אפקט ספטמבר: איך נגמר החודש שהמשקיעים חששו ממנו

החולשה העונתית של השווקים בחודש ספטמבר מיוחסת לרוב לחזרתם של משקיעים מחופשות הקיץ, מה שמוביל לבחינה מחודשת של תיקי ההשקעות • עם זאת, החודש החולף לא ענה על ההגדרה של חודש חלש עונתית - למרות רמות גדולות של אי־ידאות גיאופוליטית ופוליטית בארה"ב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

חודש ספטמבר ידוע בשוקי ההון כחודש חלש עונתית. היסטורית, המדדים המובילים נוטים לרדת בספטמבר, אם כי לא מדובר בכלל חד משמעי. 

בלעדי | ההודעות נחשפות: כך המשיך בעלי הקרן שהסתבכה לפזר הבטחות על הקרח 
ראיון | "השוק מעריך שהמלחמה תהיה קצרה יותר": צבי סטפק מנתח את האופטימיות בבורסה 

בחינת תיק ההשקעות

הירידות מגיעות לעיתים גם לשיעור דו-ספרתי, כמו למשל ירידה של 12% במדד דאו ג'ונס בספטמבר 2002 ושל כ-10% בספטמבר 1974, וירידות של 11% ושל 12% במדד S&P 500 בספטמבר 2002 וספטמבר 1974, בהתאמה. לרוב, מייחסים את החולשה העונתית בספטמבר לחזרתם של המשקיעים מחופשות הקיץ, מה שמוביל לבחינה מחודשת של תיקי ההשקעות, למכירת מניות על-ידי גופים מוסדיים לקראת סוף השנה, כדי לקבע רווחים, או למכירת מניות לצורך קיזוזי מס במקרים של הפסד.

ספטמבר 2024 שמסתיים כעת לא ענה על ההגדרה של חודש חלש עונתית. המדדים המובילים בוול סטריט מסיימים חודש חיובי, למרות רמות גבוהות של אי-ודאות גיאופוליטית ופוליטית פנימית בארה"ב, לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב.

מדד נאסד"ק עלה בספטמבר ב-2.7%, כאשר מדד הדאו ג'ונס ומדד ה-S&P 500 עלו שניהם בכמעט 2%. באתר ההשקעות MarketWatch ציינו כי העלייה במדד S&P 500 החודש היא הגבוהה ביותר בחודשי ספטמבר של העשור האחרון. המשקיעים הגיבו החודש להורדת הריבית של הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, שהייתה ברף העליון של תחזיות השוק.

ב-MarketWatch ציינו כי נתונים היסטוריים החל משנת 1940 מצביעים על כך שבשנת בחירות בארה"ב, החולשה העונתית של ספטמבר גולשת גם לחודש אוקטובר.