יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מונתה למנכ"לית חברת חדשות 13

שמאלוב-ברקוביץ', לשעבר יו"ר הרשות השנייה, תחליף בתפקיד את אור צלקובניק ותצטרך להוביל כעת את תוכנית הפיטורים בחברה • בערוץ נשמעת ביקורת קשה על המינוי ועל הקרבה הפוליטית לליכוד • בוועד עיתונאי חדשות 13 פנו לחברי הדירקטוריון לאחר פרסומים כי בכוונתם להשפיע על זהות העיתונאים שיישארו או יפוטרו

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

דירקטוריון חדשות 13 אישר פה-אחד את מינויה של עו"ד יוליה שמאלוב-ברקוביץ', לשעבר יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, למנכ"לית חברת חדשות 13. שמאלוב-ברקוביץ' מחליפה את אור צלקובניק, שהודיע על עזיבת התפקיד אחרי שנה מאוד לא פשוטה ומאבקים מול העובדים. למעשה מדובר במינוי הראשון של מנכ"ל רשת 13 החדש, אמיליאנו קלמזוק. 

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13
המהדורות התארכו, התוכן השיווקי השתלט: סיכום קדנציה לרגולטורית שהייתה אמורה לשמור על המסך שלנו

שמאלוב-ברקוביץ' צריכה כעת להוביל את תוכנית הפיטורים של רשת 13 גם בחברת החדשות, ולהתמודד עם מאבקי הכוחות בין העובדים להנהלה. למעשה, אחת הדרישות של ועד העיתונאים מההנהלה הייתה שלתפקיד היו"ר ימונה בכיר בתעשייה הישראלית בעל ניסיון בתחום התקשורת.

עו"ד שמאלוב-ברקוביץ' היא בעלת ניסיון מקצועי של מעל 25 שנה בתחום התקשורת, וכיהנה כיו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בין השנים 2017-2022. במהלך כהונתה היא הובילה שינויים מבניים ורפורמות משמעותיות. לצד זאת, שמאלוב-ברקוביץ' ייסדה את הערוץ הישראלי בשפה הרוסית "ישראל פלוס" (ערוץ 9).

שמאלוב-ברקוביץ' מסרה: "ניהול חברת החדשות בעת הזו היא משימה משמעותית עבורי וחשובה ברמה הלאומית. בצעדים משמעותיים ללא פשרות נוביל את חדשות 13 לקדמת הבמה תוך החזרת אמון הציבור בכלי תקשורת בישראל".

אמיליאנו קלמזוק, מנכ"ל רשת 13, מסר: "אנו שמחים להודיע על המינוי האסטרטגי הראשון שלנו בערוץ. יחד עם יוליה נוכל לבסס יציבות ניהולית ארוכת-טווח ולממש את האסטרטגיה העסקית שלנו לצמיחה ולעידן חדש בחברות החדשות. ערוץ 13 ישקף את הפנים של כלל החברה הישראלית וייתן ביטוי לכל מגוון הדעות תוך דגש על טלוויזיה שתדבר לקהלים רחבים". 

מקורבת לליכוד

שמאלוב-ברקוביץ' הייתה בעבר חברת כנסת מטעם מפלגת קדימה, אחרי שחיים רמון התפטר. מאוחר יותר בשנת 2013 היא הודיעה כי תצטרף בליכוד, אך לא הגיעה למקום ריאלי ברשימה. מי שהחליף אותה בסופו של דבר היה שר התקשורת הקודם, יועז הנדל. כיום היא נחשבת מקורבת לליכוד. 

לאחר ששמאלוב-ברקוביץ' נבחרה ליו"ר הרשות השנייה ב-2017, הוגשה תלונה מצד ארגון העיתונאים, ונטען כלפיה כי פעלה בחוסר בתום-לב במשא-ומתן מול חדשות 10 בזמנו. בשנת 2022 היא סיימה את תפקידה ברשות

בראיון ל"מקור ראשון", שמאלוב-ברקוביץ' סיפרה בזמנו כי היא ניסתה להציל את שני הערוצים, גם את רשת וגם את ערוץ 10 - "ובכל זאת ציירו אותי כמי שרוצה לפגוע בהם, אמרו שביבי הורה לי לסגור את ערוץ 10", סיפרה לרחלי מלק-בודה. עוד אמרה: "פשוט עשו בי לינץ', גידפו אותי, המציאות עליי דברים. שכנעו את המנכ"ל היוצא של משרד התקשורת לכתוב עליי דוח פיקטיבי, רק כדי להוציא אותי מהמשחק". 

איום בהתפטרות קולקטיבית? 

בשיחה בין העיתונאים ו-וועד חדשות 13 עלו שני קולות מרכזיים: מצד אחד יש עובדים הקוראים להתפטרות קולקטיבית בשל המינוי של שמאלוב-ברקוביץ', שכן היא הייתה בעבר בעימות עם עיתונאים בכירים בחברה סביב המיזוג של רשת וערוץ 10. נוסף על כך, חלק מהעובדים מביעים חשש מכך ששמאלוב-ברקוביץ' התבטאה בעבר בכמה אמירות בעייתיות. בנוסף, רביב דרוקר פרסם בזמנו תחקיר על התנהלות בעייתית שלה בתקופתה בקדימה.

מצד שני, יש קולות נוספים בחדשות 13 שאומרים שאם תהיה התפטרות קולקטיבית, זה למעשה ישחק לידי רשת. כך, בחברה יוכלו פשוט יקבלו את ההתפטרות, ולא כדאי לעשות להם את העבודה. אלה אומרים שצריך לפעול משפטית. עם זאת, לפי שעה, לא ידוע על מהלך איום בהתפטרות קולקטיבית שמקודם מול ההנהלה.

ועד העיתונאים לדירקטוריון: התערבות פסולה

בתוך כך, בוועד עיתונאי חדשות 13 פנו לחברי הדירקטוריון לאחר שפורסם בתקשורת כי בדירקטוריון יש מי שמעוניין להשפיע על זהות העיתונאים שיישארו או יפוטרו מהחברה. משמע, יש פה התערבות של חברת-האם, רשת 13, במה שיתנהל בחברת החדשות.

במכתב ששלח הוועד לדירקטוריון נכתב: "אנחנו מקווים ומניחים שאין ממש בדברים החמורים, שכן לא יעלה על הדעת שחברי דירקטוריון בחדשות 13 - בין אם מטעם רשת או מטעם גוף פיקוח ממשלתי - יחתרו להתערב בהחלטה המסורה לפתחו של מנכ"ל החברה.

"יתרה מזאת: כריכת ניסיון להתערבות כאמור בעצם מינויו של המנכ"ל, ולו רק בסד הזמנים, עלולה ליצור התניה בין בחירתו לתפקיד לבין התחייבות לכאורה להגן על עיתונאים ספציפיים אשר הדירקטוריון מסיבה כלשהי חפץ לכאורה בטובתם - ובכך להסיר דה-פקטו הגנה מאחרים".

עוד עלה במכתב כי קיומם של רשימות כאלה מעורר חשש שמא הקיצוץ שמוגש כמהלך תקציבי, נועד להשפיע על זהות או הרכב העובדים בכל הקשור לעמדה הפוליטית שמייחס להם מאן דהוא.

לפי המכתב, הפרסומים לא זכו להכחשה גורפת ועוררו סערה בקרבה עיתונאים. "אנו מתריעים כי חששות אלה כבר גורמים בפועל נזק לחברה וללכידות הפנימית בין עובדיה, הנתונים ממילא בעיצומו של גל חיזורים מצד שחקנים שונים בשוק". לדבריהם, אין מדובר רק בסוגיה אתית, אלא בקיום לשון החוק ופרשנותו.

"ככל שרשת תממש בעתיד את כוונתה להפחית מתקציב חברת החדשות, באופן שישליך על הונה האנושי, אנו נידרש לברר את האמת בעניין קיומם של סיכומי צד וניהול המגעים להשגתם, כנטען בפרסומים האחרונים", נכתב. במקרה כזה, שיהיה פסול לפי הוועד, "נציגות העובדים לא תהסס כדרכה לעשות ככל הדרוש להגנה על עיתונאי החברה כולם".