משרד התחבורה | שאלות ותשובות

פתיחת החקירה בעקבות התחקיר על מירי רגב: מהו החשד ומה יקרה עכשיו?

הבוקר פתחה המשטרה, באישור היועצת המשפטית לממשלה, בחקירה בעקבות תחקיר "המקור" של עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר על התנהלות השרה מירי רגב ואנשיה במשרד התחבורה • התחקיר עוסק במתן תיעדוף לרשויות בהתאם לצרכיה הפוליטיים של רגב • מי עשוי להיחקר, מהי גרסתה של רגב, ומה השלב הבא?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבוקר (ב') פתחה המשטרה בחקירה על התנהלות השרה מירי רגב ואנשיה במשרד התחבורה, בעקבות תחקיר "המקור" של עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר, שעסק במתן תיעדוף לרשויות בהתאם לצרכיה הפוליטיים של רגב. גלובס עושה סדר בנושא. 

מה החשד שבודקת המשטרה? 

התחקיר של העיתונאי רביב דרוקר, ששודר בתוכנית "המקור" בערוץ רשת 13, חשף לכאורה איך לשכת שרת התחבורה מירי רגב העדיפה, משיקולים פוליטיים אישיים של השרה, יישובים שראשיהם סייעו לה בפריימריז. התיעדוף נעשה באמצעות שיטת "רמזור", בה נקבעה העדיפות של הרשות לפי מידת היכולת של ראשי הרשויות לסייע לרגב בפריימריז, המכונים "יהלומים". 

בעקבות התחקיר על מירי רגב: המשטרה פשטה על משרד התחבורה
בלעדי | בדיקות האזנה בלשכה וזימון ראשי רשויות "לבנות": כך רגב מתמודדת עם תחקיר "המקור"
מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?
פרשנות | רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף? 
פרשנות | למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו יום אחד נוסף

בתוכנית התראיין ראש המטה המקצועי לשעבר של רגב, יונתן יהוסף, שאמר: "זה נקבע בעצם לפי שילוב של תוצאות הפריימריז שמירי רגב קיבלה בבחירות האחרונות בליכוד. 'ירוק' אלה רשויות שצריך לתת להן, צריך להילחם בשבילן. 'צהוב' אלה רשויות שאם אפשר, נחמד. אם נראה שהאוצר זורם איתנו - סבבה. אם לא - לא סוף העולם. 'לבן' זה שילחו מכתבים, נדבר".

התחקיר גם הציג כי משאבים הוקצו בניגוד לעמדת גורמי המקצוע, תוך הצגת מצג שווא כי אלה תמכו בכך. כך, כשרגב קבעה כי מדיניות מסוימת הייתה בהמלצת גורמי המקצוע, כאשר לא הייתה המלצה כזו. בנוסף הוצגה עזרה לפעילים פוליטיים שפנו לעזרתה של השרה. 

המשטרה הודיעה כי החקירה נפתחה תחת החשד למרמה והפרת אמונים - עבירה בחוק העונשין, שההתנהגות הנדרשת עליה לא מפורטת, כך שהיא מהווה עבירת סל. הפרקליטות עושה שימוש בעבירה זו במקרים שההפרה היא משמעותית מצד איש הציבור. במקרה הנוכחי, העבירה של הפרת אמונים באה לידי ביטוי לכאורה בעירוב שיקולים זרים - לטובת האינטרסים הפוליטיים של רגב - בחלוקת משאבי משרד התחבורה.

מי צפוי להיחקר, ומה הראיות שבודקת המשטרה?

התחקיר התבסס על ראיון עם ראש המטה המקצועי לשעבר של רגב, יונתן יהוסף, ועל מסמכים, התכתבויות בוואטסאפ והקלטות של רגב ואנשי לשכתה. בשלב הראשון הגיעו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 למשרד התחבורה ביצעו חיפושים במקום ותפסו מסמכים. המשטרה בודקת אם יש ראיות התואמות למידע שהוצג בתחקיר.

נכון לעת הזו, לא נחקרו חשודים בפרשה. מי שעשויים למסור עדות או להיחקר באזהרה בהתאם לממצאים, הם המעורבים השרה רגב, הדובר דודו סאסי ומנכ"ל המשרד משה בן זקן, בהתאם לתחקיר. במסגרת החקירה נחקר גם חשד לשיבוש הליכי משפט - בין היתר, לגבי הטענות של רגב כי יהוסף גנב וזייף מסמכים שהוצגו בתחקיר.

מהי גרסת השרה רגב?

מיד לאחר פרסום התחקיר טענה רגב כי מדובר בשקרים ובסילוף של המציאות. בנוסף טענה כי יהוסף גנב מסמכים מהלשכה. לטענתה, היא נפגשת באופן שוטף עם ראשי ערים או נציגיהם מימין ומשמאל ללא הבחנה כדי לקדם פרויקטים תחבורתיים, והיא עושה זאת משיקולים ענייניים.

לאחר שנודע על הפתיחה בחקירה, נמסר מלשכתה של רגב כי משרד התחבורה ישתף פעולה עם החקירה, וכי "יש להצטער על כך שמספר שבועות לאחר פרסום התחקיר השקרי של דרוקר, משטרת ישראל הגיעה לחפש מסמכים שלא קיימים במשרד התחבורה. האמת היא פשוטה: מדובר בתחקיר מומצא, אין ולא הייתה העדפה על רקע פוליטי. משרד התחבורה מחלק את תקציביו בהתאם למדיניות ולהחלטת גורמי המקצוע, וכל טענה אחרת היא שקרית".

מה צפוי הלאה?

המשטרה תבחן את המסמכים שייאספו, ולאחר מכן צפויה להתקיים ישיבה עם היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ועם פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, כדי להחליט האם יש מקום לחקירה באזהרה של השרה רגב או אנשי לשכתה. החקירה עשויה להסתיים גם ללא חקירתם באזהרה.

היה והחקירה תבשיל לחקירות באזהרה ולכתבי אישום, ההליך עד להכרעה צפוי להימשך שנים. חקירות שחיתות שלטונית נמשכות חודשים ארוכים, לאחר מכן הממצאים מועברים לפרקליטות, ושם מתקיימים דיונים. בשלב הבא, ככל שיש ראיות, מתקיים שימוע, ורק לאחר מכן מוגש כתב אישום. לכן הליך פלילי, ככל שיהיה, צפוי לקחת שנים לא מעטות. 

*** חזקת החפות: יודגש כי מדובר בשלב מקדמי של ההליך הפלילי. המעורבים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.