שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה • האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

סניף שופרסל בתל אביב / צילום: איל יצהר
סניף שופרסל בתל אביב / צילום: איל יצהר

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל, שריכזה עניין רב בחודשים האחרונים על רקע מהלך ההשתלטות של האחים יוסי ושלומי אמיר, סיימה את הרבעון הראשון של 2024 עם שיפור בכל הפרמטרים המרכזיים בדוחות הכספיים שלה, כאשר בשורה התחתונה הרווח הנקי זינק ב-35% ל-89 מיליון שקל. 

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה - 362 מיליון שקל
עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו
אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

מאחר שהאחים אמיר השלימו את מהלך ההשתלטות (רכישת כרבע ממניות הרשת מידי גופים מוסדיים) לקראת סוף הרבעון, המספרים בתקופה המדווחת עדיין אינם משקפים את פועלם. השניים נכנסו למשרדי שופרסל בתחילת חודש אפריל, לאחר שמינו את עצמם למנכ"לים משותפים, ופועלם מאז מתבטא בין היתר בעזיבת השדרה הניהולית הבכירה הקודמת של שופרסל, כולל היו"ר הכל-יכול איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן.

תחת ניהולם של שני האחרונים שופרסל רשמה ברבעון הראשון צמיחה של 1.8% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-3.8 מיליארד שקל - זאת למרות שערב פסח חל השנה עמוק יותר לתוך הרבעון השני, ב-22 באפריל, בניגוד לשנה הקודמת (אז חל ב-5 באפריל). ההנהלה מציינת כי העלייה במכירות נבעה מפתיחת סניפים חדשים וגם מגידול שחל במכירות חנויות הזהות.

עם זאת, בהשוואה לרבעון האחרון של 2023 נרשמה ירידה בהכנסות (אז הן עמדו על 3.9 מיליארד שקל), וזאת בשל התנפלות הציבור על המדפים לאחר פרוץ המלחמה באוקטובר. באותו רבעון זכורות לרבים הנחיות פיקוד העורף שהכניסו את הציבור לבהלה ודחפו לרכישות מוצרי מזון. במקביל נרשמו העלאות מחירים בחלק נרחב מהמוצרים הנמכרים בשופרסל.

המכירות למ"ר בסניפי שופרסל - שהגיעו לשיא בשנת 2020, ימי הקורונה, של 27.9 אלף שקל למ"ר - נשחקו בשנים האחרונות ועמדו על 25.2 אלף שקל אשתקד, וגם ברבעון הראשון. בתחום האונליין צומצמה פעילות ה"'נון-פוד" של שופרסל כחלק מאסטרטגיית התמקדות ברווחים, ושיעור ההכנסות שהניב מסך המכירות ירד ל-18.7% מרמה של 19.3% ברבעון המקביל אשתקד.

שיעור הרווח הגולמי עמד על 27.1%, בדומה לרבעון המקביל, והרווח התפעולי (לאחר הוצאות אחרות) זינק ב-21% והסתכם ב-183 מיליון שקל. זאת בין היתר הודות לשיערוך נכסי נדל"ן. שופרסל הודיעה כי תחלק דיבידנד בסך של 180 מיליון שקל.

מניית שופרסל  הגיבה בחיוב לפרסום הדוחות, ושווי השוק הנוכחי של הרשת עומד על 6.6 מיליארד שקל. מתחילת השנה זינקה המניה ב-50% בעיקר על רקע מהלך ההשתלטות של האחים אמיר על הרשת, שהתנהלה מספר שנים ללא בעל שליטה.

מניית שופרסל היא גם חברת כבוד (משקלה 10%) במדד ת"א רשתות שיווק, שזוכה לעדנה מתחילת השנה ועלה ב-24% - העלייה החדה בין מדדי המניות השונים של הבורסה, כשמדד ת"א 35 עלה ב-6.6% בלבד באותו זמן. 

האחים אמיר מורווחים עשרות מיליונים על הנייר

האחים אמיר, לשעבר בעלי רשת המרכולים פרשמרקט (אותה מכרו לפז לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל לפני כשלוש שנים), השלימו כאמור בפברואר השנה מהלך בזק שבו רכשו כרבע ממניות שופרסל מידי הגופים המוסדיים המחזיקים בה, תמורת 1.5 מיליארד שקל. נכון להיום השניים מורווחים על הנייר כ-150 מיליון שקל על השקעתם. 

מאז נפרדו מהיו"ר אברכהן ומהמנכ"ל וטרמן ומינו את עצמם למנכ"לים משותפים, הכניסו השניים שורה של נציגים מטעמם לדירקטוריון שופרסל, בהם פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל בבית החולים איכילוב, שמונה במהלך שנוי במחלוקת ליו"ר הקבוצה. מינויו עורר את התנגדות משרד הבריאות, מה שהוביל לביטול המהלך כעבור זמן קצר.

עד עתה לא מונה יו"ר במקומו, כך שעל הדוחות הנוכחיים חתומים, מלבד המנכ"לים המשותפים, הדירקטורית איריס שפירא-ילון וסמנכ"לית הכספים איילת צור.

פורמלית האחים יוסי ושלומי אמיר לא חושפים את צעדיהם העתידיים ברשת, אך בשוק מעריכים כי שני האחים שבעי-רצון מהצעדים שננקטו, וכי הם רק בתחילת מהלך ההשבחה של החברה. בשוק אומרים כי "בכל נקודה שהאחים אמיר נוגעים בה, הם מגלים שניתן לחסוך מיליוני שקלים. הם ידעו למה הם באים, אבל עדיין הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג בשופרסל". 

כאמור, גל עזיבות הבכירים כבר התרחש בחודשים אפריל-מאי, כשרק לפני שבוע וחצי התפטר מתפקידו מנכ"ל שופרסל נדל"ן, אורן הוד, שעמד בראש זרוע הנכסים העצומה של הרשת, ששווים מוערך ב-3.7 מיליארד שקל.

לפי ההערכות, בכוונתם של האחים אמיר להמשיך את ההליכים של ההתייעלות במשך השנה הנוכחית.