מנכ"ל מבנה עוזי לוי: "ענף המשרדים בעייתי מחוץ לתל אביב"

בכירים מתחום הנדל"ן המניב השתתפו היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ודיברו על מגזרי המסחר והמשרדים • הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס: "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד, וחברות בינלאומיות לא ימהרו לפתוח פה חנויות"

מנכ''ל מבנה, עוזי לוי, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
מנכ''ל מבנה, עוזי לוי, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"העלייה ברכישות של הציבור בארץ לא תימשך", כך אמר הראל ויזל, בעלים ומנכ"ל של קבוצת פוקס, במהלך פאנל שכותרתו "הזדמנויות ואתגרים בנדל"ן מניב", בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג) שהיה בסימן התחדשות ותקומה. ויזל ציין כי לאחר הקורונה הגיע השוק למצב מוזר: "הרשתות הקטנות, שלפני הקורונה היו פושטות רגל כל שלושה חודשים, הפסיקו ליפול. הביקוש הגדול שלאחר היציאה מהסגרים והעובדה שישראלים לא יצאו מהארץ דחף גם את הרשתות הפחות מצליחות ועזר להן לעלות מעל למים". 

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה" 

דבר דומה קורה כעת, לדבריו, שכן הישראלים לא טסו כלל לחו"ל בחודשי המלחמה הראשונים. ויזל הביע חשש מהמצב ואמר כי "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד. אך בניגוד לעבר, חברות בינלאומיות לא יבואו כל כך מהר לפתוח פה חנויות אחרי המלחמה הקשה הזו". 

"המסעדנים הגדולים יוצאים מתל אביב"

לשאלת מנחה הפאנל, איתי בר חיים, שותף בתחום הנדל"ן ב-EY , מה היו עיקר ההשפעות על השוק כתוצאה מהמלחמה, ענה אופיר שריד מנכ"ל מליסרון: "בתחילת המלחמה הקניונים נסגרו בהוראת הממשלה. לקח חודש־חודש וחצי עד שהישראלים חזרו מעט לשגרה ואף החלו לפצות את עצמם". 

שריד אומר כי החל מנובמבר חזרו הישראלים לקנות ובדצמבר אף שברו שיאי קניות, מגמה שהמשיכה אחר כך. "בחודשים ינואר-אפריל חלה עלייה של 5% בהיקפי הקניות של הציבור, פי שלושה יותר מהגידול הטבעי. אנו רואים זאת בפרט בתחום האופנה, שבו בחודש מאי חל גידול של 24%". 

שריד הסכים עם ויזל כי העלייה בצריכה אינה שגרתית: "הציבור קונה במיליארדים כשהוא נוסע לחו"ל, וכרגע זה לא קורה. יתרה מכך, העלייה תלויה בהיקף המלחמה. אנו רואים ששטח המדינה מצטמצם ולא בטוח שהסנטימנט יימשך". 

קרן כליפה, מנכ"לית חטיבת הנדל"ן ישראל וסמנכ"לית תפעול בחברת G City , סבורה שהעלייה אינה קשורה רק למלחמה: "אנו מרגישים את העלייה במסחר בכל הסקטורים. יש שינוי מגמה בחיים שלנו. אנו רואים כי ענף האוכל מתפתח: המסעדנים הגדולים יוצאים מתל אביב, תחום המזון מתפתח בבקעות אונו וגם בראשון לציון. יש מגמה של עלייה בכל הפרמטרים של המסחר גם מחוץ לתל אביב. אנו רואים התפתחות של המרכזים הקטנים בשכונות שבתוך הערים, המתחמים הללו עובדים נהדר ומספקים את צרכי התושבים". 

עסקת הענק של גוגל כמשל

חלקו השני של הפאנל עסק בשוק המשרדים, "מצד אחד שומעים על האטה אך לאחר מכן עסקת ענק של גוגל, מה רואים בשטח?" שאל בר חיים. 

עוזי לוי, מנכ"ל מבנה, משיב כי עולם המשרדים מורכב. "תל אביב זה דבר אחד, אך מחוצה לה המצב קשה בהרבה. לאחרונה אנו רואים שהלקוחות חוזרים לתל אביב. אמנם הם בררנים יותר אך בהחלט חוזרים". לעומת זאת, לוי טוען כי מחוץ לתל אביב יש היצע גדול מדי של משרדים: "כל רשות מעוניינת במקומות עבודה בכדי לאזן את תקציביה. אבל שוכחים כי העסק הוא לא רק לבנות אלא גם לשווק". 

מעבר לכך, לוי מסביר כי בישראל יש תופעה ייחודית של קבוצות רכישה של משרדים. "הדבר יוצר היצע מאוד עצבני, ששם את השוק 'על הקצה', כשזה קורה בפתח תקווה או בבני ברק נוצרים הרבה כשלי שוק".

ירון רוקמן מאשטרום נכסים, הציג עמדה אחרת. לדבריו, "גם בערים הסובבות את תל אביב יש בסיס לביקושים למשרדים. עם זאת, נכון שאנו רואים עלייה גדולה בהיצע, המדינה מאפשר תכנון מסיבי שלא בהכרח יש שם את הביקוש הנכון. וגם חלק מהם חושבים שהם ידעו לעשות זאת וזה לא תמיד נכון". 

הוא מדגיש כי למרות המצב הלא פשוט שבו מצויה ישראל, פרויקטים טובים שמתוכננים נכון הם כאלו שיהיה ניתן לשווק אותן ולאכלס אותם. "אם אתה יודע לייצר משרד איכותי יבואו גם לא לתל אביב, כי הכול יהיה במרחק כמה תחנות רכבת קלה". 

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס