הטלטלה בארה"ב שהחלה עם המהומות בעקבות הירצחו של ג'ורג' פלויד מציפה מעל לפני השטח את הגזענות הקשה שהאומה הגדולה בעולם לא נרפאה ממנה. למרות הטענות על ניצול פוליטי של תנועות שמאל קיצוניות, על אופורטוניזם של מנהיגים אזוריים את משבר הקורונה והזעם על היות המחאה אלימה - קשה להתנתק ולהתעלם מתביעתם המובנת של מיליוני אזרחים לשוויון, הוגנות ונראות. בעוד מהלכי התנגדות קודמים נתקלו בתגובה אדישה או עוינת, באקלים הנוכחי נראה שבשלו התנאים למהפכה אמתית.
אבל לא רק כוחות השיטור, התקשורת והפוליטיקאים נמצאים בעין הסערה. המותגים והמעסיקים הגדולים מוצאים את עצמם בקו הראשון של ההתקפה - שנים של השתקה, התעלמות וחוסר איזון מוטחות בהן כעת על ידי המון זועם ובוזז. חלק מהחברות כבר יצאו בהכרזות והבטחות על שינויים מרחיקי לכת, ואחרות עדיין על הגדר. בשילוב נשיא שנוי במחלוקת, משבר כלכלי ומגפה של פעם במאה שנה, אין לזלזל באתגר שמונח לפתחן.
השבוע, בחרנו במדור "נתח שוק" של "גלובס" לתת הצצה דווקא אליהם, אבל גם למותגים שבחרו בדרך אחרת. בעוד שלפני שנתיים נייקי הייתה כמעט החברה היחידה שהעזה לנקוט עמדה חד משמעית בסוגיית אפליית השחורים ובחרה לייצג את עצמה באמצעות ספורטאי שחור שנוי במחלוקת, הרי שבמחאה הנוכחית היא לגמרי לא לבד. עשרות חברות מסחריות ירדו מהגדר ועל עגלת המחאה קפצו מותגים רבים. ענת ביין-לובוביץ צללה לשוק האמריקאי וכתבה על כך. גם "המשבריסט" שלנו, אסף שמואלי, העמיק בסוגיה - וניסה לברר כיצד תוך 24 שעות הפכו שני אירועי שיימינג ברשת לדלק המרכזי של המחאה הגדולה ביותר בעשרות השנים האחרונות, וכיצד - אם בכלל, ניתן היה למנוע זאת. שמואלי גם נכנס לעובי הקורה של מותגים כמו "תה יורקשייר" שעברו שינוי בעל כורחם, וסבור שכלל לא בטוח שהדבר פעל לרעתם.
גם במשק הישראלי התרגלנו לראות בעיקר יציאה לידי חובה באמצעות "אחריות תאגידית" שחלק ניכר ממנה יח"צני. למרבה הצער, ההתייחסות למיעוטים עדיין נעשית בעיקר כעלה תאנה ולא ממניעים ערכיים עמוקים או אפילו מתפישת מיעוטים ככוח צרכני ראוי. המושג "חברתי" נותר רכיב לעת-מצוא בקמפיינים ומרבית המותגים הישראליים לא השכילו לייצר סימפטיה אותנטית בקרב קהלים שמרגישים זרים בחברה הישראלית. מעבר לשכבה עדינה של פוליטיקת זהויות מיושנת, הם רחוקים מלהוביל את השיח. נהפוך הוא - הם נגררים אליו זועקים ומיתממים. בתקופה הקרובה הם אלה שיצטרכו להוכיח את כנות כוונותיהם, והציבור הוא זה שיבחר אם לאפשר להם להמשיך באותה הדרך או להעניש אותם על הדרך שבה בחרו.
35 מנכ"לים בארה"ב התייחסו למחאת השחורים • הוול סטריט ג'ורנל ניתח את הטקסטים שלהם וחזר עם מסקנות • פרויקט מיוחד • וול סטריט ג'ורנל • לחצו כאן לכתבה המלאה
הסרטון שבו נראה שוטר חונק למוות את ג'ורג פלויד מטלטל את אמריקה ומשפיע גם על התאגידים • איזה מותג ניסה להמציא את עצמו מחדש כדי להימנע מביקורת על גזענות, מה קרה למנכ"ל שתקף את המוחים ואיך טראמפ מקווה להרוויח מהפגנות Black Lives Matter • פרויקט מיוחד • אסף שמואלי • לחצו כאן לכתבה המלאה
פרשת ג'ורג' פלויד גרמה למותגים אמריקאים לנקוט עמדה • לגו הפסיקה לפרסם ערכות של שוטרים ו-IBM הודיעה שלא תמכור תוכנות שהאלגוריתם שלהן מוטה נגד שחורים • האם זה שינוי קוסמטי או במהפך אמיתי? המומחים הישראלים מנתחים את הסוגיה ומתייחסים גם אלינו • פרויקט מיוחד • ענת ביין-לובוביץ' • לחצו כאן לכתבה המלאה
החלונות של מאות חנויות בארה"ב נופצו במחאה על המוות של ג'ורג' פלויד, אבל לא מדובר רק בנזק פיזי • החברות הוותיקות צריכות להגיב גם למשמעות המנטלית של המחאה ולשנות הרגלים ותיקים • פרויקט מיוחד • שני מוזס • לחצו כאן לכתבה המלאה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.