ליהיא סגל (המנכ"לית), מריוס נכט ויובל אופק
מריוס נכט, תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון, קרן seventure ובית החולים מאיו קליניק
לפני קצת פחות משנה פרצה לתודעה הציבורית דייטו (DayTwo), חברה שמספקת המלצות תזונה מותאמות אישית, על בסיס מחקר של חיידקי מעי. את המחקר ערכו ד"ר ערן אלינב ופרופ' ערן סגל במכון ויצמן. DayTwo הייתה החברה הראשונה מתחום מדעי החיים שבה השקיע יו"ר צ'ק פוינט מריוס נכט, והיא היוותה את יריית הפתיחה לקרן שהקים נכט בתחום מדעי החיים.
דייטו בחרה להשיק את המוצר שלה בישראל ורק בהמשך בארה"ב - צעד לא שגרתי. החברה הבטיחה המלצות תזונה בריאות יותר לכלל האוכלוסייה, אך המיקוד הראשוני הוא מניעת הופעת סוכרת אצל קדם-סוכרתיים ושיפור במצבם של סוכרתיים. זה מה שקרה לנכט, שגילה שהוא מועד לסוכרת. נכט סיפר כי אחרי שנחשף לטכנולוגיה הוא הצליח למנוע את ההתדרדרות בזמן וזו הייתה המוטיבציה שלו להקים את החברה.
"ההשקה שלנו הייתה מצוינת, אבל שום דבר לא הכין אותנו ללקוחות", אומרת בכנות ליהיא סגל, מנכ"ל החברה. "כשאתה מפתח מוצר ויוצא לעולם, נגמר השלב שבו מנחשים, עם קצת עזרה ממומחים בתחום ובשיווק, מה הצרכנים יאהבו. בהשקה מגלים מה אנשים באמת אוהבים ומה הם לא אוהבים".
סגל מודה כי המוצר הראשון היה: "לא מספיק. הגרסה הראשונה הייתה מורכבת מדי לשימוש. למשל, הציונים שהענקנו לא מזון לא היו מספיק חד משמעיים. היו אנשים שאמרנו להם למשל שגלידה מקבלת ציון A, כלומר לא גורמת לעלייה בסוכר. אבל אם אותו אדם יאכל ליטר גלידה הציון יהיה B. אנשים לא ידעו בדיוק מה לעשות. האתגר שלנו היה לתרגם מדע מוכח ומבוסס היטב, אבל מורכב, לשירות שאנשים יכולים באמת לשלב בפשטות בחיי היום יום שלהם, ולהשתמש בו לשינוי התנהגות – וזה לא טריוויאלי. מאז התקדמנו המון, אבל אנחנו לא יכולים לומר שהסוגיה הזו פתורה ב-100%".
"יש לנו עדיין שני אתגרים", מסבירה סגל, "הראשון הוא לא לאבד את האמינות כשאנחנו אומרים למישהו שגלידה היא מוצר A עבורו, כי הרי 'גלידה זה לא בריא'. האתגר השני הוא שאם מישהו השתכנע, איך נמנע ממנו לאכול גלידה כל היום? אתגר נוסף הוא להסביר לאנשים מה המשמעות של למידת מכונה. כלומר, אם בעקבות השימוש שלך במוצר לאורך זמן, הציון שקיבלת עבור מזון מסוים השתנה כי המכונה למדה אותך טוב יותר, אז מה זה אומר? שקודם זה לא היה נכון? אנשים משום מה מסוגלים לראות את גוגל משתפר מבחינת התוצאות שהוא מציע להם, אבל לא מכירים בלמידה כזו לגבי הגוף שלהם.
"אנחנו מתמודדים עם כל האתגרים הללו על ידי מפגש מאוד צמוד עם הלקוחות. יש לפנינו הרבה עבודה הקשורה לשאלה איך אנחנו מפגישים את המדע עם מדעי ההתנהגות. אחד הדברים שלמדנו היה לא להגיד לאנשים שמזונות מסוימים אסורים להם, אלא עם איזה חלבון אפשר לשלב פחמימה מסוימת כדי שזה יהיה מותר".
בדיעבד השקתם את המוצר מוקדם מדי?
"לא, בכלל לא. אם היינו משיקים מאוחר יותר, עדיין לא היינו יודעים היום מהם האתגרים, ולא היינו מגיעים לפתח כבר היום אפליקציה שהיא יותר פשוטה לשימוש. תמיד חשבתי שחברה צריכה להתפתח עם השוק ולא להיסגר בקבוצות מיקוד. האפליקציה טובה מאוד היום – הלקוחות מדווחים שהם משתמשים, שהם מרזים ושמדדי הסוכרת שלהם משתפרים. זה עובד מצוין בתנאי שאנחנו נותנים תמיכה. אני רוצה שזה יהיה גם סקיילבילי. אגב, הקהל שהכי מעניין אותי, הקדם סוכרתיים והסוכרתיים, הם גם אלה שאצלם זה עובד הכי טוב".
לחברה שיתופי פעולה רבים עם גורמים בתחום הבריאות והתזונה, בהם סטודיו סי. דייטו קיבלה יחסי ציבור נוספים כאשר נבחרת ישראל בכדורסל החלטה להשתמש בטכנולוגיה כדי להתאים תזונה אישית לכל שחקן. "עמרי כספי לא אוכל שום דבר שלא קיבל ציון A, אלה אנשים רציניים. והוא באמת מדווח על אנרגיה מוגברת ותוצאות טובות יותר", אומרת סגל.
השאיפה כרגע היא להראות את התרומה הרפואית של המוצר באופן שיעודד את קופות החולים להציע אותו ללקוחותיהן באופן מסובסד. "הדיאלוג הזה מתחיל", אומרת סגל. "אנחנו מדברים עם הקופות בארץ ועם חברות ביטוח בארצות אחרות".
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות