חוק ההסדרים יאושר הערב בקריאה שניה ושלישית

מורדי העבודה יצביעו נגד ■ מחר יאושר תקציב המדינה לשנים 2009-2010

אחרי פיליבסטר לילי של חברי האופוזיציה, החלו הבוקר ההצבעות במליאת הכנסת על חוק ההסדרים. אישור החוק בקראה שניה ושלישית צפוי עד הערב ומחר בבוקר יחלו ההצבעות על תקציב המדינה לשנים 2009-2010. הדיון הלילי נועד לאפשר לחברי כנסת להציג את הסתייגויותיהם לחוק אולם החל מהשעה 1:00 בלילה שהו במליאה רק חברי סיעת קדימה. בשעה 3:00 הצטרף אליהם ח"כ אמד טיבי.

קדימה, שהגישה מעל ל-1,000 הסתיגויות לחוק, אף חילקה במליאה ערכות "ביבי המזגזג" לכל חבריה. (קטעי עיתונות על ראש הממשלה).

חוק ההסדרים צפוי לעבור הערב בקריאה שנייה ושלישית ברוב גדול. לפי שעה נרשמה רק מפלה אחת לקואליציה בהצבעות שנבעה מבלבול: חבריה הצביעו בטעות בעד הסתייגות על חוק קופות הגמל שבחוק ההסדרים, בניגוד לעמדתה. הקואליציה נאלצה למשוך את הסעיף, להעבירו מחדש לדיון בוועדת העבודה והרווחה, ואחר מכן להצבעה חוזרת במליאה. בקדימה מיהרו ללגלג על המבוכה שנוצרה בקואליציה ואמרו כי "בעוד שאנחנו אלו שעבדנו כל הלילה בחשיפת אכזריות התקציב ופגיעתו בשכבות החלשות, הקואליציה מתגלה כמבולבלת ועייפה".

ארבעת מורדי סיעת העבודה, איתן כבל, אופיר פינס, יולי תמיר ועמיר פרץ, הבהירו היום כי יצבעו נגד הקואליציה והם יתנגדו בהצבעה על חוק ההסדרים. ח"כ שלי יחימוביץ' הודיעה כי תצביע נגד החוק בכללותו. יחימוביץ אמרה כי היא מתכוונת לתמוך בחלק מסעיפי החוק - בעיקר אלו שמהווים חלק מעסקת החבילה במשק - אך תצביע בסופו של דבר נגדו. לדבריה, "אי אפשר להצביע על חוק ההסדרים בכללותו, שכן מדובר בחוק מפלצתי במימדיו, שהועבר באופן רשלני ותוך מעילה באמון הציבור".

ח"כ יולי תמיר הביעה מחאה על כך שסיעת העבודה תומכת בחוק. "חוק ההסדרים הנוכחי מכיל עשרות נושאים שאינן להם דבר וחצי דבר עם העברת התקציב, במיוחד צורמת העובדה כי דווקא מפלגת העבודה שלחמה תמיד כנגד הרחבת חוק ההסדרים דרשה להוסיף לחוק סדרה של חוקי עבודה, ראויים וטובים לכשעצמם, שאין להם קשר להעברת התקציב", אמרה תמיר, "אלו הם חוקים שהיו אמורים לעבור באורח מסודר בהצעת חוק ממשלתית ודרך ועדות הכנסת בצורה ראוייה ודמוקרטית.

"העובדה שמפלגת העבודה נפלה למלכודת הדבש של חוק ההסדרים, תפתח פתח לכך שחוק ההסדרים בעתיד ימשיך ויגדיר את יחסי העבודה במשק, ולא תמיד לטובה. מפלגה עקבית הייתה מנצלת את הקונסנזוס הרחב למען העובדים ופועלת באורח מסודר שאינו מאיים על כוחה של הכנסת לעסוק בחקיקה מוסדרת בנושאים חשובים אלו", הוסיפה תמיר.