אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות • יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן שורה של סמכויות רחבות ביותר במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה הטעו, הפעילו השפעה בלתי הוגנת או סירבו להחזיר סכום כסף שמגיע כדין לקטינים, חסרי ישע, מי שאינם מדברים עברית במידה מספקת או בעל מאפיינים מיוחדים אחרים. במילים אחרות, עסקים שקיים חשש כי עוקצים קשישים, עולים חדשים או בעלי מוגבלויות. 

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום
"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

בין הסמכויות שניתן יהיה להפעיל כלפי מי שהצטברו די תלונות נגדם: עצירה של סליקת אשראי והשבת הכספים המוקפאים לצרכנים שנפגעו, איסור על סולקים אחרים להעניק שירותי סליקה, קנסות על סולקי אשראי שלא יקיימו את הוראות החוק וכן מניעת אפשרות לפתוח תיקי הוצאה לפועל כאשר הצד הזוכה בו הוא העסק המפר. בנוסף, החוק מקנה לממונה על הגנת הצרכן או למפקח שיוסמך מטעמו לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו חדירה למחשב במקרה של חשד לביצוע עבירה מצד עסק.

התיקון לחוק החל את חייו כהצעת חוק פרטית שיזמה ח"כ מירב כהן (יש עתיד), והוא זכה לתמיכתם של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, ושר הכלכלה ניר ברקת (הליכוד). הסמכויות המוקנות במסגרתו הן דרמה של ממש, והן יופעלו לאחר "הודעת כוונה" שישלח הממונה על הגנת הצרכן הן לגוף החשוד והן לגוף הפיננסי שסולק את האשראי ולהוצאה לפועל. לעסק יינתנו בין שבועיים לשלושה להשיב לטענות הממונה, ובתום שבועיים נוספים יקבע הממונה אם העסק הפר את חוק הגנת הצרכן בנסיבות מחמירות, כלומר כלפי כל אחת מן האוכלוסיות שנמנו, ולהטיל עליו סנקציות. 

"כלי אכיפה משמעותי" 

"מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים", מסרה ח"כ כהן. "לא עוד דיונים של שנים בבתי המשפט במהלכם הם יוכלו לחמוק מעונש. מעתה אם הצטברו תלונות קשות של קשישים נגד חברה מסוימת, תוכל המדינה להורות לכל חברות האשראי להפסיק להעניק להם שירותי סליקה. בכך תיחסם בצורה אפקטיבית הגישה של הנוכלים לארנקים של צרכנים בישראל, ותזרים המזומנים אליהם ייעצר".

לדבריה, "את העבודה על החוק הזה התחלתי עוד לפני שנכנסתי לפוליטיקה לפני למעלה מ-6 שנים. אני מתחייבת להמשיך לעשות ככל יכולתי על-מנת לספק הגנה מפני נוכלים שמנצלים את הקשישים ואת האנשים החלשים ביותר בחברה".