עובדי נמל ביוון עצרו אספקת אמל"ח לישראל

לפי הדיווחים, הסחורה הייתה מיועדת לספינה ששטה עם דגל איי מרשל, והייתה אמורה לפרוק את האמל"ח בנמל חיפה • "הרכב הועבר לרשות נמל קראסטיני, שמבצעת חקירה ראשונית", מסר משמר החופים היווני ל־BIRN

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

משלוח שהגיע אתמול (ה') ממקדוניה הצפונית לנמל פיראוס במטרה שיועמס על ספינה לישראל, נחסם במסגרת פעולת מחאה של איגוד פועלי המטען של פיראוס (ENEDEP) - בטענה שמכולה נשאה אמל"ח שמיועד לישראל. לפי רויטרס, המכולה המדוברת נשאה 21 טונות אמל"ח.

לא עומדים בקצב? מה עומד מאחורי הדיווח על המחסור בטילי יירוט 
השיטות שלא למדנו מאוקראינה ליירוט כטב"מים והסתמכות היתר על התעשייה הביטחונית 

לפי הדיווחים, הסחורה הייתה מיועדת לספינה ששטה עם דגל איי מרשל, והייתה אמורה לפרוק את האמל"ח בנמל חיפה. "הרכב הועבר לרשות נמל קראסטיני, שמבצעת חקירה ראשונית", מסר משמר החופים היווני BIRN. סוגיה מעניינת היא שנמל המכולות של פיראוס PCT, הגדול ביותר בים התיכון, נשלט באופן מלא בידי ענקית הספנות הסינית קוסקו - אותה חברה שבינואר, כפי שנחשף בגלובס, נעתרה לדרישות המורדים החות'ים לא לפקוד את נמל ישראל. 

"אין לנו סמכות חוקית על מטענים, אבל לרשויות היווניות ובמיוחד למשרד לנושאים ימיים יש", מסרה ל-BIRN דוברת הנמל, נינה ארגירופולו. "יש לנו רק מחויבות חוזית לאפשר את הובלת המטען בהתבסס על כללי הבטיחות". בה בעת, המשרד לנושאים ימיים לא הגיב, אבל הודה כי הסחורה נמצאת בנמל קראסטיני. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו, כי צו מעצר הוצא למנהל ארגון העובדים.

העובדים ריססו על מכולה "רוצחים, צאו מהנמל"

מארגון העובדים נמסר: "אנחנו לא נאפשר לנמל פיראוס להפוך לבסיס למלחמה. אנחנו דורשים שכל מעורבות מדינתנו במלחמות תיפסק". לפי ערוץ ERT הממלכתי היווני, העובדים ריססו על מכולה "רוצחים, צאו מהנמל", תוך שצעקו במסגרת מחאה שארגנו "תשוחרר פלסטין". זו אינה הפעם הראשונה שמתרחשת תקרית כזו בחודשים האחרונים בנוגע להובלת אמל"ח לישראל ככלל והובלה דרך פיראוס בפרט. EDENEP מנעו מספינת MSC אלטאיר (Altair) לעגון בנמל בדרכה לישראל, בטענה שהיא מובילה גם אמל"ח.

קודם לכן, במהלך חודש מאי חצו את מיצר גיברלטר שתי ספינות שיצאו מנמל צ'נאי בהודו בדרכן לישראל. בורקום (Borkum) נשאה אל נמל אשדוד 20 טונות של מנועי רקטות, 12.5 טונות של רקטות עם ראשי נפץ, 1,500 ק"ג של חומרי נפץ ו-740 ק"ג של חומרים ייעודיים לארטילריה, כך לפי מסמכים אליהם נחשפה רשת אל-ג'זירה. אחריה, לפי עיתון אל פאיס הספרדי, עברה באותו מקום המריאן דניקה (Marianne Danica), עם 27 טונות של חומר נפץ.

ב-16 במאי, החליטה ספרד לסרב לאפשר לספינה שהובילה חומר נפץ מהודו לישראל לעגון בנמליה. לפי מדריד, מריאן דניקה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב-21 במאי, בטרם סורבה. ספינת המטען הכללי, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מנמל צ'נאי ב-8 באפריל. לולא השפעות המורדים החות'ים על הים האדום, הספינה כלל לא הייתה אמורה לעבור במים הכלכליים של ספרד - אך תנועת השיט הוסטה ברובה אל כף התקווה הטובה ומשם לגיברלטר.

יום לפני הסירוב לעגינת מריאן דניקה, עצרה ספינת המכולות בורקום, ששטה עם דגל אנטיגואה וברבודה, מרחק קצר לפני כניסתה לקרטאחנה. פעילים פרו-פלסטיניים הפגינו בנמל, ואנשי שמאל מהפרלמנט האירופי שלחו מכתב לראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס, בדרישה למנוע את עגינתה, בשל החשד שהיא מובילה אמל"ח לישראל. עוד בטרם קיבלו במדריד החלטה, הספינה החליטה לבטל את עגינת הביניים בקרטאחנה - והמשיכה לנמל קופר בסלובניה.