השליטה בשמיים סידרה לאל על את הרבעון הכי טוב שלה מעולם

חברת התעופה אל על הציגה רווח של יותר מ-80 מיליון דולר ברבעון הראשון וצופה כי הרבעון השני יהיה אף טוב ממנו בזכות הדומיננטיות שלה בהטסת הישראלים • ברבעון הראשון נרשם שיפור של כמעט 20% בהכנסה הממוצעת מהטסת נוסע • המנכ"לית: "המחירים עולים למי שקונים ברגע האחרון"

מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על
מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על

מלחמת "חרבות ברזל" והעובדה שחברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל, סידרה לחברת התעופה אל על  את הרבעון הטוב בתולדותיה. אם בדרך-כלל הרבעון הראשון של השנה נחשב לחלש (עונת החורף), הרי שבזה האחרון עמדו הכנסות החברה על 738 מיליון דולר - זינוק של 47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וטוב אפילו מעונת הקיץ שעברה.

בזכות השליטה דה-פקטו של אל על בשמי ישראל (62% מתנועת הנוסעים בנתב"ג), היא סיימה את הרבעון הראשון של שנת 2024 עם רווח נקי של 80.5 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ובהשוואה לרווח רבעוני של כ-40 מיליון דולר ברבעון הקודם, שהיה גם הוא חריג לטובה בעקבות המלחמה. הרווח העצום מחק כמעט מחצית מהגירעון בהון העצמי של אל על, שעומד כעת על 91 מיליון דולר. 

בדיקת גלובס | המכה החדשה שמנחיתות עלינו חברות התעופה
התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"
על רקע מחירי הטיסות: רשות התחרות פתחה בבדיקת אל על

אל על, שנמצאת בשליטת איש העסקים היהודי-אמריקאי קני רוזנברג (47.4%), רואה גם את המשך השיפור גם ברבעון השני של 2024 ומעריכה שגם הוא יסתיים מצוין, כנראה אף יותר מהרבעון הראשון - מה שעשוי להעביר את אל על להון חיובי, לראשונה מ-2019.

החברה מציינת כי על רקע ההתגברות היחסית של תנועת הנוסעים בנתב"ג עם בוא חג הפסח ולקראת תחילת תקופת הקיץ, היא צופה גידול של כ-4% בהכנסה למושב ק"מ (RASK) ברבעון השני של 2024 ביחס לרבעון הראשון של השנה (בו נרשם שיפור מהותי של כמעט 30% בהשוואה לנתון זה ברבעון המקביל אשתקד). זאת, על אף חזרתן ההדרגתית לפעילות של חברות התעופה הזרות (בחודש אפריל עמד חלקה של אל על על כ-43% מהתנועה נתב"ג). 

כרטיסי הטיסה התייקרו 

לצד התוצאות העסקיות המזהירות נמצאת אל על בתקופה האחרונה תחת בדיקה של רשות התחרות, לאור טענות של לקוחות לגבי העלאת מחירי כרטיסי הטיסה וניצול ציני של המלחמה להשגת רווחים חריגים. דוחות אל על חושפים כי המחירים אכן עלו. ההכנסה הממוצעת לנוסע בשקלול מספר הקילומטרים (RRPK) הייתה 11.3 סנט, עלייה של 19% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. מדובר בזינוק של 49% לעומת המחיר ברבעון הראשון של שנת 2019, טרום מגפת הקורונה.

באל על רואים את הדברים אחרת וטוענים כי השוואה מייצגת יותר היא הפעם דווקא הרבעון האחרון של 2022, של היציאה מהקורונה. מנכ"לית החברה, דינה בן טל גננסיה, מסבירה כי הרבעון ההוא היה בעל מאפיינים דומים לנוכחי מבחינת עודף הביקוש לטיסות על ההיצע, ואילו ברבעון המקביל בשנה שעברה ההיצע היה גדול יותר, מה שהוביל למחירים נמוכים. מול אותו רבעון מדובר על עלייה של 3.6% ב-RRPK.

בן טל גננסיה הוסיפה כי יותר מ-50% ממי שהזמינו כרטיסי טיסה למחלקת תיירים (החבילה הבסיסית בטיסות) שילמו מחיר נמוך יותר מאשר המחיר הממוצע לכרטיס בשנת 2023, ולדבריה זה נבע מכך שהם לא הזמינו את כרטיסי הטיסה שלהן ברגע האחרון אלא חצי שנה ויותר לפני מועד הטיסה. "המחירים עולים למי שקונים ברגע האחרון. מי שרוצה לקנות במחירים נוחים יותר, צריך להזמין מראש, כי הביקוש לטיסות של החברות הישראליות גבוה מההיצע, ולכן הטיסות מתמלאות מהר". 

אל על נסחרת כיום בשווי של 2.1 מיליארד שקל, לאחר שמאז ה-7 באוקטובר השלימה מניית החברה עלייה של 44%. מנקודת השפל של צניחת המניה בתחילת אותה מלחמה, היא השלימה עלייה של יותר מ-110%.

את הזינוק הזה תרגמה החברה כדי לגייס בחודש אפריל 511 מיליון שקל בהנפקת הון - מה שאחרי כמעט עשור קנה לה את כרטיס הכניסה למדדי הבורסה בתל אביב - מדד ת"א 125 ומדד ת"א 90.