אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל • וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל • השבוע בענף הרכב

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בתחילת מאי הטילה ממשלת טורקיה אמברגו על היצוא לישראל, כולל יצוא כלי רכב שמיוצרים בטורקיה. ואולם, מנתונים עדכניים של שוק הרכב נראה שהאמברגו אינו אפקטיבי בשתי המדינות.

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק
מבחן דרכים | בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע
במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

על פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, שפורסמו השבוע, בחודשיים האחרונים (מאי ויוני 2024) נמסרו בישראל 2,847 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי של רבע מיליארד שקל (משוער, במחירים לצרכן). רוב כלי הרכב יובאו לפני תחילת האמברגו, אולם ככל הנראה גם היבוא לא הפסיק לחלוטין.

השבוע פרסמה המדיה הטורקית תחקיר, שמראה כי בחודש מאי נרשם זינוק חד ובלתי מוסבר ביצוא מטורקיה ליוון, בהיקף של כ־150 מיליון דולר. בטורקיה מעריכים, שהזינוק נובע מהקמת "נתיב סחר עוקף אמברגו" מטורקיה ליוון, ומשם לישראל. היצוא כולל מגוון סחורות כולל כלי רכב. התחקיר קובע כי הסחורות לישראל מיוצאות מטורקיה עם מסמכים שמציינים כי היעד הסופי הוא מדינת צד שלישי. מאותן מדינות הן מיוצאות מחדש עם מסמכי יצוא חדשים.

יצוין כי על פי נתוני הלמ"ס מחודש מאי נרשמה ירידה חדה ביבוא מטורקיה בסעיף "כלי רכב וחלקיהם", והוא הסתכם ב־14.2 מיליון דולר לעומת כ־40.2 מיליון דולר במאי אשתקד. ואולם, על פי הערכות ייתכן שחלק מהיבוא יופיע בנתוני היבוא חודש יוני של הלמ"ס, שטרם פורסמו, או שהוא נותב ליבוא ממדינות אחרות, ששטרות המטען מופיעים על שמן.

זינוק במסירות כלי רכב מסין

ובתוך כך נראה, שהאדישות של שוק הרכב המקומי להתפתחויות הגיאופוליטיות בעקבות המלחמה אינן ייחודיות רק לזירה הטורקית. על פי נתוני מסירות הרכב, במחצית הראשונה של השנה נרשם זינוק של 16.8% במסירות כלי רכב מתוצרת סין לעומת המחצית הראשונה אשתקד. כלי רכב מתוצרת סין תפסו נתח של 22.3% מכלל מסירות הרכב החדש בישראל, שיעור החדירה הגבוה ביותר של כלי רכב מתוצרת סין בעולם המערבי. לשם השוואה, באיחוד האירופי עמד חלקם של כלי רכב מתוצרת סין על פחות מ־4.5% בחודשים ינואר-מאי.

בפלח הרכב החשמלי בישראל, עמד חלקם של המותגים הסיניים במחצית הראשונה על כ־65% מכלל המסירות, עוד שיא בקרב המדינות המפותחות. יצוין כי החודש פורסמו בסין נתוני יצוא ומכירות של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין באיחוד האירופי, ומהם עולה, שהמסירות של חלק מהמותגים הסיניים בישראל עולה בעשרות עד מאות אחוזים מהמסירות שלהם בכלל מדינות האיחוד האירופי.

נתוני שיא ל"רישום עצמי"

בסך הכול נמסרו במחצית הראשונה בישראל כ־155 אלף כלי רכב חדשים, ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בענף מעריכים כי בחודש יוני, שבו נמסרו כ־26 אלף כלי רכב ונרשמה עלייה של כ־5% לעומת יוני אשתקד, מעל 4,000 מסירות היו "ברישום עצמי". כלומר כלי רכב, שהיבואנים נאלצו לרשום על שמם לאחר שלא הצליחו להימכר בתקופה של יותר משנה מאז ייצורם, פלוס הארכה של שלושה חודשים עקב המלחמה. אלו הם נתוני שיא לרישום עצמי, אשר מתבטאים בין השאר בהגדלה משמעותית של היצע כלי הרכב בערוץ השיווק של "אפס קילומטר".

בדרך לישראל: הקרוס־אובר הקומפקטי אופל פרונטרה בגרסה חשמלית, היברידית ובנזין

חברת לובינסקי תתחיל לייבא לקראת סוף השנה את הקרוס־אובר החשמלי העירוני אופל "פרונטרה". אורכו של הרכב 4.38 מ', רוחבו 1.8 מ', גובהו 1.63 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.67 מ' ומצויד בתא מטען בגודל 460 ליטר. הרכב ישווק בכמה גרסאות, וגרסת הבסיס מצוידת במנוע בהספק 113 כ"ס ובסוללה של 44 קילוואט, עם טווח של עד כ־305 ק"מ.

אופל פרונטרה / צילום: יח''צ
 אופל פרונטרה / צילום: יח''צ

דגם זה ממוצב בתור "שובר סיניות" עם מחיר התחלתי של כ־29 אלף אירו בגרמניה, שעשוי להתבטא בפחות מ־150 אלף שקל בארץ בכפוף למיסוי. תהיה גם גרסת "טווח ארוך" עם כ־400 ק"מ. במקביל יושק הרכב גם בגרסה היברידית מלאה עם הספק של 128 כ"ס ובגרסת טורבו־בנזין עם 136 כ"ס.

XPENG נערכת להשקת "מותג עממי" חדש. בשלב הראשון, סדאן תואמת טסלה 3

במהלך השנה הבאה, צפוי לנחות באירופה ובישראל תת־מותג "פרימיום נגיש" חדש של חברת XPENG, שנושא בסין את הכינוי MONA. השבוע נחשף בסין רשמית הרכב הראשון של המותג, מכונית סדאן עם עיצוב אווירודינמי מתקדם ותצורה של סדאן־חמש־דלתות (עם דלת אחורית מתרוממת).

XPENG MONA / צילום: יח''צ
 XPENG MONA / צילום: יח''צ

ממדי המכונית דומים לטסלה 3, עם אורך של 4.78 מ', רוחב 1.89 מ', גובה 1.44 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.81 מ'. למכונית יש גם תא מטען בנפח חריג לקבוצה, של 621 ליטר. המכונית הוצגה בסין עם מערכת הנעה, שכוללת מנוע בודד בהספק של 190 או 214 כ"ס, בהתאם לגרסה, ועם סוללה מתוצרת BYD, שאמורה לספק טווח של 515 ק"מ, או 620 ק"מ בתקן הסיני.

על פי הערכות בסין המחירים ינועו שם בין 24 ל־27 אלף דולר ויהיו נמוכים מהדגמים המקבילים של טסלה 3. הזיכיון צפוי להיות ככל הנראה בידי קרסו מוטורס והמחירים המשוערים יהיו מתחת ל־200 אלף שקל בכפוף לרמת המיסוי בשנה הבאה.