ספרד הודיעה שתצטרף להליכים נגד ישראל בהאג, אך לא ברור באיזה מעמד

מההודעה הספרדית שפורסמה היום לא ברור אם מדריד מתכוונת לתמוך בעמדת דרום אפריקה לפיה מתקיים "רצח עם" ברצועת עזה - או שהיא מתכוונת להשתתף בהליך בלבד ולהביע את עמדתה בנוגע למנדט של בית הדין בהאג להכריע בעניין ולספק צווים

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

שר החוץ של ספרד הודיע כי מדינתו "תצטרף" להליך המתנהל נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ), אך לא ברור לפי שעה באיזה תפקיד ובאיזה מעמד. דרום אפריקה הגישה עתירה נגד ישראל, בטענה כי מתבצע "רצח עם" ברצועת עזה, וכי על בית המשפט להוציא צווים זמניים שיעצרו אותו. בית הדין נמנע מהוצאת צווים אלה, ואישר בשלב זה שורת צווים אחרים שנועדו לוודא כי ישראל אינה עוברת על האמנה נגד ג'נוסייד שעליה היא חתומה, אינה פוגעת בחקירה עתידית של הפשעים וגם עוצרת מבצע צבאי ברפיח, כל עוד יש חשש כי הוא מהווה חלק מג'נוסייד. 

אהרן ברק התפטר מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מסיבות "אישיות־משפחתיות"
האם הצו של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מאפשר את המשך הלחימה ברפיח?
כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין
לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

לא ברור מההודעה הספרדית שפורסמה היום (ה') אם מדריד מתכוונת לתמוך בעמדת דרום אפריקה לפיה מתקיים "רצח עם" ברצועת עזה - או שהיא מתכוונת להשתתף בהליך בלבד ולהביע את עמדתה בנוגע למנדט וליכולת של בית הדין בהאג להכריע בעניין ולספק צווים. גרמניה, למשל, הודיעה עוד לפני פתיחת הדיונים בהאג כי תצטרף להליך המשפטי, אך הבהירה כי כוונתה רק לטעון נגד השימוש הפוליטי במונח "ג'נוסייד" ולדון באופן עקרוני ב"שימוש הפוליטי" שנעשה בבית הדין, ולא להצטרף להגנת ישראל.

מדברי שר החוץ הספרדי חוזה מנואל אלברס דווקא משתמע כי ספרד תצטרף להליך עצמו, ולא לצד הדרום-אפריקאי. עם זאת, הדברים אינם ברורים לחלוטין. "מה שספרד עושה הוא לא לקבוע לגבי הפשע עצמו, זו המשימה של בית הדין. אנחנו הולכים להתערב בהליך בתמיכה בבית הדין ובפרשנות של הצעדים המשפטיים הראשוניים שהוא מקבל", אמר שר החוץ לפי אתר העיתון הספרדי "אל-פאיס". "ספרד תתמוך בכל החלטה שתתקבל על-ידי בית המשפט".

גם מדינות אחרות, כמו אירלנד, הודיעו על כוונתן להציג עמדה בפני בית הדין הבינלאומי לצדק, אולם לא להצטרף לצד הדרום-אפריקאי. 

ביקורת גוברת כלפי ישראל 

בכל מקרה, ספרד מסתמנת כאחת המדינות האירופיות הביקורתיות ביותר כלפי ישראל בחודשים האחרונים. ראש הממשלה פדרו סנצ'ז הוביל מהלך מתואם להכרה במדינה פלסטינית יחד עם אירלנד, סלובניה ונורבגיה. שרת ההגנה כינתה את הנעשה ברצועת עזה "ג'נוסייד", וכך גם שר לענייני רווחה. ספרד גם דורשת "לבחון מחדש" את הסכם האסוציאציה בין ישראל לאיחוד האירופי - הבסיס ליחסים עם האיחוד כולל סחר בעשרות מיליארדים - על רקע החששות "למחויבות ישראל לחוק הבינלאומי".

ישראל השיבה את השגרירה בספרד להתייעצויות בירושלים, והבטיחה לבדוק את פעילות הקונסוליה הספרדית בירושלים במטרה לטרפד הכרה בפועל בפלסטין. שר החוץ אלברס אמר אתמול כי הקונסוליה הספרדית בירושלים "קיימת עוד לפני מדינת ישראל", וכי לא יקבל כל התערבות בענייניה הקונסולריים של ספרד.