{25} {26} {29} {30} {27} {28}
מייסדים: נועם טויסטר, דיויד יצחקי, עומר טשכמר וג'ונתן בן סעיד
משקיעים: אלף, אנטרי קפיטל, רד דוט קפיטל פרטנרס
שנת הקמה: 2017 עובדים: 380 גיוסי הון: 81 מיליון דולר
באתר האינטרנט של הסטארט-אפ בוקאווי (Bookaway), בפרק בו החברה מספרת אודותיה, מופיעה תמונה של נועם טויסטר ואשתו שולי מחובקים. התמונה לקוחה מירח הדבש של בני הזוג בפיליפינים ב-2016, ירח דבש שהוביל את טויסטר להקמת בוקאווי, שמוכרת כרטיסים לאוטובוסים בינעירוניים, לרכבות ולמעבורות ברחבי העולם אונליין.
הכול התחיל כשטויסטר גילה כי הדרך היחידה עבורו לרכוש מראש כרטיס לאוטובוס ממנילה לטרסות האורז של בנאווי, הנמצאות כ-400 ק"מ צפונה, היא להגיע פיזית לתחנה. בפקקים של בירת הפיליפינים זה דרש נסיעה של שעה הלוך ושעה חזור במונית מהמלון. אחרים היו מקללים את הסרבול, טויסטר הפך את אי-הנוחות לחברה.
זמן קצר קודם לכן סגר טויסטר את סטארט-אפ הפרסום שלו אחרי ארבע שנים, וכשחזר מהפיליפינים, הוא חיפש ללא הצלחה עבודה כמנהל מוצר שכיר. בין ראיון כושל אחד לשני, יצר טויסטר קשר עם סוכן נסיעות בפיליפינים, ביקש ממנו לרכוש עבורו כרטיסי אוטובוס בקו מנילה-בנאווי ומכר אותם דרך אתר שבנה בוויקס.
כשהבין שהעסק עובד, טויסטר הקים עוד ועוד אתרים כאלה לקווי תחבורה שונים. אחרי שהגיע לעשרה, הוא נטש את חיפוש העבודה, צירף שלושה שותפים - דיויד יצחקי, עומר טשכמר וג'ונתן בן סעיד (שאינו פעיל כבר בחברה) - והפך את המיזם הפיראטי לסטארט-אפ.
בוקאווי תמכור השנה 6 מיליון כרטיסים אונליין לתיירים המטיילים בעיקר בדרום-מזרח אסיה, דרום אמריקה ובמזרח אירופה. העולם אומנם עובר דיגיטציה מואצת, אבל באזורים האלה פועלות עדיין חברות תחבורה שמתנהלות עם מערכות מחשב מיושנות או באופן ידני לחלוטין. בוקאווי עובדת עם כ-7,000 חברות תחבורה שונות, וליבת הטכנולוגיה שלה היא היכולת להתחבר לאותם ספקים, כדי למכור את מלאי הכרטיסים אונליין.
בחלק מהמקרים בוקאווי היא שמספקת לחברות התחבורה תוכנה שפיתחה בשם SeatOS לניהול מכירת הכרטיסים. התוכנה פותחה עבור מפעילי תחבורה באסיה, כאשר לפני שנה רכשה בוקאווי חברת ארגנטינית בשם סיסורג (Sisorg), שמספקת כלי דומה באמריקה הלטינית. אבל גם כאשר יש למפעילים מערכות משלהם, צוות הפיתוח של בוקאווי חייב לעמול על תפירת ממשק התחברות ייחודי מולם.
"בניגוד לשוק המלונות, בו כל השחקנים מדברים היום בשפה זהה, בתחום התחבורה כל חברה עובדת בסטנדרט שונה", מסביר טויסטר. "המשמעות היא שאנחנו חייבים לתרגם את הטכנולוגיה שלהן למשהו סטנדרטי כדי לעבוד איתו. כשאין לחברה מערכת בכלל, אנחנו מספקים לה תוכנה שמאפשרת למכור כרטיסים דרכנו ודרך אתרים אחרים. התוכנה עוזרת לחברות גם להתנהל ביעילות מבחינת צריכת דלק וניהול נהגים".
בוקאווי היא כיום קבוצה שמרכזת ארבעה מותגים צרכניים בתחום מכירת כרטיסי התחבורה, כאשר טויסטר מכהן כמנכ"ל הקבוצה. בנוסף למותג המקורי (בוקאווי), כוללת הקבוצה את 12 GO, אתר סינגפורי שמכסה את דרום-מזרח אסיה; את Getbybus, אתר קרואטי שמכסה את אזור הבלקן ואת מערב אירופה; ואת Plataforma 10, אתר בספרדית שמוכר לדרום אמריקאים כרטיסי תחבורה לאזור.
רכישת האתרים בוצעה דווקא בתקופה הקשה ביותר עבור בוקאווי, בימי הקורונה. בתחילת המגפה המכירות של בוקאווי צנחו ב-99%, והחברה נאלצה לפטר 40% מהעובדים. אבל אחרי שההלם הראשוני חלף, בבוקאווי החליטה שכדאי לגייס מימון נוסף, לנצל את התקופה ולרכוש בזול מתחרים שנקלעו לקשיים.
"זה היה אומנם לפני שיצאו החיסונים, אבל כבר היה ברור לנו שהקורונה תסתיים תוך שנה או שנתיים, אנשים יחזרו לנסוע והשוק יזוז קדימה", אומר טויסטר. "הבנו גם שיש בשוק הזה, שהוא מאוד מבוזר עם שחקנים מקומיים שפועלים באזורים שונים, מקום לחברה גדולה שתחבר את כל המלאי. הקורונה יצרה לכן הזדמנות, ולמזלנו היו לנו משקיעים עם ראייה ארוכת-טווח ואומץ, שתמכו בנו במהלך".
כיום מעסיקה קבוצת בוקאווי כ-380 עובדים ברחבי העולם ורושמת 10 מיליון מבקרים באתריה השונים בחודש. הכנסות החברה עומדות על עשרות מיליוני דולרים בשנה, עם 50% צמיחה במכירות ב-2022, בהשוואה ל-2019, לפני הקורונה. לדברי טויסטר, אף שהחברה לא רווחית, היא גם לא שורפת יותר מידי מזומנים.
ההכנסות של בוקאווי מגיעות מהנחה שהיא מקבלת מחברת התחבורה על הכרטיס, אותו היא תמכור במחיר המקורי אונליין. כאשר היא לא מצליחה לקבל הנחה כזו, גובה בוקאווי עמלה קטנה מהרוכש. "השאיפה שלנו היא שבכל מקרה המחיר באתר לא יהיה גבוה ביותר מ-5% ממחיר הרכישה בתחנה, ובהרבה מקרים המחיר זהה", מסביר טויסטר. "אנחנו כמובן צריכים לייצר לעצמנו מרווח מסוים, וכאשר אתה עובד מול חברת תחבורה לאומית גדולה למשל, תקבל לרוב הנחה קטנה מאוד של 2%-1%, אז צריך טיפה לאזן את זה. אבל אם יהיה הפרש משמעותי במחירים, לא נצליח למכור".
בוקאווי איננה השחקנית היחידה בתחום. מתחרה גדולה אחת בשוק התחבורה היא Omio הפועלת מברלין, גרמניה. Omio גייסה עד היום כ-400 מיליון דולר וממוקדת בעיקר באירופה ובצפון אמריקה. שחקנית גדולה נוספת שממוקדת באירופה היא Trainline, שנסחרת בלונדון לפי שווי 1.5 מיליארד ליש"ט. חברת Busbad הקנדית, שגייסה 43 מיליון דולר, פעילה בעיקר בצפון ודרום אמריקה ובאירופה.
"אנחנו היום השחקן השני או השלישי בשוק, ואני מאמין שתוך שנה וחצי נהיה השחקן הגדול בשוק, לפני Omio ו-Trainline", מצהיר טויסטר. "הייחוד שלנו הוא שאנחנו עובדים בשווקים שקשה להגיע בהם למלאי הכרטיסים. אנחנו גם יותר מכווני צרכן ורוצים להפוך את רכישת הכרטיס לחוויה. חוץ מזה שבוקאווי היא חברה מאוד אינטנסיבית שזזה מהר".