56 מיליארד דולר על הכף: האם אילון מאסק יזכה בחבילת השכר שאיבד?

בעלי המניות של טסלה יקחו חלק בהצבעה שתקבע אם מאסק יקבל את חבילת השכר הענקית שביהמ"ש בדלוואר ביטל בינואר • טסלה יצאה במסע תעמולה כדי לשכנע משקיעים להצביע בעד

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock
אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

בשנה שעברה אישרה מועצת המנהלים של טסלה  חבילת שכר בשווי של כ-56 מיליארד דולר עבור אילון מאסק, אולם הוטל עליה וטו על ידי השופטת קתלין מקורמיק מבית המשפט בדלאוור מוקדם יותר השנה. כעת, יצרנית הרכב היוקרתית מעמידה את חבילת השכר בשאלה מול בעלי המניות.

WSJ | המפגשים הסודיים שמנכ"לים, אח"מים ומיליארדרים מנסים להשיג הזמנות אליהם
החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

כבר בשנת 2018 בעלי המניות של טסלה הסכימו לחבילת השכר, שקשרה את התגמול של מאסק לביצועי טסלה. עם זאת, כבר אז הייתה מחלוקת סביב העניין, כשרק 73% מהקולות היו בעד, לעומת שיעור אישור רגיל של 95% לחבילות שכר למנכ"ל. בינואר האחרון פסקה מקורמיק לטובת קומץ בעלי מניות שטענו שהשכר לא הוגן, בין השאר משום שהדירקטוריון מנהל יחסים קרובים מדי עם מאסק מכדי להיות עצמאי לחלוטין, ובעלי המניות לא היו מודעים לכל העובדות. מקורמיק קבעה שהתהליך שהוביל לאישור חבילת השכר "פגום מהיסוד".

המאבק המתרחש כעת הוא בצורה של הצבעה: כמעט כל הבעלים של מניות טסלה, כולל חברות בוול סטריט ואלפי משקיעים בודדים, מצביעים באינטרנט בעד או נגד חבילת השכר, לקראת האסיפה השנתית של טסלה שעתידה להתקיים ב-13 ביוני באוסטין, טקסס, אז יוכרזו תוצאות ההצבעה.

המצביעים יסיירו במפעל

בדיווח CNBC צוין כי ההצבעה יוצאת דופן לא רק משום שהסכום שמאסק יכול להרוויח סכום גדול פי 250 ממה שמרוויחים עמיתיו בדרך כלל, אלא גם בגלל המאמצים הרבים - הציבוריים והפרטיים - שעושים התומכים והמתנגדים כדי להשפיע על התוצאה.

כך, טסלה קנתה פרסומות והשיקה אתר אינטרנט כדי לנסות לסחוף משקיעים להצביע עבור החבילה - טקטיקות שלדברי מומחים הן חסרות תקדים בוויכוח על שכר בכיר בחברה. חלק מתומכי מאסק גם יוצרים סרטונים ופונים למצביעים פוטנציאליים אחד על אחד, כאילו מדובר בבחירות לתפקידים ציבוריים. ברויטרס דווח כי מאסק מציע כעת סיורים במפעל של טסלה ל-15 בעלי מניות שמצביעים על חבילת השכר שלו. הסיור בקווי הייצור של החברה עבור Cybertrucks ודגם Ys בטקסס, שייערך בהובלת מאסק ובכירים אחרים בטסלה, יתקיים ב-12 ביוני, יום לפני האסיפה השנתית.

המהלך הוא "המאמץ האחרון לנסות להקסים משקיעים קמעונאיים", אמרה נל מינאו, סגנית יו"ר ValueEdge Advisors, חברת ייעוץ לממשל תאגידי. "אני חושבת שזה רק מצביע על שגעון הגדלות של מאסק, שחושב שעצם השהייה בנוכחותו תביא לתוצאות שהוא רוצה".

"לא מתמקד רק בטסלה"

גם המתנגדים לחבילת השכר של מאסק עסוקים. בעיני חלק ממבקריו, ההצבעה בשאלה האם להחזיר את החבילה של 56 מיליארד דולר היא ניסיון חצוף לעקוף את פסיקתה של מקורמיק. המצב רחוק מלהיות מודל של ספרי לימוד על כיצד לנהל תאגיד גדול, אמרה נאדיה מלנקו, פרופסור למימון בבית הספר לניהול של מכללת בוסטון. "אלה לא דוגמאות טובות לממשל", אמרה, והצביעה על הקונפליקטים וחוסר השקיפות שהובאו לאור בהתדיינות בדלאוור.

מספר משקיעים פרסמו החודש מכתב משותף בו קראו לבעלי מניות אחרים להצהיר על החבילה כמוגזמת. "ההתמקדות שלו היא בבירור לא רק בטסלה", אמרה קריסטין האל, מייסדת ניה אימפקט קפיטל (Nia Impact Capital) שהצביעה נגד החבילה. חברת הייעוץ האמריקאית גלאס לואיס (Glass Lewis) אמרה ביום שבת כי היא דחקה בבעלי המניות של טסלה לדחות את החבילה.

ההצבעה היא מבחן לאמון המתמשך של המשקיעים במאסק, שהפך לדמות ציבורית יותר ויותר מקוטבת במיוחד בגלל דעותיו הקיצוניות, כולל בנושאי הגירה ומגדר. ג'יימס פארק, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קליפורניה, אמר שהמשקיעים כנראה חושבים על מערך של גורמים בהחלטה אם לתגמל את מאסק על תפקודו כמנכ"ל. "זו תהיה בחלקה תחרות פופולריות, אבל אני חושב שבעלי המניות יעשו גם חישוב רציונלי קשוח אם כדאי לשלם את הסכום הזה כדי להבטיח שהוא לא ילך למקום אחר", אמר (מתוך CNBC).

מאסק כבר רמז שהוא יכול לפתח בינה מלאכותית ורובוטיקה מחוץ לטסלה אם לא יקבל את עסקת השכר, בתוספת פיצוי נוסף שיעניק לו 25% שליטה בהצבעה. הסטארט-אפ שלו ב-XAI כבר שכר מספר צוותי טסלה.

טסלה נוטשת את דלאוור

מועצת המנהלים של החברה הצדיקה את עסקת השכר בכך שהכרחי לוודא שמאסק מעדיף את טסלה על פני התחייבויותיו האחרות. בנתיים, טסלה מתכננת להעביר את בסיס החברה מדלאוור ואל טקסס, שם היא תהיה חופשית לשלם למאסק מה שהוא רוצה. "טקסס היא הבית של טסלה. 2024 היא השנה שבה טסלה צריכה לעבור הביתה לטקסס", נכתב בהצהרה שהוגשה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) ע"י החברה. "לעולם אל תערב את החברה שלך עם מדינת דלאוור", כתב מאסק ב-X, ב-30 בינואר בעקבות החלטת השופטת.

כמות הכסף שעל כף המאזניים עצומה אפילו בסטנדרטים של מאסק. שוויו עומד על 191 מיליארד דולר, לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, כך שהחבילה שווה יותר מרבע מהונו. למאסק מעולם לא שולם הכסף: עד לביטול החבילה, היו לו אופציות למניות שוות ערך ל-304 מיליון מניות של טסלה, אך הוא טרם מימש את האופציות לרכישתן, לפי פסיקת דלאוור.

בנוסף, לא בטוח אם הצבעה שנייה של בעלי המניות תתקבל על ידי בית המשפט, לדברי אן ליפטון, פרופסור למשפטים באוניברסיטת טולאן. גם אם רוב בעלי המניות יצביעו "בעד" החבילה, סביר להניח שיהיו יותר אתגרים משפטיים בדלאוור, מה שיאריך את התיק. "זה פשוט לא נעשה בעבר" אמר ליפטון, וכינה את כל העניין חסר תקדים. "הרעיון הזה של, לאחר משפט, לאחר ממצא של הפרת חובת אמון, לקיים שוב הצבעה - אני לא מודע למשהו כזה שקרה בעבר".