דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים • כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין
הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

העסקה: דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן ברחוב נחל לכיש בשדרות נמכרה תמורת 1.28 מיליון שקל. הדירה כוללת מרפסת בשטח של 16 מ"ר וחניה, והיא בקומה 7 בבניין עם 8 קומות ומעלית.

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים 
בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה? 
כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות? 

הדירה נקנתה במקור בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל שניתן באזורי עדיפות לאומית. כעת, לאחר שעברו חמש שנים מהאכלוס, והוסרה המגבלה על מכירת דירות התוכנית, הדירה נמכרה במחיר כפול ממחיר הרכישה, כולל המענק.

העסקה ממחישה את הבעייתיות בתוכנית הממשלתית, שמשכה צעירים ממעמד בינוני ומעלה לרכוש דירות מוזלות במקומות שבהם לא גרו מעולם, כדי שיוכלו לממש את הזכייה בהמשך ולרכוש דירה באזורי הביקוש היקרים.

הקונים והמוכרים: כפיר אסולין, זכיין רי/מקס בשדרות שתיווך בעסקה, מספר: "הרוכשים הם זוג צעיר משדרות, שבעקבות המלחמה והפינוי מהעיר החליט אחרי שנים של מגורים בשכירות לקפוץ למים. לאחר שנים אחדות הם הצליחו לחסוך את ההון הראשוני לרכישת דירת חלומותיהם בשדרות.

"המוכרים הם זוג צעיר ממרכז הארץ שרכשו את הנכס בתחילת נישואיהם במסגרת מחיר למשתכן וכעת לאחר שחלפו חמש שנים, החליטו למכור ולרכוש בית באזור מגוריהם.

"הנכס יצא למכירה עוד לפני 7.10 אך כמובן שהמלחמה טרפה את הקלפים. היו הרבה שחיפשו לקנות במחירים נמוכים משמעותית מהשוק אבל זה לא קרה. המחירים בשדרות שמרו על רמתם באופן יחסי, ולבסוף ביצענו את העסקה לשביעות רצון שני הצדדים".

השכונה: נאות שקמה נמצאת בצפון מערב שדרות, בסמוך לכביש 34 שמגיע עד יד מרדכי בעוטף. השכונה תוכננה למשפחות צעירות ויש בה גינה רחבה ומוסדות ציבור. לפי נתוני מדלן, מחיר ממוצע למ"ר בשכונה עומד על כ־12 אלף שקל למ"ר והשכירות החודשית הממוצעת עומדת על 3,600 שקל.

לדברי אסולין, "השכונה מתוכננת היטב, אך חלק נכבד מהדירות בה מוחזקות על ידי זוכי מחיר למשתכן שלא גרו בעיר מעולם. חלקם החליטו בתקופה האחרונה לממש את הזכייה כדי לרכוש דירה במקום מגוריהם. מכירת הדירה מאפשרת להם הון עצמי גבוה יותר לקניית דירה במרכז".

מכירה בזמן מלחמה: מבדיקה באתר רשות המסים עולה כי מאפריל עד יוני בוצעו 95 עסקאות בעיר. זאת חרף המלחמה, הקרבה לעוטף עזה, הטראומה הלאומית מטבח ה־7.10 שהגיע גם לשדרות והפינוי של העיר.

אסולין מספר כי עם פרוץ המלחמה הייתה עצירה מוחלטת של עסקאות בעיר לכמה שבועות, אבל די מהר השוק חזר לעבוד - גם אם באופן חלקי. לדבריו, "חזרתי להראות דירות בעיר כבר בסוף אוקטובר. תוך כדי צו 8 קיבלתי טלפונים ממשקיעים שחיפשו מציאות. אלא שהשוק שמר על רמות המחיר שלו ולא התרסק כמו מה שהיה ב־2008 או בסבבי לחימה קודמים. אנשים ידעו שמדובר במצב זמני.

"כשחזרנו לעיר בתחילת מרץ ראינו באופן מפתיע עלייה ברכישת הדירות. זה הפתיע אותנו שממרץ־אפריל אנשים חזרו להתעניין בדירות בעיר ומכרנו גם לתושבי חוץ וגם וילות במחירים של יותר מ־3 מיליון שקל - ואלו מספרים לא שכיחים בשדרות. המתעניינים והרוכשים הם אנשים שבאים מכל רחבי הארץ, מיהוד ומכפר סבא - ופתאום שדרות מעניינת אותם. גם בשוק השכירות המצב מפתיע - תוך שבועיים נגמר לנו כל מלאי הדירות החדשות להשכרה בעיר".

הטבת מס: בין הסיבות לכך שאנשים שוקלים מעבר לשדרות נמצאת הטבת המס, הניתנת למי שגר ביישוב לפחות 12 חודשים, בשיעור של 20% ועד תקרה שנתית של 267.8 אלף שקל. לטענת אסולין, להטבה אכן יש תפקיד בשיקולי המעבר לעיר, אך הוא מזהה גם מוטיבציות נוספות, והעדות לכך היא שההטבה ניתנת גם על מגורים ביישובים אחרים באזור, שהביקוש אליהם נמוך יותר. לדבריו, "הטבת מס היא גם גורם מושך - מגיעות לכאן משפחות שאין להן כל קשר לשדרות וברור שיש ברקע את הטבת המס. אבל הן יכולות לבחור ערים אחרות, שלא נכנסו אליהן מחבלים, שיש בהן גם הטבת מס. אבל בצורה קצת מוזרה - האירועים העלו את שדרות לכותרות והעלו את ההתעניינות בה".