"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות • בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי • "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

אזרחי איראן, או לפחות המיעוט שעדיין מתעניין בבחירות לנשיאות, ייגשו ביום שישי לקלפיות הסיבוב השני בין הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן לבין השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי.

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי
מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

הסיבוב הראשון שהתקיים ביום שישי האחרון כבר נכנס לדפי ההיסטוריה בתור שפל נוסף באמון העם האיראני במשטר האייתוללות, עם שיעור הצבעה של 39.93% בלבד - הנמוך ביותר אי פעם. באותו הסיבוב סיים במקום הראשון פזשכיאן עם 42.45%, שיעור שלא מספיק לניצחון ללא סיבוב שני, כשג'לילי קיבל 38.61%. וכך, כמעט יש מאין העולם נושא עיניו אל מועמד רפורמיסט, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם. 

תומכים במסעוד פזשכיאן / צילום: Associated Press, Vahid Salemi
 תומכים במסעוד פזשכיאן / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

"ראשי המשטר עודדו את האזרחים להגיע אל הקלפיות ולהצביע, אולם אחוזי ההצבעה הנמוכים התקדימיים מעידים על חוסר האמון של האזרחים במשטר ובשיטת הבחירות שאינה דמוקרטית", אומרת לגלובס ד"ר שרונה מזליאן לוי, ממרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב. "אפילו נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינז'אד, החרים את הבחירות, לאחר שמועמדותו לנשיאות איראן נפסלה". 

קרדיולוג שעמד בראש בית הספר למדעי הרפואה של טבריז

מן הזווית הישראלית, במיוחד כשאיראן היא מדינת סף־גרעינית, לא מן הנמנע כי בישראל ישמחו דווקא כי ג'לילי ינצח. בדרך זו, אף גורם מערבי לא יוכל לבוא ולטעון כי פניה של איראן לשלום, על אחת כמה וכמה לאחר המדיניות שניהל אולטרה־שמרן אחר, אברהים ראיסי, בטרם מותו. עם זאת, ההובלה של פזשכיאן בתום הסיבוב הראשון כבר הפכה את אותה דמות אלמונית לקהילה הבינלאומית לאחת מוכרת בן רגע. 

פזשכיאן מהווה נוף חריג בשמי הפוליטיקה האיראנית. הוא בנם של אב ממוצא אזרבייג'ני ואם כורדית, שנולד בעיר קאסר־א שירין שבמחוז מזרח אזרבייג'ן. הוא קרדיולוג שעמד בראש בית הספר למדעי הרפואה של טבריז, ולאורך הקריירה הפוליטית שלו - לא נחשב לדמות מובילה. הוא כיהן כשר הבריאות של הנשיא מוחמד ח'תאמי בין השנים 2005-2001, ומאז 2008 ייצג את טבריז במג'לס בטהרן. 

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהוא מתמודד בפועל לנשיאות, לאחר שב־2013 ביטל את מועמדותו כדי לתמוך בנשיא לשעבר האשמי רפסנג'אני, ובשנת 2021 החליטה מועצת שומרי החוקה לפסול את מועמדותו. פזשכיאן נהנה כיום מתמיכת דמויות מוכרות ומסקרנות בפוליטיקה האיראנית, כשאחד הבולטים שבהם הוא מוחמד ג'וואד זריף: שר החוץ לשעבר, שהביא להסכם הגרעין. זריף נוטל חלק פעיל בקמפיין, ונצפה עד הרגעים האחרונים בכנסים שונים, כולל בארדביל. גורם נוסף שתומך בו הוא מוחסן האשמי, בנו של האשמי רפסנג'אני. "באמצעות הצבעה לפזשכיאן", אמר האשמי בכנס בטהרן, "יישלח מסר משמעותי לממשל בדמות משאל עם, שמעיד על כך שאנחנו דורשים שינויים משמעותיים במדיניות המדינה". 

המועמד השמרן סעיד ג'לילי / צילום: Associated Press, Morteza Fakhri Nezhad
 המועמד השמרן סעיד ג'לילי / צילום: Associated Press, Morteza Fakhri Nezhad

השר לשעבר ובנו של הנשיא לשעבר מודעים למדיניות החוץ החריגה למדי שהציג פזשכיאן. האיש שלא מסתיר את מוצאו האזרבייג'ני מתח לא פעם בעבר ביקורת בארמניה על רקע סוגיית קרבאך. האזרבייג'נים האיראנים אמנם מהווים כ־18% מאוכלוסיית המדינה, אבל משטר האייתוללות מנהל מערכת יחסים קרובה דווקא עם ארמניה האויבת הגדולה של רפובליקת אזרבייג'ן, כששתיהן שוכנות צפונית לאיראן. מערכת היחסים הזו מתבססת על החשש מהשפעת נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב על האזרבייג'נים האיראנים, ומערכת היחסים הקרובה שלו עם ישראל. 

"מוכרחים לנהל דיאלוג עם הצעירים"

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות. "אנחנו מוכרחים לנהל דיאלוג עם הצעירים. אם לא נוכל לנהל דיאלוג עם הנשים הצעירות, אנחנו ניכשל". העם האיראני אדיש לבחירות, כפי שמשתקף היטב משיעור ההצבעה הנמוך, אבל בחברה האיראנית תופסת סוגיית החיג'אב מקום מרכזי - על אחת כמה וכמה מאז מותה של מהסה אמיני ב־2022.

המועמד הרפורמיסט לא מסתיר את ביקורתו הקשה על נושא אכיפת עטיית החיג'אב. "זה גורר אותנו לחושך", אמר באחד מכנסי הבחירות. "בנותינו מפתחות טינה כלפי הדת. הדרך להתמודד אינה באמצעות מכות". האמירות הללו מביאות לפרגונים מפנים מוכרות לפזשכיאן. נוכחותו מהווה הזדמנות יקרת ערך עבור העם והמערכת", אמר עבדולווחד מוסאווי לארי, שכיהן כשר הפנים של ח'תאמי - כולל באותו קבינט שכלל את המועמד הרפורמיסט כיום. "הוא עשוי להיות ההפתעה של הבחירות הללו ולסחוף את הרוב הדומם".

ד"ר מזליאן מציינת כי אף שפזשכיאן הבטיח לפעול נגד משמרות הצניעות המטילות אימה וכופות את עטיית החיג'אב וכן להתנגד לצנזורה ברשת, אין לו הסמכות להוביל את המהלכים הללו. "המשטר רואה בחובת עטיית כיסוי הראש כאבן יסוד מהותית בשמירה על הסדר הציבורי ברפובליקה האסלאמית. המנהיג העליון עלי חמינאי הוא הדמות החשובה והמכריעה במדינה ועל פיו יישק דבר. לכן, בין אם ג'לילי יזכה או פזשכיאן, הוצאה לפועל של תוכניות מרחיקות לכת מסוג זה, נתונה להחלטתו של חמינאי".

סוגיה שצפויה לבוא לידי ביטוי במהרה במדיניותו של הרפורמיסט, אם ייבחר, היא תמיכתו באותו הסכם גרעין שקידם זריף - ושלו מתנגדת ישראל בחריפות. לאחר שהגן במשך שנים על הסכם הגרעין, כיום הוא שב על המסר כי הסנקציות חוסמות את טהרן מפיתוח שיתופי פעולה בתחום הסחר - וללא ביטול החסמים יהיה לאיראן בלתי אפשרי להגיע לקצב צמיחה מיועד של 8%. לכן, מדינות המערב מקוות כי הוא ייבחר, ויביא במהרה לחידוש המו"מ לכינון הסכם גרעין מחודש. 

"בשלב זה קשה להעריך מי מהשניים יזכה בבחירות, אולם סביר כי רבים מהמצביעים למוחמד באכר קאליבאף, שסיים במקום השלישי, יצביעו לג'לילי", מסכמת ד"ר מזליאן. "קליבאף אף נעמד לצידו של ג'לילי לאחר שהודח מהבחירות בסיבוב הראשון וקרא לציבור לבחור בג'לילי. על כן השאלה הנשאלת היא - האם אחוז ההצבעה יהיה גבוה יותר, ואם יצטרפו מצביעים שלא הצביעו בסיבוב הראשון לטובתו של פזשכיאן".