הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים צנח ב-2.3%, טבע עלתה ב-3.8%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% ות"א 90 נסוג בכ-0.4% • השליטה בהפניקס תעבור במסגרת עסקת ענק לממשלת אבו דאבי • אחרי נתוני האינפלציה המעודדים בארה"ב, הפדרל ריזרב יעלה הערב את הריבית בפעם השביעית ברציפות

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 ירד בכ-1% ות"א 90 נסוג בכ-0.4%. מדד הבנקים בלט בירידה של 2.3% ואילו מדד הביטוח ירד ב-1.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל.

טבע  עלתה ב-3.8%, דלק רכב  בכ-4%, מישורים ב-5.7% ושטראוס בלטה בעלייה של 3%.

בצד האדום בלטו בירידות גבעות, אקופיה, איי.סי.אל , אודיוקודס, פועלים , לאומי, אלוני חץ  ומגה אור .

16:20

מגמה שלילית בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 נסוג בכ-0.7%. מדד הבנקים צונח ב-2.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.02 מיליארד שקל.

ירידות בולטות רושמות בין השאר הפניקס, לייבפרסון , אודיוקודס, לאומי , ג'י סיטי, שיכון ובינוי , חברה לישראל  ומיטרוניקס.

בצד הירוק בולטות שטראוס , דלתא מותגים , קרסו מוטורס , ורידיס  וטבע.

14:55

המגמה השלילית בבורסה נמשכת לצד שינוי הכיוון בזירת המסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, שם נרשמות עתה ירידות קלות. ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 ב-0.6%. מדד הבנקים בולט בירידה של 1.7%, הגבוהה בקרב המדדים הענפיים. מחזור המסחר מסתכם בכ-735 מיליון שקל.

מניית אריקה בי-קיור  שעלתה בחדות בכל יום השבוע לאחר שדיווחה על פיטורי המנכ"ל, צונחת ביותר מ-18%. על אף הירידה, המניה נמצאת כעת ברמה גבוהה ב-28% בהשוואה לשער הפתיחה שלה ביום א'. ירידות בולטות נוספות רושמות שותפות הגז גבעות עולם , חברת הרחפנים איירובוטיקס  ויצרנית הדלתות רב בריח .

בצד החיובי, חברת הפודטק פליינג ספארק  מזנקת ביותר מ-20%. בבוקר דיווחה כי השלימה גיוס של 9.9 מיליון שקל בהנפקת זכויות. כחצי מהסכום (4.5 מיליון שקל) הוזרם ע"י יריב לרנר שהפך לבעל השליטה. גם כרמית , אורה סמארט, יוניקורן, מישורים ותיקון עולם  מרכזות עניין ומטפסות.

13:30

הירידות בבורסה מתחזקות. ת"א 35 יורד ב-1.1% כאשר בתחתית החברה לישראל  עם ירידה של 3.2%, אלוני חץ , שיכון ובינוי  והפניקס . ת"א 90 מאבד 1.2%, בתחתית המדד לייבפרסון ואודיוקודס ולאחר מכן בולטות בירידות בעיקר חברות נדל"ן - ג'י סיטי , דניה סיבוס , אלקטרה נדלן  ופרשקובסקי .

מדד הבנקים משיל 1.8% ומדדי הנדל"ן והבנייה נסוגים ב-1.7% ו-1.5% בהתאמה. מדד מניב חו"ל נסוג גם הוא ב-1.7%. אף מדד ענפי לא נסחר בעלייה, אך את הירידה הקטנה ביותר רושם מדד הנפט שיורד ב-0.3%. מחזור המסחר מסתכם ב-525 מיליון שקל.

אנויז'ן מדיקל  תתחיל ניסוי קליני לבדיקת יכולת מערכת ה-ENvue שלה לניווט תוך גופי על גבי צילום רנטגן של בית החזה. הניסוי יתבצע בקרב 30 מטופלים בבית החולים St. Vincent שבאינדיאנה ארה"ב, השייך לרשת בתי החולים Ascension Health.

12:25

חוזר למשרד הבריאות? כלל ביטוח   דיווחה כי משה בר סימן טוב הודיע על התפטרותו מתפקיד המשנה למנכ"ל אליו מונה רק במרץ האחרון. בר סימן טוב ימשיך לכהן בתפקיד עד 14 באפריל 2023, כך על פי הדיווח.

אנדימד  התקשרה לראשונה עם מפיץ להפצת מוצריה הביתיים באיחוד האמירויות ומדינות נוספות הקרובות לאיחוד האמירויות. החברה מייצרת מכשור רפואי-אסתטי הפועל על בסיס אנרגיית גלי רדיו, המיועד להצערת עור הפנים והגוף ולמיצוקו, להצרת היקפים, לטיפול בהצטלקויות העור לאחר אקנה ולטיפול בצלוליט, באופן לא פולשני.

11:30

הירידות בבורסה מתחזקות. ת"א 35 יורד ב-0.7% ות"א 90 ב-0.8%. בקרב המדדים הענפיים מדד הבנקים בולט בירידה של 1% ומדד מניב חו"ל נחתך ב-1.3%. מדד רשתות השיווק נסחר ביציבות.

מחזור המסחר מסתכם בכ-215 מיליון שקל, כאשר לאומי  ופועלים  מרכזים את המחזורים הגבוהים והם יורדים ב-1% וב-1.4% בהתאמה.

ירידות בולטות רושמות כאמור הדואליות, ולא רק אלה שכלולות במדד ת"א 35. קומפיוג'ן  צונחת בקרוב ל-5%, לייבפרסון  ואודיוקודס  מאבדות מעל ל-4% כל אחת. בצד החיובי נרשמות עליות ליוניקורן בהמשך לדיווח מהבוקר וגם אקוואריוס מנועים, פלרם, קבוצת דלק ודנאל  מתחזקות.

דורסל  הודיעה שחתמה על הסכם עם מארוול ישראל להארכת תקופת שכירות במבנה המושכר לה ביוקנעם. תוקפו של ההסכם 7 שנים, וגובה השכירות מדי שנה יעמוד על כ-7.2 מיליון שקל - כ-50 מיליון שקל לכל תקופת החוזה החדש, שיחל בספטמבר 2023. מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לדמי השכירות הנוכחיים למ"ר.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 125 ב-0.3%, מדד ת"א 90 משיל 0.2%. מדד הבנקים יציב, מדד הנפט יורד ב-0.3%, מדד הטכנולוגיה בולט בירידה של כ-0.6%.

בתחתית מדד הדגל אופקו שיורדת ב-2.4% ואלקטרה  שמשילה 1.8% ואילו בראש המדד קבוצת דלק  עולה ב-1.4%. גם הדואליות נייס , אלביט מערכות , אורמת  וקנון  מאבדות גובה. מדד הדואליות נחתך ב-0.6%.

במט"ח, בעוד הדולר יציב מול אינדקס המטבעות בעולם - הוא נחלש ב-0.7% ביחס לשקל, ושערו 3.40 שקלים. האירו יציב סביב 3.62 שקלים והליש"ט נחלשת ב-0.3% ל-4.20 שקלים.

09:40

ביו דבש  הודיעה כי דירקטוריון החברה החליט שמשאביה ימוקדו כעת בייצור תעשייתי של מוצר הדבש המתורבת, ובכוונת ההנהלה להקים מפעל בישראל בעל כושר ייצור של כאלף טונות בשנה. בשל כך החברה צפויה לחתוך ב-47% את מצבת כוח האדם שלה. "העלות הנוספת בגין ההתאמות במצבת כוח האדם ותנאי הפרישה למועסקים, לא תהיה בעלות מהותית לחברה", נכתב בדיווח.

השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס  הודיע כי נחתם מזכר הבנות לא מחייב לרכישת מניות ופעילות ארקיע. למשך 45 יום הצדדים לא ינהלו מו"מ אחר או יתקשרו בהסכם שסותר את העסקה או עשוי להקשות על ביצועה. השלמת העסקה כפופה לבדיקת נאותות הדדית וקבלת הסכמות של גופים רגולטוריים כחוק.

09:10

חברת הפודטק פליינג ספארק  דיווחה כי השלימה גיוס של 9.9 מיליון שקל בהנפקת זכויות. כחצי מהסכום (4.5 מיליון שקל) הוזרם ע"י יריב לרנר שהפך לבעל השליטה. שטראוס  הזרימה כ-600 אלף שקל ויו"ר החברה גילי כהן הזרים כ-111 אלף שקל.

שותפות יוניקורן  דיווחה שחברת הפורטפוליו סטריקס רחפנים השלימה את הקמת מפעל הייצור באוהיו, ארה"ב, והחלה לייצר מערכות נחיתה וטעינה ומערכות חכמות לקליטת משלוחים. החברה צופה שכושר הייצור של המפעל יגיע למאות מערכות בשנים הקרובות. בנוסף, צפויה החברה לספק מערכות למערכת הביטחון הישראלית שימומנו מתקציב הסיוע האמריקאי.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח בעליות קלות, על רקע המגמה במסחר על החוזים ובאסיה. המניות הדואליות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים ולא צפויה השפעה מהותית על מדד ת"א 35. אופקו  תבלוט לרעה עם פער שלילי של 2.5% ונייס  עם כ-2%. בצד החיובי טאואר  וטבע  עם ארביטראז' של כ-1%.

הפניקס  צפויה לרכז עניין היום לאור עסקת הענק שדווחה אתמול. השליטה בחברת הביטוח בעלת השווי הגבוה בישראל בדרך לעבור לקונסרציום של קרנות השקעה בבעלות ממשלת אבו דאבי בהובלת קרן ההשקעות ADQ. הקרנות האמריתיות חתמו על מזכר הבנות עם שתי הקרנות האמריקאיות סנטרברידג' וגלטין וצפויות לרכוש 25% מקבוצת הפניקס. העסקה מעניקה להפניקס שווי של 9.2 מיליארד שקל, דומה מאוד לשווי בו היא נסחרת היום - 9.5 מיליארד שקל.

באסיה המגמה חיובית. מדד ניקיי עולה בכ-0.8%, ההנג סנג בהונג קונג מתקדם ב-0.9% ובבורסות שנגחאי ושנזן הסיניות רושמים מדדי הדגל עליות קלות בלבד. גם בטייוואן, דרום קוריאה ואוסטרליה המגמה חיובית.

בוול סטריט החוזים נסחרים בעליות של כ-0.3%. אתמול המסחר ננעל במגמה חיובית, לאחר נתוני האינפלציה הטובים מהצפוי. נאסד"ק אמנם פתח את היום בעלייה של כמעט 4% אך הוא סיים בעלייה של 1%, S&P 500 התקדם בכ-0.7% והדאו ג'ונס ב-0.3%. גם בבורסה המקומית נרשמה נעילה ירוקה אתמול - ת"א 35 עלה ב-1.1%, ת"א 125 הוסיף 1.2% ות"א 90 קפץ ב-1.4%. מחזור המסחר הסתכם ב-2 מיליארד שקל. 

2. שוק החוב

לצד העליות בשוק המניות, ובעוד בשווקים עדיין דרוכים לקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב הערב (ראו בהמשך) תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ירדו בחדות - אם כי הירידות התמתנו במקביל להצטמצמות העליות של המדדים. תשואת האג"ח לעשור צנחה בכ-9 נקודות אמש והבוקר היא יורדת בעוד נקודה ל-3.50%, ותשואת האג"ח לשנתיים נפלה ב-16 נקודות והבוקר נסוגה בעוד 2 נ"ב ל-4.21%.

בישראל, מדדי תל בונד עלו אתמול בכ-0.1%-0.2% כל אחד וכן נרשמו עליות קלות באג"ח הממשלתיות השקליות.

בסקירתו השבועית מתייחס האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, להיפוך עקום תשואות האג"ח בארה"ב, תופעה הנחשבת אינדיקציה מוקדמת למיתון במשק. "בהסתכלות היסטורית, הירידות החדות בשוק המניות מתרחשות לא רק לאחר היפוך עקום התשואות, אלא גם בעת הורדת ריבית, מצב שעדיין רחוק מיישום" כתב ואלד, ובכך משמר את הערכתו החיובית על שוק המניות בנימה סלקטיבית, עם המלצה על מניות מומנטום. ואלד התייחס לתופעה האחרונה של עקום תשואה יורד, מרווח שלילי בין תשואות ארוכות ל-10 שנים לבין תשואות קצרות ל-3 חודשים. "מצבים דומים התרחשו בעבר בשנים 2000, 2006 ו-2019, בטרם זליגת כלכלת ארה"ב למיתון. יחד עם זאת, המיתון המלווה בירידות החדות בשוק המניות הגיע רק לאחר שהפד החל בתהליך הורדת הריבית, מצב שעדיין רחוק מנקודת הזמן הנוכחית".

ואלד ממליץ לגדר את סיכוני היפוך עקום התשואות עם השקעה במניות בעלות מומנטום גבוה, שהציגו תשואה חיובית נאה בתקופות היפוך העקום, בהן מקדונלדס, יונייטד הלת' וחברת השבבים ASML שהציגה היפוך ממגמה שלילית לחיובית. ברמת המלצות ספציפיות, הוא ממליץ על סקטורי האנרגיה, פיננסים, תעשייה ובריאות, ונזהר מסקטורים בעלי מומנטום חלש כגון הטכנולוגיה, שירותי התקשורות (כולל האינטרנט) והנדל"ן.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמת יציבות בשעה זו, לאחר עליות של כ-3% במחירי הנפט אתמול. החוזים על הנפט האמריקאי נסחרים סביב 75.3 דולר לחבית והברנט סביב 80.6 דולר לחבית. הזהב יציב סביב 1,808 דולר לאונקיה לאחר שטיפס אמש בכ-1.5%.

הדולר נסוג בכ-1% מול סל המטבעות אמש. מול השקל הוא יורד בכ-0.9% בשעה זו, ושערו 3.40 שקלים. האירו יציב ברמה של 3.61 שקלים והליש"ט נסוגה ב-0.4% ושערה 4.20 שקלים.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות של כ-3.5% במטבעות הגדולים. הביטקוין עולה לרמה של 17.7 אלף דולר והאת'ריום ברמה של 1,319 דולר.

4. מאקרו

ב-9:00 שעון ישראל יפורסמו נתוני אינפלציה בבריטניה. על פי התחזיות, מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% בנובמבר וקצב האינפלציה השנתי בממלכה ירד מ-11.1% באוקטובר ל-10.9%.

נקודת השיא בגזרת המאקרו השבועי תתרחש הערב ב-21:00 שעון ישראל, אז יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית שלו בתום פגישה בת יומיים של ועדת השוק הפתוח. עיקר התחזיות (80%) בשוק הן לעלייה בשיעור של חצי אחוז לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.75% ושש העלאות בסך הכל.

לקראת סוף השבוע הפוקוס יעבור לישראל. מחר (חמישי) יפורסם מדד המחירים לחודש נובמבר שיגלה מה מצבה של האינפלציה המקומית. כמו כן, מחר הבנק המרכזי של גוש האירו והבנק המרכזי של אנגליה יפרסמו את החלטת הריבית שלהם.

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, התייחס לנתוני האינפלציה שפורסמו אתמול ולהשלכות על החלטת הריבית הערב. "קצב האינפלציה יורד כבר 5 חודשים ברציפות, מאז הגיע ל-9.1% בחודש יוני. למעשה, רק בחודש ינואר הייתה אינפלציה נמוכה יותר. האינפלציה איבדה שליש מרמתה בשיא וזו בהחלט התפתחות מעודדת. עם זאת, מדד הליבה, שיותר רלוונטי לפד, יורד רק חודשיים ולשיאו (6.6%+) הגיע רק בספטמבר. לכך יש להוסיף את העובדה שקצב הירידה בכל זאת איטי ושהאינפלציה בפועל גבוהה משמעותית מיעד האינפלציה (2%). כמו כן, יש לקחת בחשבון כי האינפלציה הממוצעת השנה עדיין גבוהה ב-8.1% מרמתה הממוצעת בשנה שעברה", הוא מפרט.

"סביר כי הבנק הפדרלי יקפיד לומר כי השינוי מעודד, הריבית כבר עלתה הרבה (עמדה על רבע אחוז בלבד עד אפריל) וצריך לתת לה להשפיע, אבל יש לה עוד כברת דרך לעבור. בשקלול כל הנתונים, דומה שהם מבטיחים שהריבית תעלה מחר ב-50 נ"ב לכל היותר, מה שיעמיד אותה על 4.25-4.50 אחוזים.

"אולם, התמונה המורכבת שתיארתי מעלה מעלה סימני שאלה לגבי מה שיאמר פאוול - וזה מה שכנראה ישפיע על השוק במבט קדימה: מה יבחר להדגיש? את מה שכבר הושג או את הדרך שעדיין יש לעבור".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:

1. הישראלית הסולידית שכיכבה במפולת מניות הטכנולוגיה ב-2022 | בדיקת גלובס
2. נתוני האינפלציה שהפתיעו לטובה והתחזיות להחלטת הריבית של הפד | ניתוח
3. מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת? | פרשנות