זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה אינו עניין של מה בכך, בטח כשמדובר במניה של החברה הגדולה ביותר בבורסה בתל אביב. אבל זה בדיוק מה שקרה לחברת התרופות טבע . בתחילת השנה טבע חזרה להיות החברה הגדולה ביותר בבורסה הישראלית, בעודה עוקפת את חברת התוכנה נייס  ואת הבנקים הגדולים לאומי  והפועלים 

יצרנית התרופות שפעם שלטה בשוק הישראלי קמה לתחייה בזכות חדשנות
האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

מאז נרשם אותו ציון דרך סמלי, המשיכה מניית טבע לטפס, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 72 מיליארד שקל - פער של יותר מ־25 מיליארד שקל (54%) מהמקום השני ברשימה, בנק לאומי. למעשה, המניה הגדולה בבורסה הניבה גם את התשואה השנייה הטובה ביותר מבין מניות מדד ת"א 35 כשרק חברת קמטק  הניבה תשואה גבוהה ממנה (268%) על רקע האופוריה בתחום השבבים והבינה המלאכותית.

גם בהשוואה לישראליות בוול סטריט, טבע היא החברה הישראלית השנייה בגודלה בעולם, כאשר רק חברת טכנולוגיות הרכב  מובילאיי גדולה ממנה. במונחים דולריים טבע  נסחרת בשווי של 19.6 מיליארד דולר, ומובילאיי לפי 22.7 מיליארד דולר. צ'ק פוינט  היא השלישית ונסחרת לפי שווי של 17.7 מיליארד דולר ואחריה מאנדי ונייס עם שווי של כ-11.1 מיליארד דולר כל אחת. 

הסיבות לזינוק של מניית טבע

הזינוק של טבע מגיע בעיקר בזכות עצמה. החברה עברה שינויים משמעותיים תחת המנכ"ל הקודם קאר שולץ, צמצמה עלויות, התייעלה, סגרה מפעלים, פיטרה יותר מ־15 אלף עובדים וחתמה על הסכם שסיים את התביעות בפרשת האופיואידים. היום, תחת המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס, טבע מדברת על צמיחה, מוצרים חדשים וייעול הפורטפוליו. בנוסף, בשנה האחרונה היא קיבלה מספר אישורים מה־FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, לשיווק גרסה גנרית לכמה תרופות. כך, לראשונה מזה 5 שנים, טבע רשמה בשנת 2023 צמיחה בהכנסות, וכבר מספר רבעונים רצופים היא עוקפת את התחזיות.

ברבעון הראשון של 2024 החברה אישררה את תחזיותיה להכנסות של 15.7-16.3 מיליארד דולר עד סוף השנה, רווח תפעולי (Non-GAAP) של 4־4.5 מיליארד דולר ורווח נקי (Non-GAAP) של 2.2־2.5 דולר למניה. למעשה, נראה כי ה"צלקת" הגדולה של טבע מהמשבר של השנים האחרונות, מאז ירדה ממעמדה בתור "מניית העם", היא החוב שלה. אחרי שצמצמה אותו בחצי, טבע עדיין מתמודדת עם חוב של כ־18 מיליארד דולר, והיא עדיין רחוקה מהשווי שלה בשיא - 260 מיליארד שקל.

המוסדיים בישראל נשארו בחוץ

מי שלא צפו את הזינוק בטבע הם דווקא המומחים - האנליסטים. בתחילת השנה 17 מתוך 26 אנליסטים נתנו לטבע המלצת "החזק" עם מחיר יעד של 11.3 דולר למניה. היום טבע נסחרת במחיר של 17.2 דולר למניה, וגם כעת האנליסטים לא חושבים שיש סיכוי לעליות, ועל־פי נתוני יאהו פייננס, 17 מ־26 מהם נותנים לה המלצת "החזק" ומחיר יעד ממוצע של 18.5 דולר. השוריים הם ג'פריס, ברקליס ו־UBS שנותנים לה המלצת "קנייה", וג'יי פי מורגן נותנים המלצה "נייטרלית".

לדברי סבינה לוי, מנהלת המחקר של לידר שוקי הון, "אומנם עדיין מוקדם להסיק מסקנה גורפת בנוגע לכלל המוצרים, אך אין ספק כי פורטפוליו המוצרים המגוון של טבע, הכולל 7 מוצרים פוטנציאלים שצפויים להגיע לשוק עד 2027, יאפשר לחברה ליהנות מהשינוי החיובי בדינמיקה של השוק".

המשבר של נייס פינה לטבע את הדרך

אומנם העלייה של טבע מיוחסת בעיקר לעצמה, אבל הפער הניכר שהיא תפסה מהמתחרות בצמרת החברות הגדולות בבורסת תל אביב, מלמד גם על חולשת השוק המקומי. מבין חמש החברות אחרי ברשימה, אף אחת לא נהנתה מתשואה תלת־ספרתית כמו זו שרשמה טבע, ואפילו לא קרוב לכך.

במקומות השני והשלישי התייצבו הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים. שניהם עלו ב־18% וב־13% בהתאמה בשנה האחרונה, תשואה נאה יחסית לסגמנט שמתאפיין ביציבות יחסית. אבל במבט לטווח קצר יותר, מתחילת השנה, הם מדשדשים סביב 6.6% ו־3.4%, בעיקר בגלל החודשים הראשונים של 2024, אז בנק ישראל הוריד ריבית ב־0.25%, ושורה של גורמים העריכו שהורדות ריבית נוספות בדרך, מה שעלול לפגוע ברווחי הבנקים.

אבל יותר מהבנקים, נראה כי טבע נהנתה מהחולשה של נייס. לפני כחודש המנכ"ל המיתולוגי ברק עילם הודיע במפתיע על פרישתו מהחברה אחרי למעלה מעשור בתפקיד. המניה הגיבה מיד בירידות חדות, שהחריפו בתחילת החודש בעקבות הכרזה של מיקרוסופט על־פיתוח מוצר מתחרה לפעילות מרכזית של נייס - שימוש בבינה מלאכותית בניהול מרכזי שירות לקוחות. כך, בתוך חודש בלבד צללה מניית נייס בכ־25%, בעודה מוחקת כמעט לגמרי את הראלי שאפיין את החודשים הראשונים של השנה. בסיכום של 12 חודשים, נייס ירדה ב־23%, וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ־39 מיליארד שקל.