התעשייה האווירית אישרה דיבידנד למדינה, ואיזה מענק יקבלו העובדים?

דירקטוריון תע"א אישר להעניק למדינה דיבידנד בסך כ־580 מיליון שקל, לאור תוצאות השיא בשנת 2023 • מסתמן שיש הסכמה על הפחתת הדיבידנד, אך הצדדים עדיין דנים על כמה החברה תקבל בחזרה עבור מו"פ בגין המלחמה • בתוך כך, דירקטוריון תע"א אישר מענק חסר תקדים לעובדים בסך כ־120 מיליון שקל, ומסתמן שסכסוך העבודה יופסק

יו''ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ / צילום: תעשיה אוירית
יו''ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ / צילום: תעשיה אוירית

דירקטוריון התעשייה האווירית, בראשות היו"ר עמיר פרץ, אישר את הצעת המנכ"ל בועז לוי והנהלת החברה להעניק למדינה דיבידנד בגובה כ־580 מיליון שקל. 

אחרי החרם הצרפתי, ביקור מפרגן לתעשייה האווירית בגרמניה
בלעדי | מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר
● בלעדי | בתע"א רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

ההחלטה התקבלה לאחר תוצאות שיא של התעשייה האווירית בשנת 2023, שבה החברה הגיעה לגידול של 49% ברווח הנקי לכדי 318 מיליון דולר, גידול משמעותי בהיקף המכירות ל־5.3 מיליארד דולר, תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 1.54 מיליארד דולר וכן צבר הזמנות שעלה מעל 18 מיליארד דולר.

בתעשייה האווירית ציינו כי במטרה לתת מענה לצורכי המדינה, "תבוצע העברת הדיבידנד לאחר תיאום בין יו"ר הדירקטוריון לבין השרים הממונים ומנהל רשות החברות באשר לחלק היחסי שייועד להשקעות בצורכי החברה שנוצרו בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל'". למעשה, 580 מיליון שקל הם 50% מהרווח הנקי, בדיוק כפי שנדרש מול רשות החברות הממשלתיות כדבר שבשגרה.

כפי שפורסם בגלובס כבר בחודש אפריל, התעשייה האווירית מעוניינת שהמדינה תקבל דיבידנד שנמוך מ־50% מהרווח הנקי. כעת מסתמן שיש הסכמה על הפחתת הדיבידנד, אבל הצדדים הרלוונטיים עדיין דנים על כמה התעשייה האווירית תקבל בחזרה עבור מו"פ בגין המלחמה. בין כה וכה, זה צפוי להיות דיבידנד שיא, לאחר שבשנה שעברה העבירה התעשייה האווירית למדינה דיבידנד בסך כ־374.1 מיליון שקל. 

מענק חסר תקדים לעובדים

בד־בבד, דירקטוריון התעשייה האווירית אישר מענק חסר תקדים לעובדים בסך כ־120 מיליון שקל, שהוא כמעט כפול מ־61 מיליון שקל אשתקד. המענק יחולק בשיטה של מחצית לכל העובדים, ואילו המחצית השנייה תחולק באופן דיפרנציאלי לפי עמידה ביעדים ל־2023: עובדים מצטיינים יקבלו את דרגת המענק הגבוהה ביותר, ואחרים יקבלו מענק נוסף נמוך יותר או יסתפקו במענק שמחולק בין כל העובדים.

בשורה לא פחות חשובה מהימים האחרונים בתעשייה האווירית היא הפסקה מסתמנת של סכסוך העבודה, שנבע מהאשמות ממושכות לאורך שנים של הממונה על השכר על דרגות שכר מנופחות בחברה.

"הגענו להסכם עם האוצר, לאחר פגישה עם ארנון בר־דוד והשר דודי אמסלם למתווה ביניים", מספר לגלובס יו"ר ועד העובדים, יאיר כץ. זאת, לאחר שהיה נראה כי סכסוך העבודה שעשוי להביא לשביתה עלול לפגוע בעסקאות קריטיות, כשבמרכזן מכירת חץ 3 לגרמניה.

לדברי כץ, "במקום דרגות שכר, נחלק לעובדים מענק ששווה לדרגת שכר בכסף. הוא לא יהיה דרגה שתישאר קבועה, ולכן אנחנו ננסה להגיע לאסדרת הנושא עד תום השנה. אם נגיע לאסדרה, אז הכול יבוא על מקומו בשלום, ואם לא - אז המשמעות היא שהעובדים יישארו בשכרם ללא מענק. לממונה על השכר יש אינטרס לפתור זאת, ואני מקווה שכל הצדדים יבואו ברצון טוב לפתור את המצב".

"גם העובדים זכאים לבונוסים" 

יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, עמיר פרץ, מסר: "אני מברך על הרגע החשוב הזה שבו אנו יכולים להעניק דיבידנד למדינה, בייחוד בימים אלה בהם צורכי המדינה גדלו בכל התחומים, לרבות בצורכי הביטחון. אין ספק כי המשך הצמיחה הגדולה כל־כך, תוך מתן עדיפות לצה"ל ולכוחות הביטחון ובאותה עת השמירה על לקוחותינו בחו"ל, מתאפשרת בזכות המנהלים, המנהלות, העובדים והעובדות, ולכן גם הם זכאים ליהנות מבונוסים ומחלוקת רווחים, וכך יהיה". 

לדברי מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, "אנחנו גאים בתוצאות העסקיות המרשימות, שהן פועל יוצא של פעילותם המסורה של העובדים והמנהלים בחברה, ומדגישים את מגמת הצמיחה המתמשכת שלה. אין ספק כי כשהחברה מרוויחה, ולמדינה מוענק דיבידנד, גם העובדים מרוויחים ורואים שכר לנחישותם.

"בתקופה זו של מלחמה בישראל, נמשיך ונפעל ללא לאות להעצמה הבלתי מתפשרת של היכולות הטכנולוגיות של מערכת הביטחון ושל כלל לקוחותינו. אנו משתתפים בצערן של המשפחות השכולות, מייחלים להשבת החטופים ולהחלמה של הפצועים, ביניהם גם עובדינו ובני משפחותיהם".