שמואל גלבהרט: "תב"ע 38 תפורה לערים ולשכונות חזקות"

"תמ"א 38 אינה מתייחסת כלל למוסדות ציבור, כמו מבני חינוך. לא נתנו על כך את הדעת. לכן יש כעת יוזמה שלנו במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לעשות תמ"א 38א, תמ"א 38ב וכו', כדי לטפל בנושא של מבני ציבור"

רעידת אדמה נוספת הורגשה בשבוע שעבר, הפעם בצפון הארץ, ולפי ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידת אדמה - זוהי התרעה לקראת רעשים חזקים יותר שעלולים לקרות. מאידך, תוכניות של חיזוק בתים לפי תמ"א 38 עדיין נמצאות בחיתולים, והקבלנים עדיין מתלוננים שקשה לעמוד בכל הדרישות לחיזוק ושדרוג המבנים.

שמואל גלבהרט, יו"ר הוועדה המקומית בחיפה, שהיה שותף גם בהכנת תמ"א 38 במועצה הארצית, דווקא חושב שאין בעיה כיום ליישם את התמ"א בשכונות ובערים חזקות, כפי שהיא.

גלובס: אינך רואה שום בעיה בתמ"א 38?

גלבהרט: "הבעיה נשארה אותה הבעיה: התב"ע תפורה לצרכים וליכולות של ערים ושכונות חזקות. יש בחיפה שכונות כאלה, אבל בערים כמו בית שאן, או בשכונות חלשות, כולל בחיפה, עם בניינים שיושבים על מעין 'עמודי גפרורים' - שם תמ"א 38 לא מועילה. ערכי הקרקע שם נמוכים והיא לא ניתנת ליישום. במקרים של הפריפריה והשכונות החלשות, הממשלה פשוט צריכה לתת את הסיוע בכסף - בצורת מענקים, הטבות לטווח הארוך, או שילוב. אין טעם במקרים אלה לנסות לשפר את המנגנון של התמ"א, כי הוא לא ייושם שם. בשכונות ובערים החלשות יתכן שהפתרון הוא פשוט חיזוק המבנים בלבד, ללא תוספת בנייה.

"עניין נוסף הוא שהתמ"א הזו לא מתייחסת כלל למוסדות ציבור, כמו מבני חינוך. לא נתנו על כך את הדעת. לכן יש כעת יוזמה שלנו במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לעשות תמ"א 38א, תמ"א 38ב וכו', כדי לטפל בנושא של מבני ציבור. אנחנו נבקש ליזום גם קביעת קריטריונים לשכונות חדשות. נוסף לכך, צריך למצוא פתרון למבנים ומתקנים תעשייתיים - עניין זה דורש גישה אחרת לגמרי, לא תמ"א 38".

- מה עיכב את היישום עד כה?

"מה שעיכב את הטיפול בנושא רעידות אדמה ויישום התמ"א זמן רב היה העובדה שבדצמבר 2006 סיים את תפקידו יו"ר ועדת ההיגוי הבינמשרדית להיערכות משרדי הממשלה לרעידת אדמה, ד"ר אפרים לאור. מאז לקח שנה שלמה עד שמינו את מחליפו, ד"ר אבי שפירא. ד"ר שפירא נכנס לתפקיד רק בינואר 2008, ובמשך שנה הנושא לא טופל כלל".

- האם התמ"א מיושמת בחיפה, ועד כמה?

"מבחינתנו תמ"א 38 משלבת אינטרסים. מה שהולך לפיה מתאים לשלושה דברים: חיזוק מפני רעידות אדמה (חלק מחיפה והקריות נמצאים באזור בעל סיכון גבוה לרעידת אדמה), אפשרות להוסיף ממ"דים, וזה לקח חשוב אחרי המלחמה בצפון, וגם אפשרות להוסיף חדר. יש בחיפה הרבה בקשות לתוכניות לפי התמ"א. זה די להיט, אבל כאמור, זה רק בשכונות החזקות".

- בראשון לציון הכינה העירייה תב"ע מקומית לחיזוק מפני רעידות אדמה ועיבוי-בינוי, בטענה שתמ"א 38 לא נותנת מענה כלכלי ליזמים. האם אתה חושב שמהלך כזה דרוש לעיריות כדי לקדם חיזוקים?

"לא. התמ"א היא כלי עבודה בסדר. אין צורך בתב"ע מקומית שתגדיל את הזכויות מעבר למה שנותנת תמ"א 38, כי אין הצדקה מקצועית לכך מבחינת חיזוק המבנה. שנית, כשקבעו בתמ"א כמה זכויות בנייה יינתנו, התחשבנו בסביבה - בצפיפות שזה יגרום, בחניה וכו'. אין צורך שנהרוס את ערינו בשביל לתמרץ חיזוקים מפני רעידות אדמה. זה לא נראה לי. גם ככה, כשאנו מקבלים בקשה לפי תמ"א 38, זה סוגר מרווחים בין בתים, מצופף וכד'. אין ברירה ואנו מאשרים זאת, אך לא צריך להכין תב"ע מקומית שתוסיף על כך".

- עד כמה העירייה מעודדת חיזוק לפי התמ"א, ועד כמה רק מקבלת יוזמות מהתושבים?

"עיריית חיפה יצאה בהצהרות למסלול ירוק (מהיר) להוספת ממ"דים ולהגדלת ממ"דים קיימים. אבל לדעתי, יש מסלול קיים שצריך למלאו, והמהירות תלויה לא בעירייה, אלא בתושבים ובאדריכלים שלהם. תוכנית טובה תתקדם מהר. תוכנית גרועה תצטרך לעבור שינויים".