השמים הכחולים של חנן מור: לאחר הסדר החוב - משנה את שמה ל"צילו-בלו"

קבוצת חנן מור, שקרסה בחורף לאחר שנטלה אשראי בסך כ-2.7 מיליארד שקל והשלימה לפני כחודש את הסדר החוב עוברת לשם מקורי: "צילו-בלו" • משמעות השם היא "שמים כחולים" באיטלקית • השם החדש אולי לא שגרתי אבל היו שמות מוזרים ממנו בתולדות שוק ההון - למשל חברת המ-לט, שהייתה יצרנית ברזים ומחברים, שסתומים ופתרונות בקרה לטמפרטורות גבוהות

חנן מור. החברה תקרא מהיום ''צילו-בלו'' / צילום: אייל טואג
חנן מור. החברה תקרא מהיום ''צילו-בלו'' / צילום: אייל טואג

שוק ההון מלא כרימון בחברות ציבוריות עם שמות שונים ולפעמים גם משונים. קבוצת חנן מור  שקרסה בחורף, לאחר שנטלה אשראי בסך של כ-2.7 מיליארד שקל והשלימה לפני כחודש את הסדר החוב, משנה לשם מקורי בעל משמעות באיטלקית החל מה-25 ליוני (יום ג'). ביום חמישי דיווחה למשקיעים על שינוי שם הקבוצה ל"צילו-בלו בע"מ", לאחר שקיבלה את אישור רשם החברות באותו מועד. משמעות השם היא "שמים כחולים" באיטלקית (Cielo Blu) ונראה כי החברה, שמנוהלת כיום על ידי דודו זבידה חיפשה שם מקורי לדרכה החדשה.

מה עושה החטיבה המסתורית של סיטיבנק, שמניבה לו מחצית מהרווחים 
אחרי שקרסה ב-16% ביומיים, ויקטורי תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 10 מיליון שקל 

הסדר החוב שאותו הוביל זבידה, אושר ב-20 במאי. במקביל לניהול של זבידה שהובא לדרישת הנושים כדי לנהל את החברה, פיקח על הכנתו מטעם ביהמ"ש עו"ד אהוד גינדס. ההסדר כלל מהלכים נמרצים של זבידה למכירה והוצאה של פרויקטים בעייתיים בקבוצה לידי הנושים או לגופים שלישיים, וכן מכירת קרקעות ביישובים נס ציונה, חיפה, רמת אפעל ובאר יעקב. ביהמ"ש כבר אישר את המכירה מוקדם יותר השנה וזו בוצעה. במקביל משלימה החברה את בניית הדירות שהחלה ושהיא חייבת במסירתן לדיירים בשכונת אור-ים באור עקיבא, ובערים חריש ומודיעין.

בחברה המקורית, כעת צילו-בלו, נותרה פעילות של נדל"ן מניב (מסחרי) בערים חריש ומודיעין שתשרת למעשה את פירעון מלוא החוב למחזיקי חלק מסדרות האג"ח (ט' ו-ט"ו) שלהם שופרו תנאי הריבית. רה-ארגון של הון המניות כך שחלק מנושי האג"ח שלא היו מובטחים, קיבלו כפיצוי מניות בחברה החדשה. חנן מור ושותפו אבי מאור, דוללו וחדלו מלשמש בעלי עניין בחברה. בעלי המניות בחברה הציבורית הם כאמור הנושים, כאשר נושי ההלוואה שניתנה לרכישת הקרקע ב"שדה דב" יחזיקו ב-41% מהמניות, נתח נוסף של 18% יועבר למחזיקי אג"ח י"ג, 13% לידי אג"ח י"ד, הראל ביטוח תקבל 12%, ועוד מניות יופנו לנושים נוספים. היתרה שתיוותר תגיע לבעלי הקיימים ערב ההקצאה החדשה.

את הרבעון הראשון של 2024 סיכמה חנן מור עם הכנסות של 72.5 מיליון שקל, ירידה של 38% ביחס לסך ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. ההנהלה הסבירה כי עיקר ההכנסות שנרשמו נבעו בהכרה ממכירת דירות וקרקעות בסכום של 61.7 מיליון שקל לפי התקן החשבונאי (בהתאם להתקדמות בניית ומסירת הפרוייקטים ללקוחות). שיעור הרווח הגולמי נחתך בחדות, והחברה רשמה הפסד תפעולי של 21 מיליון שקל שהוביל יחד עם הוצאות מימון שזינקו בחדות להפסד לבעלי המניות של 106 מיליון שקל מול רווח נקי של 11.4 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. נזכיר כי את שנת 2023 חתמה החברה תוך רישום הפסד של 869 מיליון שקל לבעלי המניות. רואי החשבון הפנו את תשומת לב המשקיעים להפסד ברבעון הראשון ואת הסדר החוב המתנהל והצמידו הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים.

יזם הנדל"ן חנן מור, הקים את הקבוצה שנשאה את שמו עד כה לפני כעשרים שנה, והיא הגיעה לבורסה בשנת 2006. לאחר הקמתה התמקדה החברה בהקמת פרוייקטי בנייה למגורים למעמד הביניים בערים שסבבו את מרכז הארץ. הפרויקטים הראשונים שלה היו באזור רחובות ונס ציונה, האזור בו גדל ונולד המייסד. בהמשך התרחבה החברה לפרויקטים בכל רחבי המדינה, לרבות פרויקטים רבים ומשמעותיים בהקמת העיר חריש, אבל גם בחיפה, במודיעין, באור עקיבא ובאזור המרכז.

בשנת 2021 לוקח מור את החברה להרפתקה שתוביל לקריסתה, רכישת מגרש תמורת 1.5 מיליארד שקל ב"שדה דב" בצפון תל אביב. על גביו היו אמורות לקום 458 יחידות דיור שטחי מסחר וגם מלון קטן. כנגד הרכישה נלקחת הלוואה ענקית בסך של 1.3 מיליארד שקל בריבית פריים, שהיתה אז אפסית. שנתיים לאחר מכן הריבית זינקה, חנן מור נקלעה לסחרור ובחורף האחרון בזמן המלחמה פתח בנק לאומי בהליכים משפטיים שהובילו לבסוף למינויו של זבידה, כניסה לעיכוב הליכים והסדר חוב כולל בחברה.

השם החדש של חנן מור, צילו-בלו, הוא אולי לא שגרתי אבל היו שמות מוזרים ממנו בתולדות שוק ההון. אחד מהם היה חברת המ-לט, שהיתה יצרנית ברזים ומחברים, שסתומים ופתרונות בקרה לטמפרטורות גבוהות. בסיום דרכה בשוק ההון בשנת 2020, היתה בשליטת קרן פימי והיא נמכרה תמורת 900 מיליון שקל לחברה אמריקנית בשם UTC . אולם המ-לט החלה את דרכה עשורים לפני כן, וביסודה היתה מפעל בשם "חברת המבלט" מקריית אתא. מייסד המפעל בראשית שנות השישים, צבי טופז, גילה לאחר הקמתה שכבר קיימת חברה בשם המבלט. במהלך מקורי, החליט לחתוך את החלק התחתון של האות ב', כך שנותר מקף בשם, ושינה את שם החברה ל"המ-לט". כלומר המקף המפריד הוא שריד של האות ב', וכך נוצר שם של חברה שהזכיר שם של מחזה של שייקספיר.

ועוד אנקדוטה שנוגעת למונח "שמים כחולים" בשפה האיטלקית. צמד המילים "צילו-בלו" אינו הדרך היחידה למונח. אוהדי קבוצת הפועל תל אביב בכדורגל מכירים את שיר המחווה ששר לה אריק אינשטיין המנוח "אמרו לו". את מילות השיר כתב המשורר עלי מוהר. אבל הלחן המקורי שייך לשיר של הזמר האיטלקי האגדי פאולו קונטה. השיר המקורי הוא בשפה האיטלקית נקרא "אזורו" ( Azzurro ) שגם משמעותו "שמים כחולים".