הייתה החברה הרווחית בישראל ואז מנייתה צנחה. האם זה הקאמבק?

שוקי המניות חותמים חצי שנה חזקה בהובלת מגזר השבבים • אלו המניות הישראליות בארץ ובחו"ל שהכפילו את מחירן ואף יותר בששת החודשים הראשונים של השנה, ומי הן המאכזבות הגדולות • צים, שנסחרה אשתקד במגמה שלילית, בלטה לטובה ואילו סולאראדג' בלטה בירידות • וגם: מה צפוי בשווקים במחצית השנייה של השנה

צילומים: איל יצהר, יח''צ, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, יח''צ, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחצית הראשונה של שנת 2024 מסתיימת בשווקים בטון חיובי, כהמשך למגמה מהשנה שעברה. בוול סטריט, מדד נאסד"ק עתיר מניות הטכנולוגיה טיפס מתחילת השנה ב־18.1% ומדד S&P 500 עלה ב־14.5%, והם קרובים לרמות השיא אליהן הגיעו במהלך השנה. גם הבורסה המקומית, על אף המלחמה, הציגה ביצועים חיוביים כאשר מדד ת"א 125 עלה בכ־3% מתחילת 2024.

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה 
נייקי מחקה 27 מיליארד דולר ביום אחד. והמשבר מגיע גם לאימפריה של הראל ויזל 

עמית כהן, מנהל השקעות במגדל ניהול תיקים, מסכם את המחצית הראשונה באומרו כי את השווקים משכו ענקיות הטכנולוגיה, ובראשן יצרניות השבבים, "שהציתו את דמיון המשקיעים בכל הנוגע לפוטנציאל הגלום בפעילותן העתידית בתחום הבינה המלאכותית המתפתח". מלבד ההייפ ב־AI, כהן מציין את נתוני המאקרו שתמכו בשוק - ההתקררות באינפלציה בארה"ב ובאירופה, לצד נתוני האבטלה בארה"ב שהמשיכו להעיד על עוצמת שוק העבודה שם, והרגיעו חששות שעלו בעבר למיתון.

ומה בנוגע לישראל? לדברי כהן ממגדל, "בישראל בסיכום מחצית השנה השוק נע בין אופטימיות לפסימיות, על רקע חוסר היציבות הגיאו-פוליטית, ונהנה מדחיפת מניות הטכנולוגיה הדואליות, בעיקר אלו הפועלות בתעשיית השבבים (נובה, קמטק וטאואר, ש'ח'ו'), שהפגינו עוצמה כחלק מעליות השערים שרשם הענף בשוק האמריקאי. אם לא תירשם הרעה ביטחונית משמעותית בזירה המקומית, השוק עשוי להמשיך ולהתקדם".

טרנד הבינה המלאכותית הוביל את סקטור השבבים במדד S&P 500 לרשום עלייה של 70% מתחילת השנה (וכ־460% בחמש השנים האחרונות). המייצגת המרכזית של הטרנד היא ענקית השבבים אנבידיה, שהציגה זינוק של 155% במנייתה מתחילת 2024 על רקע העלייה בתוצאותיה. לאחרונה הפכה אנבידיה לזמן מה לחברה הגדולה ביותר בוול סטריט, כשעקפה את מיקרוסופט ואפל ועלתה מעל לשווי של 3 טריליון דולר.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בסיגמא, מסכים כי "השווקים הושפעו בעיקר מההתפתחויות הטכנולוגיות (בראשן ה-AI), לצד הציפיות להתמתנות האינפלציה והריבית. אלא שהתקוות להפחתת ריבית מהירה לא התממשו, לאחר שהתברר שהמשימה להדברת האינפלציה קשה מכפי שהניחו בתחילה. לצד זה החלו לעלות תהיות לגבי השלכותיה של המדיניות הפיסקלית המרחיבה (מאוד) שיושמה בעיקר במדינות המערב מאז פרוץ הקורונה".

נוסף על כך מציין אזולאי את השינויים הגיאו-פוליטיים וצבאיים שמתרחשים בעולם כחלק מהמאבק הבין גושי (המערב מול סין, רוסיה ואיראן), שיהיו להערכתו הגורם המשמעותי ביותר שישפיע על הכלכלה הגלובלית בזמן הקרוב. "לאור העלייה ברמת האי ודאות, אנחנו סבורים שיש להחזיק בפוזיציה דפנסיבית בתיק האג"ח, ובתיק המניות מומלץ שהסקטורים העיקריים יהיו טכנולוגיה, בריאות ותעשייה ביטחונית".

באשר למה שצפוי במחצית השנייה של השנה, כהן ממגדל מעריך בהקשר של השוק האמריקאי כי "במקרה שנתוני המאקרו הכלכליים ימשיכו להפגין עוצמה כפי שהם עושים בתקופה האחרונה, הדבר צפוי לספק תמיכה להמשך הכיוון החיובי". הוא לא רואה כרגע טריגר "שמפריע לשוק להמשיך להתקדם, אבל אם תגיע הפתעה - בין שהידרדרות ביציבות הגיאו-פוליטית העולמית או שינוי מגמה בקשר לרמות האינפלציה ותוואי הריבית בשוק האמריקאי - הדבר עלול להוביל לשינוי כיוון בשווקים".

הישראליות שבלטו בוול סטריט, לטוב ולרע

את התשואה הגבוהה מבין הישראליות הנסחרות בוול סטריט הציגה מניית חברת הטכנולוגיה Beamr Imaging שהונפקה אשתקד. משקיע שרכש בסוף 2023 מניה של בימר, יותר משילש את שווי החזקתו במחצית הראשונה השנה כשתשואתה הגיעה ל־260%.

בימר מהרצליה, בניהולו של המייסד שרון כרמל, מספקת פתרונות לשידור וידיאו באיכות ויעילות גבוהות. בפברואר עלתה החברה לכותרות בעקבות דיווח על שיתוף פעולה עם ענקית השבבים אנבידיה, במסגרתו השתיים יסייעו במעבר לפורמט וידיאו חדש. תוך ימים ספורים המניה זינקה פי 8 במחזורי מסחר עצומים. מאז, המניה נחלשה, אך היא עדיין נסחרת במחיר גבוה ממחיר ההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק ב־2023.

עוד בלטה לטובה מניית חברת הספנות צים, שנסחרה אשתקד במגמה שלילית על רקע ההרעה בתוצאותיה. מתחילת השנה טיפסה המניה ב־127% למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 2.67 מיליארד דולר. למרות ההתאוששות, צים כבר נסחרה בשווי גבוה משמעותית, של כ־10 מיליארד דולר, בשנת 2022 כשהייתה החברה הרווחית ביותר בישראל. ירידת מחירי התובלה הימית הובילה את צים להפסד של 2.7 מיליארד דולר ב־2023, לעומת רווח של 4.6 מיליארד דולר ב־2022. ברבעון הראשון של 2024, על רקע העלייה במחירי התובלה, צים חזרה להרוויח ולחלק דיבידנד.

מהצד השני, אחד הסיפורים העגומים של המחצית הראשונה בקרב הישראליות בוול סטריט, הוא השחיקה במניית סולאראדג', שהחלה עוד במחצית השנייה של 2023. החברה, שנסחרה בעבר בשווי של כ־20 מיליארד דולר ולזמן מה אף נחשבה לישראלית הגדולה ביותר בשווייה, איבדה מתחילת השנה 73% לשווי נוכחי של 1.4 מיליארד דולר בלבד. החברה ממשיכה להתמודד עם ירידה בתוצאות הפיננסיות שלה על רקע מלאים שצברו המפיצים שלה, מה שהוביל לקיטון בהזמנות שלהם ממנה.

הבולטות בתשואה וגם בירידות בבורסה בת"א

את התשואה הגבוהה ביותר במדד ת"א 125 רשמה מניית אלקטריאון ווירלס, שהכפילה את שווייה למעל 2 מיליארד שקל. חברת החלום, שרוצה להטעין כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה שלהם על הכביש, נכנסה למדד בעדכון האחרון. עוד מניה בולטת במדד המוביל היא קמטק, בניהולו של רפי עמית. החברה, המספקת פתרונות לבדיקות תהליך ייצור השבבים, נהנית מהמגמה החיובית בסקטור השבבים כולו על רקע עליית ה־AI וההשקעות בתחום, ומנייתה עלתה ב־92%. מניית נובה, הפועלת באותה תעשייה, זינקה ב־77%. גם מניית פריורטק, בעלת המניות הגדולה בקמטק, נהנית מהמגמה וטיפסה ב־84% במחצית הראשונה.

מניה נוספת שבלטה לחיוב היא זו של חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן, שזינקה ב81% מתחילת 2024, ומאז הנפקתה ב־2021 שווי החברה הוכפל פי 10.

בצד השני של הסקאלה נמצאת בין היתר חברת הפרסום הדיגיטלי פריון, שאיבדה 72% מערכה מתחילת השנה. זאת לאחר שמיקרוסופט, לקוחה בולטת שלה, הודיעה על שני שינויים שפגעו בתוצאות החברה הישראלית - הראשון נוגע לתמחור הפרסום במנוע החיפוש בינג והשני להסרת פבלישרים, שחלקם עובדים עם פריון, מרשת ההפצה שלה. כתוצאה, פריון הפחיתה את התחזית שלה ומפטרת מעל 5% מעובדיה - כ־35 עובדים, רובם בישראל.

עוד מניות שהסבו תשואה שלילית בולטת בת"א 125 הן אלו של מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה מקיבוץ יזרעאל, שנפלה 66% מתחילת השנה על רקע הרעה בתוצאותיה, ושל חברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי, שנחלשה במחצית הראשונה של השנה ב־31%.