מרשתות הטלוויזיה הוותיקות ואפילו משירותי הסטרימינג, והופכים למה שהתעשייה המסורתית מכנה "הבלתי נגישים". לא לחינם אמר מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס: "דיסני פלוס ואמזון פריים פחות מפחידות אותי מיוטיוב ופורטנייט".
למעשה, הם נגישים מאוד למי שמכיר אותם ויודע היכן למצוא אותם. הם חיים בעולם הווירטואלי הקובייתי של מיינקראפט - שהוא כיום המשחק הנצפה ביותר ביוטיוב, במשחקי התלת מימד של רובלוקס, ביקום התזזיתי של פורטנייט, ובמשחקי הארקייד של וורלד אוף וורקרפט וליג אוף לג'נדס. כשהם לא משחקים, הם צופים במשפיענים אחרים שמשדרים את עצמם משחקים משחקי הרפתקאות או שח-מט, מתכנתים קוד או סתם משתפים בחוויות היום-יום שלהם או מהגיגי ראשם.
הגם שהרוב המכריע, הן של הקהל והן של השדרנים, מגיע מעולמות הגיימינג, משחקי וידיאו הם רק תירוץ. "המשפיענים האלה משחקים רק חלק מהזמן - בשאר הם צופים יחד בקליפים או בקדימונים, מדברים על קוביד או צוחקים יחד עם הקהל שלהם", אומר לגלובס דורון ניר, ממייסדי סטרים אלמנטס. "הם שחקני מחשב אבל גם מנהלי קהילה - הם הרב והכומר של הקהל שלהם שצורך כל תוכן שהם משדרים, כפי שמבוגרים יותר 'שתו' בילדותם כל מה שהמנחה בערוץ MTV הוציא מפיו".
הם עושים זאת פחות ופחות מתוך פלטפורמות ותיקות כמו פייסבוק או טוויטר, ויותר ביוטיוב, בטיקטוק ובטוויץ' - אתר דמוי יוטיוב הנמצא בבעלות אמזון ומאפשר למובילי דעה לשדר בלייב לקהל העוקבים שלהם. גם השיח ביניהם לא נעשה באמצעים המקובלים, אלא בדיסקורד, שירות מבוזר, כמעט מחתרתי - שמאפשר לשחקנים לתקשר על גבי משחקי מחשב באמצעות מסרונים, שיחות קול ושיחות וידאו.
את העולם הזה של צעירים המנותקים מערוצי המדיה המרכזיים לא רואה כל אחד. לגיימרים כבדים, כמו היזמים הסדרתיים דורון ניר ואור פרי יש סיכוי גבוה יותר להבין את הצמיחה המעריכית בתחום. פרי ראה כבר לפני חצי עשור את הצמיחה של גיימרים מובילי דעה בפלטפורמת טוויץ' והקים את סטרים אלמנטס כדי לאפשר להם לגייס חסויות ולקבל תשלום מקהל המעריצים שלהם.
ניר, אותו הכיר פרי מאתר משחקי המחשב Vgames שהפעילו לפני יותר מעשור, ראה כיצד הרשתות החברתיות ופלטפורמות הוידאו והשידור החי מאבדות מהעוצמה שלהן לטובת יוצרי התוכן העצמאיים - הפעילים במספר פלטפורמות במקביל ומצמצמים את הבידול ביניהן. ניר הבין כי קהילה הולכת וגדלה של גיימרים-שדרנים זקוקה לפתרון אחד שיאפשר להם להפיץ תוכן בבת אחת על כל הפלטפורמות, לשמור על קשר עם הקהל שלהם ולייצר הכנסה מהתהילה שלהם.
אליהם הצטרף כמייסד משותף מי ששימש קודם לכן כסמנכ"ל הטכנולגיות של פפר, ראם שרמן - שגם שיתף פעולה עם ניר בהקמת רשת הפודקסטים הישראלית המצליחה גיקונומי, וגם גיל הירש, מנכ"ל פייס.קום שנמכרה לפייסבוק לפני כעשור.
אחד מהדוחות המשמעותיים שהודלפו מתוככי פייסבוק בחודשים האחרונים נגע לכישלון של החברה למשוך אליה יוצרי תוכן צעירים ומובילי דעה. קבוצת מיקוד שערכה החברה גילתה כי משתמשים צעירים תופסים את פייסבוק כפלטפורמה מיושנת שמשמשת בדרך כלל לשיח עם בני משפחה מבוגרים, ופחות לתקשורת בין צעירים, המתרחשת יותר בפלטפורמות אלטרנטיביות כמו סנאפצ'ט או דיסקורד. אחת המסקנות אליה הגיעה פייסבוק היא כי עליה למשוך יוצרי תוכן רציניים ולשלם להם הון לשם כך.
כמו פייסבוק, יותר ויותר חברות מבינות כי הכוח נוטה מהפלטפורמות אל היוצרים. לא לחינם נטפליקס מוכנה לשלם מאות מיליונים ליוצרי תוכן מוערכים וחברות מסחריות מחותמות חוזי ענק עם מובילי דעה באינסטגרם ובטיקטוק.
בסטרים אלמנטס הבינו את הכוח שיש ליוצרים כבר עם היווסדה של החברה לפני חמש שנים: הם קיבלו החלטה אסטרטגית שלא לגבות כסף מיוצרים, לספק שירות חינמי, ולגבות רק על כל דולר שנכנס. החברה גם החליטה שלא להיכנס לעולם הפרסום ולהדביק מודעות וידיאו או תמונה לשידורים של מובילי הדעה.
במקום זאת, בסטרים אלמנטס מתמקדים בגיוס חסויות עבור יוצרים, המשלבים בעצמם מוצרים או לוגואים במהלך השידור החי. עבור אולפני סוני ואולפני המאה העשרים, השדרנים של סטרים אלמנטס צילמו ביקורת חיה של הקדימון או המלצת צפייה; שדרנית אחרת שעוסקת בסאונד, המליצה על אוזניות סנהייזר; גיימר-שדרן אחר התגאה כיצד הוא אוכל חטיפים של מותג נאטר באטר ושותה משקה סבן אפ כדי לשמור על ערנות במהלך משחק וידאו ממושך.
באמצעות הגעה ישירה לעשרות אלפי שדרנים עצמאיים, הצליחה סטרים אלמנטס להכפיל את הכנסותיה - ובהתאם לכך את הכנסות המשפיענים. ההכנסות בשנת הקורונה, השנה שעברה, עמדו על 23 מיליון דולר, ואילו את שנת 2021 היא צפויה לסיים עם קצב הכנסות של 50 מיליון דולר. בהתחשב בעובדה ש-70% מההכנסות מוזרמות אל היוצרים, סטרים אלמנטס תיוותר עם רווח גולמי של 10-15 מיליון דולר עד סוף השנה, כך על פי ההערכה. התהילה, והכסף שאיתה, מביאים יותר צעירים להפוך ליוצרי תוכן ולהצטרף אל הפלטפורמה: מספרם של השדרנים בסטרים אלמנטס גדל מ- 700,000 בשנה שעברה ל-1.2 מיליון כיום, במה שמוגדר כשנת הצמיחה הטובה ביותר של החברה מאז הוקמה.
כדי להמשיך ולמשוך יוצרי תוכן נוספים - ולהתחרות בפלטפורמות מתחרות דוגמת לוג'יטק - בסטרים אלמנטס הרחיבו את אפשרויות מסחור התוכן. הוקמו ליוצרים חנות למכירת מוצרי מרצ'נדייז - כמו חולצות או כוסות - פלטפורמת תשלומים להעברת תרומות מהקהל וגם ממשק VOD, מה שיאפשר למובילי דעה להמשיך ולהרוויח כסף גם כשהם לא משדרים בלייב.