חברת שיתוף הנסיעות אובר פירסמה אמש את התשקיף הפומבי שלה לקראת ההנפקה של חד הקרן עם השווי הגבוה בעולם. לפי דיווחים רבים, החברה מכוונת לשווי של 120 מיליארד דולר, אך ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם השבוע כי השווי עשוי לעמוד על 100 מיליארד דולר. בשוק הפרטי שוויה עומד על 72 מיליארד דולר. ההנפקה צפויה להתבצע בשבועות הקרובים, וזאת לאחר שמניית ליפט, המתחרה של אובר, החלה להיסחר לפני כשבועיים.
החברה הציגה ב-2018 הכנסות של 11.2 מיליארד דולר, זינוק של 42% בתוך שנה ו-200% בתוך שנתיים. פעילות שיתוף הנסיעות הניבה הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, גידול של 33% בתוך שנה, ו-160% בשנתיים. ההכנסות מ-Uber Eats (משלוחי אוכל) הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליון דולר ב-2017 ו-100 מיליון דולר בלבד ב-2016. נקודת חולשה בתוצאות אובר נמצאת בהכנסות הרבעון הרביעי, שבו לא הצליחה אובר לצמוח בהשוואה לרבעון השלישי (הכנסות של 2.9 מיליארד דולר). לשם השוואה, ברבעון הרביעי של 2017 צמחה אובר ב-13.5% בהשוואה לרבעון שלפניו.
במהלך השנים גייסה אובר קרוב ל-20 מיליארד דולר, חלקם בחוב. החברה לא רווחית וההפסד התפעולי שלה עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת 4 מיליארד דולר ברבעון המקביל. לאן הולך הכסף? הוצאות השיווק והמכירות של החברה הסתכמו ב-3.1 מיליארד דולר ב-2018, 28% מההכנסות. עם זאת, מערך השיווק והמכירות הופך להיות יעיל יותר, לאחר שב-2017 היוו הוצאות אלו 32% מההכנסות, וב-2016 - 41%.
טרוויס קלניק, מייסד אובר ולשעבר מנכ"ל החברה, מחזיק לפי התשקיף ב-8.6% מהחברה. טראוויס עזב את החברה בעקבות עדויות על התנהלות לא נאותה בחברה. מלבד טראוויס, לבנצ'מרק קפיטל יש מניות בשיעור של 11% מהחברה; ולסופטבנק יש 16%. משקיעה מעניינת נוספת היא אלפבית, החברה האם של גוגל, שמחזיקה ב-5.3% מהחברה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.