איך מסייעים לבני משפחה של חטופים להתמודד עם הקושי הנפשי

מכון מפרשים של האקדמית ת"א־יפו מקים את מרכז "נמל מבטחים", שיכשיר אנשי מקצוע לטיפול במשפחות חטופים, בחוזרים מהשבי ובבני משפחתם • המטרה: התמודדות יעילה עם הטראומה • ישראל מתגייסת

ד''ר שרון זיו ביימן / צילום: המכללה האקדמית תל אביב-יפו
ד''ר שרון זיו ביימן / צילום: המכללה האקדמית תל אביב-יפו

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אחת הנקודות הכואבות ביותר מאז פרוץ המלחמה נוגעת למצבם של החטופים המוחזקים בידי חמאס מאז ה-7 באוקטובר ושל בני משפחותיהם. גם מצבם של אלה אשר חזרו משבי, אך דרכם להתאוששות מהחוויה הקשה שעברו עוד ארוכה, ראוי לתשומת-לב מיוחדת.

ישראל מתגייסת | "כל העיניים עליהן": היוזמה לשחרור החטופות בתגובה לקמפיין הפלסטיני
ישראל מתגייסת | הסטודנטים הישראלים והזרים שהופכים לשגרירי הסברה של ישראל
ישראל מתגייסת | תמיכה בנפגעי הנובה ועזרה למילואימינקים: יוזמות הסיוע ברחבי הארץ

מדובר באנשים שמתמודדים עם חוסר ודאות, מצוקה, חיים בחשש מתמיד ותחושות קשות יומיומיות. על מנת לתת להם מענה ראוי יש צורך במטפלים שעברו הכשרות ייעודיות, אך בעוד שלמטפלים רבים בישראל יש מומחיות בטיפול בטראומה, פיגועי טרור ואובדן - בתחום הזה קיים מחסור בידע.

בדיוק לשם כך הוקם מרכז "נמל מבטחים" על ידי מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה של האקדמית תל אביב-יפו. המרכז, שנפתח הודות לתרומה של הפדרציה היהודית של סן פרנסיסקו, יציע ייעוץ, הדרכה, הכשרות וספריית משאבים שתנגיש למטפלים ולנפגעים מידע וכלים טיפוליים רלוונטיים. את מערך ההוראה והידע המקצועי יובילו גלית דרייזין יצחקי ופרופ' קרן שלו.

המרכז מציע לפסיכולוגיות ופסיכולוגים מגוון הכשרות הנוגעות לטיפול במשפחות נעדרים וחטופים, וכן משאבים וכלים לטיפול בשבים מהשבי ומשפחותיהם, הכשרה בעבודה קבוצתית, שימוש בביופידבק בהתמודדות עם אובדן עמום, כלים לעבודה טיפולית עם קהילות מפונות וטראומטיות ועוד.

"צלקות עמוקות"

"אירועי השבי האחרונים הותירו צלקות עמוקות בנפשם של רבים. תחושות של חרדה, טראומה ואובדן מציפות את הקהילה, ואנו חשים מחויבות עמוקה לסייע למי שנפגעו", אומרת מנהלת מכון מפרשים, ד"ר שרון זיו ביימן.

"המטרה שלנו היא לחזק את קהילת המטפלים, לצייד אותם בידע ובכלים הדרושים להתמודדות עם אתגרים ייחודיים אלו, ולאפשר להם להעניק את הטיפול המיטבי ביותר למי שזקוק לו יותר מכל. אנו מאמינים כי שיתוף-פעולה, ידע ותמיכה הדדית הם המפתח להתמודדות יעילה עם הטראומה".

ב-7 באוקטובר נחטפו כ-250 בני אדם משטח ישראל לתוך רצועת עזה. מאז הוחזרו לארץ כ-85 חטופים חיים, מרביתם במסגרת עסקת החטופים בנובמבר ודצמבר.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אוניברסיטת בר-אילן

הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל תרמה לחיל הרפואה 200 מכשירי אולטראסאונד ניידים בשווי 3 מיליון שקל.

הרעיון לתרומה הוא פרי יוזמתו של אחד מהסטודנטים בפקולטה, שמשרת במילואים כסגן מפקד פלוגת החייאה קדמית בצה"ל. את המהלך הובילה הנהלת הפקולטה לרפואה, בראשות הדקנית פרופ' אורלי אבני וראש מנהל הפקולטה נועם דוד רשלבך.

המכשירים הועברו למפקדת קצין הרפואה הראשי, שניפק אותם ליחידות בשטח בהתאם לצרכים וסדרי העדיפות המבצעיים. חלקם כבר נמצאים בשימוש מבצעי בעומק שטח הלחימה.

מדובר במכשיר אולטרסאונד נייד וחדשני קטן ממדים וקל לשינוע, שיכול לסייע ללוחמים ולצוותי הרפואה לאבחן פגיעות קריטיות בשדה הקרב, לתעדף ולקדם פינויים ליחידות רפואה עורפיות ולבתי החולים. עלות כל מכשיר היא כ-4,000 דולר.

אגודת ידידי שיבא

אגודת ידידי שיבא, בהובלת המנכ"לית ורד גרינבוים, ערכה ערב הצדעה לנפגעי המלחמה, לצוותים הרפואיים ולידידי בית החולים. האירוע התקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, תחת הכותרת "אורות של תקווה".

באירוע לקחו חלק כ-1,400 אורחים, ביניהם תורמים משמעותיים מבכירי המשק לצד שגרירים ממדינות שונות שתרמו למאמץ השיקום של נפגעי המלחמה. באירוע השתתפו גם כ-200 פצועים המשתקמים בשיבא.

יורם טיץ, ורד גרינבוים ופרופ' יצחק קרייס באירוע אגודת הידידים של שיבא / צילום: רפי דלויה
 יורם טיץ, ורד גרינבוים ופרופ' יצחק קרייס באירוע אגודת הידידים של שיבא / צילום: רפי דלויה

מתחילת המלחמה קלט בית החולים שיבא כ-2,000 פצועים וטיפל בשיקומם של 70% מפצועי המלחמה. כחלק מההיערכות הורחבו תשתיות השיקום, ונרכש ציוד שיקומי רב. האירוע עמד בסימן גיוס תרומות שיוקדשו למאמץ השיקום.

איגוד ההייטק הישראלי

בעקבות אתגרי המלחמה וחוסר היציבות שמתלווה אליה, איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים משיק את פורום הסטארט-אפים, שייתן מענה מקצועי ועסקי לחברות בשלבים ראשונים וסיוע בצמיחתן. בראש הפורום יעמוד היזם חנוך פז, מייסד Chef.i.

חנוך פז / צילום: באדיבות איגוד ההייטק
 חנוך פז / צילום: באדיבות איגוד ההייטק

מטרות הפורום הן לעסוק בטיפול בסוגיות ענפיות, סביבה עסקית, רגולציות במשרדי הממשלה השונים ויצירת איזונים ובלמים לרגולציות אלו. בנוסף, הפורום יפעל לפיתוח פתרונות תעשייתיים, קשרי משקיעים, סקייל-אפ לחברות צעירות ועוד.

לדברי פז, "בזמן שתעשיית ההייטק הישראלית סובלת מהמשבר החמור והממושך בתולדותיה - משבר שהחל עוד לפני המלחמה, ונמשך במלוא עוזו גם כעת - הקמת פורום הסטארט-אפים עשויה לסייע רבות לחבריו. יחד, במאמץ משותף, נוכל לעזור, לקדם ולפתח ובעיקר לאושש את הקטר המרכזי של המשק".

עמותת ברטלי

עמותת "ברטלי - נוער בתנועה" מקימה בקיבוץ רוחמה מרכז רכיבת שטח אתגרית לטיפול בנוער ביישובי העוטף והדרום, בהשקעה של כחצי מיליון שקל.

מאז ה-7 באוקטובר הקימה העמותה מרכזים עבור ילדי נחל עוז, בארי, נתיב העשרה, כפר עזה וזיקים, בסמוך למוקדי הפינוי שבהם שהו. מרכז הקבע בקיבוץ רוחמה נועד לתת מענה לנערים ששבו לבתיהם ולאלו שישובו בהמשך.

לדברי רן מרגליות, מנכ"ל ומייסד עמותת ברטלי, "לצד המשבר הענק, ה-7 באוקטובר היה עבורנו רגע האמת, שבו הבנו שכל מה שלמדנו בחמש השנים האחרונות נחוץ יותר מאי-פעם. כחלק ממחויבות העמותה לנוער העוטף החלטנו להקים מרכז של קבע, שייתן מענה לכל הנערות והנערים ששבו וישובו לבתיהם. תודתנו נתונה למועצה האזורית שער הנגב, למחלקת החינוך והרווחה של עיריית שדרות ולמחלקת החוסן של המועצה האזורית חוף אשקלון, על האמון והשותפות".