המטבע החזק בעולם בדרך לנקודת מפנה, ואיך זה ישפיע על השקל

הדולר מסכם את חודש מאי עם היחלשות מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל • אך בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמגמה תיעצר בקרוב ושהדולר ישוב להתחזק • וכיצד צפוי להגיב המטבע הישראלי?

הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המטבע החזק בעולם מסיים את חודש מאי עם היחלשות מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל: מול סל המטבעות הדולר נחלש בכ-0.9% בחודש האחרון, מול האירו פוחת ב-1.1% ומול השקל נחלש בכ-1.8%. 

הנתון החריג ששבר שיא של 13 שנה: שוק החוב משדר עלייה בסיכון 
כסף סעודי? משפחת שמלצר מימנה כמעט חצי מהשקעת קושנר בעסקיה 
פרשת סלייס: רשות שוק ההון דורשת לקבל בחזרה מאות מיליוני שקלים 

"הירידות האחרונות בדולר עשויות להיעצר בטווח הקצר"

אחת הסיבות המרכזיות לפיחות במטבע האמריקאי היא נתוני הפעילות הכלכלית בארה"ב שאכזבו את התחזיות במהלך החודש האחרון וביניהם מדד המחירים לצרכן, שכר העבודה הממוצע, והמכירות הקמעונאיות. לצד זאת, הראלי בשוקי המניות בתקופה האחרונה מעורר את התיאבון לסיכון בקרב המשקיעים שמרגישים בנוח להתרחק מנכסים סולידיים.

עם זאת, בבנק אוף אמריקה מעריכים שהפיחות בדולר לא צפוי להימשך ומסבירים: "הדולר נחלש במאי, בניגוד למגמה העונתית החיובית בדרך כלל, בהשפעת נתונים כלכליים אמריקאיים חלשים יותר לצד שיפור בסנטימנט בסין". להערכתם, "הירידות האחרונות בדולר עשויות להיעצר בטווח הקצר, שכן הכלכלה האמריקאית נותרה עמידה והפד צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים. התנודתיות הנמוכה בשווקים ותשואות אג"ח יציבות מחלישות את כוחם של סוחרי שורט בדולר".

בבנק מוסיפים כי "התאוששות בסין עשויה לתמוך בצמיחת היבוא משאר העולם, שלרוב מובילה להיחלשות הדולר. עם זאת, ההשפעה של הגירוי בסין על היבוא עשויה להתעכב, ואי הוודאות סביב ההשפעה של הקלת מדיניות הנדל"ן מצביעה על כך שכדאי להמתין בסבלנות בשלב זה".

לסיכום, הם מדגישים כי "הדולר עשוי להיחלש לקראת סוף השנה, יותר קרוב למועד הורדת הריבית על ידי הפד, שצפויה להתקיים על פי תמחור השווקים לקראת חודש דצמבר".

מה לגבי השקל?

כאמור, גם השקל התחזק מול הדולר בכ-2.5% בחודש האחרון וזאת חרף המתיחות הביטחונית ועליית תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל.

מתן שטרית, כלכלן ראשי בקבוצת הפניקס, מסביר בשיחה עם גלובס את הגורמים למגמה: "אי היציבות הביטחונית אכן משתקפת במדדי פרמיית הסיכון השונים, זאת בניגוד לשקל שהתחזק בחודש האחרון. עם זאת, השקל התחזק בהשפעת המגמות העולמיות ולא המקומיות, כאשר הדולר נחלש מול כל סל המטבעות, ובמקביל, מדדי המניות הגלובאליים רשמו עליות חדות יחסית במהלך חודש מאי, דבר שתרם גם כן להתחזקות השקל לאור חשיפת המוסדיים לשווקים הגלובאליים".

במבט קדימה שטרית מסביר כי "לשקל יש רגישות גבוהה מאוד לסיכונים הגיאופוליטיים בימים אלה, ולכן במידה ונראה הסלמה בגזרה הביטוחנית, אנו צפויים לראות את השקל מפוחת. בנוסף, במידה ונראה שינוי כיוון בשווקים הגלובאליים, ובפרט בארה״ב אחרי העליות המהירות, הפיחות בשקל עשוי להתחדש".