*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס
תוכנית עסקית היא כלי עבודה משמעותי, שנועד להציג הן את הרעיון העסקי באופן מורחב והן את הנתונים הכספיים המלמדים על כדאיות העסק, עוד טרם הוקם. העסק הקטן, ככל עסק אחר, זקוק לתוכנית עסקית. מטרתה לעזור לכל בעל רעיון עסקי להגדיר ולהמחיש את הדרך הנכונה להוצאת הרעיון אל הפועל. היא תכלול את ריכוז ההחלטות הנדרשות לפתיחת העסק או לפיתוח שלו, צפי הכנסות ורווח וגודל ההשקעות שעלינו לגייס. בנוסף היא יכולה לשמש להצגה לגורמי חוץ לצורך גיוס כספים או גיוס שיתופי פעולה.
התוכנית העסקית מתארת את הכוונות שלכם כבעלי עסק, את הנתונים הכספיים הידועים לכם נכון לרגע זה והתחזיות להפעלה. לצורך בנייתה נתבסס על איסוף מידע ונתוני עבר (אם קיימים), על ידע קיים בענף ועל תחזיות עתידיות. היא מהווה תוכנית לניהול, לאסטרטגיה ואופן התפעול של העסק תוך הצגת יתרונו בשוק. בעזרתה נוכל ללמוד על כדאיות הקמת העסק וההשקעות הנדרשות לו.
עבור מי נועדה התוכנית? ראשית התוכנית היא עבורכם, כבעלי העסק. המסמך מרכז את כלל ההחלטות, התכנון והחישובים והצגת הייחוד של המוצר או השירות, תוך בחינת היכולת הכלכלית של העסק.
מרבית הדוגמאות לתוכניות מתייחסות לעסקים גדולים. במאמר זה אתמקד במיני תוכנית עסקית, המיועדת לעסקים הקטנים. היא תיתן לכם תמונה על העסק העתידי כולל חישובי רווח, השקעות נדרשות, מיקוד וייחוד המוצר או השרות של העסק, תוך הבנת הענף בו פועלים. מסמך זה ישמש אבן דרך לכל אחד בעסק, ועם שינויים קלים תוכלו גם להציגה לכל גורם חוץ לצורך גיוס כספים וקידום.
הקפידו לא לדלג על אף שלב בתוכנית. חשוב מאוד לתת מענה לכלל השאלות והדילמות העולות במהלך הכנת התוכנית. שאלה שאין עליה מענה בזמן הכנת התוכנית העסקית, תישאר כזו גם כאשר תפתחו את העסק, ותצטרכו להתמודד עימה בהמשך. במקביל יש לזכור כי תוכנית עסקית בשלב מוקדם נשענת על צפי, על נקודות מוצא ועל הנחות יסוד. לכן יש להישאר זהירים מעשיים, ולחזור אליה לאחר צבירת ניסיון, לעדכנה ולפעול על פיה.
מתי מכינים תכנית עסקית?
תוכנית עסקית מכינים בדרך כלל טרם פתיחת העסק, או לצורך בחינת גידול שלו, שינוי ובחינת רעיון עסקי חדש. מומלץ לאחר תקופה בה כבר העסק פתוח, לבחון מחדש את תכנון העתיד בעזרת כלי זה.
אז איך מתחילים?
המבנה למיני-תוכנית עסקית המוצג כאן, מיועד לעסק קטן בלבד. חשוב, שהמסמך ייכתב באופן פיזי, ולא ייערך "בעל פה" ולא "בראש".
שלבי העבודה הם:
- גיבוש רעיון עסקי, וחזון.
- איסוף המידע העסקי, חקר שוק, חקר מתחרים ולמידת הענף.
- גיבוש והחלטות אסטרטגיות והצבת יעדים.
- גיבוש תוכנית כספית, נתונים לדוח רווח והפסד, סכום ההשקעות.
- גיבוש וכתיבה של התוכנית העסקית.
מיני תוכנית עסקית תכלול:
- פרטים - שם העסק, שם היזמ/ת; תאריך הכנת התוכנית; וסלוגן או משפט חזון.
- רקע על היזמ/ת: רקע קצר והדגשה של נקודות הקשורות לרעיון העסקי.
- תיאור הרעיון: תיאור הרעיון העסקי; המבנה הארגוני או עם מי אעבוד; אלו מוצרים ושירותים נמכרים; מיקום העסק; תיאור התמחיר.
- ניתוח הענף והלקוחות: תיאור קצר של הענף בו נעסוק; ניתוח הלקוחות לפי פילוח.
- ניתוח המתחרים: ניתוח ותיאור כללי של המתחרים; הצגת מתחרים ישירים ספציפיים (כולל שם, יתרונות, חסרונות ומחיר).
- ניתוח מודל SWOT (ראשי תיבות שלStrengths, Weaknesses, Opportunities,Threats) - חוזקות - של העסק שלי לעומת המתחרים; חולשות - של העסק שלי לעומת המתחרים; הזדמנויות - באזור, בתקופה, אליהן אנו יכולים להתחבר; איומים - קיימים ( שאינם תלויים בנו).
- מהי אסטרטגיית השיווק עימה אפנה לשוק תוך התייחסות לדברים הבאים: המוצר/ השרות - מהו יחודו; המחיר - ביחס למתחרים; קידום המכירות - הצגת תוכנית השיווק וקידום המכירות - האריזה; מקום - מתן השרות.
- טבלת מקורות ושימושים
א. שימושים הם פירוט ההשקעות הנדרשות להקמת העסק - מכונות, מכשירים, חומרי גלם, שכירות לחודשים הראשונים וכדומה.
ב. מקורות: נציג את מקור הכסף. האם הוא מגיע מהון עצמי מכספים שלנו (חיסכון, משפחה וכדומה) או הון זר ( הלוואה מבנק, הלוואה מקרנות וכדומה).
9. תחזית דוח רווח והפסד: נציג צפי לתקופה של חודש ולשנה. הסכומים ללא מע"מ במספרים ובאחוזים. את הנתונים נציג החל מתחזית חצי שנה עד שנה שהעסק מתחיל לפעול ושלוש-חמש שנים קדימה. הדוח יכלול:
מכירות/עסקאות צפויות: בהגדרת מטרה עלינו לוודא כי הנתון הינו: הגיוני, מכומת, תחום בזמן, ממוקד וכתוב.
עלות המכר/קניות/ חומרי גלם: קניות ישירות - עלות אשר ניתן לייחסה באופן ישיר למוצר שנמכר או מיוצר, ואשר משתנה ביחס ישיר למכירות, או לכמות המיוצרת.
רווח גולמי: סך ההכנסות פחות עלות המכר/הקניות/חומרי הגלם - קרי הקניות הישירות.
הוצאות הנהלה וכלליות: הוצאות קבועות מפורטות של העסק - הוצאות החוזרות על עצמן בדרך כלל מידי חודש ואינן קשורות לכמות הנמכרת או המיוצרת. (כמו שכ"ד, ארנונה ,אינטרנט וכדומה).
הוצאות מימון: עלויות דמי ניהול חשבון, עמלות, ריבית הלוואות וכדומה.
רווח: התוצאה העסקית (הכנסות פחות קניות פחות הוצאות קבועות פחות הוצאות מימון).
- תזרים מזומנים: הצגת צפי ההכנסות וההוצאות כולל החזרי ההלוואות על פני שנה קדימה. אם אפשר לתקופה ארוכה יותר - עדיף. בתזרים נציג את הפעילות כפי שצפויה להופיע בבנק (כולל מע"מ, כולל החזרי הלוואות, כולל משיכות וכדומה).
- נקודת איזון: הצגת החישוב כמה מוצרים /לקוחות או מחזור חודשי נדרשים בכדי להיות מאוזנים, הנקודה שממנה מתחילים להרוויח.
- אופק עסקי: מהו הכיוון העתידי של העסק? לאן שואפים להגיע?
- תוכנית עבודה: דגשים לתקופה הקרובה, משימות לביצוע בתקופה הקרובה.
- נספחים: כל מסמך שברצוננו לצרף לתוכנית המאיר את התמונה הכללית - דוגמאות, צילומים, שרטוטים, המחשה של הרעיון העסקי.
והעיקר - שיהיה בהצלחה!
*** הכותבת היא יועצת מס בעלת MBA מינהל עסקים