ככל שקרב מועד הסגר, בענף התעופה רב הנסתר על הגלוי. למעט הודעה לקונית מטעמה של שרת התחבורה כי ב-24 השעות הקרובות יתבצעו טיסות "ובהמשך יימסרו עדכונים באשר לפעילות התעופה במהלך הסגר" - עדיין לא ברור מה יעלה בגורל ענף התעופה.
החשש של העוסקים בענף הוא שתתקבל החלטה לפיה תתאפשר רק כניסת נוסעים לישראל. מצב כזה עשוי להרחיק חברות תעופה, בעיקר זרות, מלוח הטיסות, וזאת משיקולים מסחריים ברורים שכוללים גם התמודדות עם הנחתות בהנחיות.
כעת שוקלת ישראייר, החברה הישראלית היחידה שמפעילה טיסות כיום ליעדי המדינות הירוקות, בעיקר יוון -להגיש עתירה לבג"ץ. החברה טוענת כי תקנות האוסרות על יציאות ישראלים מהארץ, בטיסות למדינות ירוקות, מנוגדת לסמכות הממשלה.
"החלטה כזאת, ככל שתאושר ותתקבל, תפגע קשות בחברות התעופה ובתושבי ישראל ובמיוחד במי שכבר קנה כרטיסי טיסה ושירותי קרקע, למדינות ירוקות על פי המתווה שאושר בממשלה אך לפני זמן קצר", כך הודעת החברה.
"קבלת החלטה כזו תהווה חריגה מסמכותה של הממשלה, כפי שעוגנה בסעיף 4 ל'חוק הקורונה החדש' שנחקק בחודש יולי השנה. החוק מסמיך את הממשלה, להתקין תקנות, ובמסגרתן להטיל מגבלות, אם שוכנעה כי הדבר דרוש לשם מניעת הדבקה בנגיף בקרב הציבור, בצמצום התפשטותו, בצמצום היקף התחלואה, או הגנה על אוכלוסיות בסיכון, והכל רק לתקופה ובמידה הדרושות לצורך השגת המטרות האמורות, לאחר שנשקלו חלופות להשגתן, והפגיעה בזכויות ובמשק. איסור יציאת ישראלים בטיסות למדינות ירוקות - אין בו כדי להשיג את המטרות האמורות בחוק, ולפיכך, תקנות שיקבעו איסור כאמור, יהוו חריגה מסמכות".
עוד תטען ישראייר כי בכל הנוגע לאיסור הפעלת הטיסות למדינות ירוקות לא נשקלו זכויות תושבי ישראל וחלופות להשגת המטרות, במיוחד ביחס למי שכבר קנה כרטיסי טיסה ושירותי קרקע, ואף בשל כך התקנות חורגות מסמכות.
"יתרה מזאת, סעיף 12(8) לחוק הקורונה החדש, איננו מסמיך את הממשלה לאסור כליל טיסות לחול, אלא מסמיך אותה אך להטיל מגבלות על הפעלת כלי טייס, וטיסות מסוג זה. הממשלה מוסמכת להטיל מגבלות על הפעלת כלי טיס, בהתאם לתו הכחול, כגון חובת עטיית מסכות, ביצוע חיטוי במטוסים וחובת ביצוע בדיקות קורונה לטסים לחול לחלק מהמדינות הירוקות וכיוצא באלו. איסור מוחלט של טיסות למדינות ירוקות אינו עולה בקנה אחד עם החוק המסמיך".
לטענת ישראייר, נסיעה מהבית במכונית לשדה התעופה, ביצוע מקדים של בדיקת קורונה, קבלת תוצאה שלילית להימצאות הנגיף, הגעה לשדה התעופה בן גוריון המנוטר, המפוקח והמצולם, והטיסה למדינה ירוקה, די בהן כדי להתמודד עם התפשטות המגפה כראוי.
"מגבלות אלו מהוות חלופות, המאזנות כנדרש בין הצורך למנוע את התפשטות המגפה לבין זכויות תושבי ישראל, במיוחד מחזיקי הכרטיסים שרכשו ושלמו על הטיסות והשירותים בחו"ל. אנו משוכנעים כי רגישותה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לצרכי הנוסעים, להפסד הכספי שייגרם להם כתוצאה מביטולי הטיסות והחופשות, והדאגה לחברות התעופה הישראליות, יביאו לשינוי המיוחל בהחלטות שעומדות להתקבל בשעות קשות אלו לתעשיית התעופה".
מוקדם יותר הערב שיגרו עובדי אבטחת הטיסות המוצבים בנמלי התעופה בעולם מהם ממריאות חברות התעופה הישראליות פנייה לרגב בבקשה שתיקח בחשבון את הנזק שייגרם גם להם, אחרי הנזק שהם ספגו בתקופת הסגר.
האם הלחץ הזה יעבוד? כל שנותר הוא להמתין להחלטות. לפי גורמים, הסברה היא שלפחות עד יום חמישי הבא נתב"ג ימשיך לפעול במתכונת הנוכחית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.